Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Akif Eroğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, geçen yıl haziran ayında yüzde 81,20 olan zorunlu trafik sigortalılık oranının, bu yıl ocakta yüzde 79,22’ye düştüğünü belirtti.
Sigortalılık oranındaki azalmanın, trafik sigortası prim üretiminde azalmaya sebep olacağına, bunun da sektörün büyümesini olumsuz etkileyeceğine işaret eden Eroğlu, “Tüketicilerin trafik sigortasında yaşanan prim artışlarında dikkat etmeleri gereken iki önemli nokta bulunmaktadır. Birincisi, sigorta şirketlerinin bu prim artışlarıyla geçmişten gelen zararlarını sübvanse etmeye çalışmıyor olmalarıdır. Bu çerçevede yaşanan prim artışı geçmişteki zararları tolere etmek için değil, yalnızca bugünkü hasar yükünü dengelemeye yönelik gerçekleştirilmektedir.” ifadelerini kullandı.
Eroğlu, diğer bir hususun ise araç işletenlerin sigorta yaptırmadan trafiğe çıkmalarının, yüklenmiş oldukları sorumluluğu ortadan kaldırmaması olduğunu belirtti. Trafik sigortasının, kişilerin kendi mal varlıkları ile karşılayamayacakları risklere karşı güvence sağladığının altını çizen Eroğlu, “Örneğin, 26 Şubat 2015 tarihinde kaza yapan bir otobüs işleteni trafik sigortası primi olarak 536 lira öderken, yaptığı kazaya bağlı sigorta kapsamında maddi ve bedeni ödenen tazminat tutarı 1 milyon 18 bin 828 lira olmuştur. Benzer şekilde 30 Ekim 2014’te trafik kazasına karışan bir minibüs işleteni, trafik sigortası primi olarak 304 lira öderken, sigorta kapsamında yalnızca bedeni zarar için ödenen tazminat tutarı 701 bin 225 lira olmuştur. Dolayısıyla kişilerin trafik sigortası yaptırmak için ödedikleri bedel (prim) ile kazaya karışmaları durumunda ortaya çıkan tazminat tutarları arasında ciddi bir rakamsal fark bulunmaktadır.” bilgisini verdi.
“Önemli mağduriyetlere yol açar”
Zorunlu trafik sigortasında sigortalılık oranının Ağustos 2015’te yüzde 81,21’e çıktığına dikkati çeken Eroğlu, “Özellikle 2015’in son çeyreğinde başlayan ortalama yüzde 100 civarında gerçekleşen zorunlu trafik sigortası prim artışlarıyla sigortalılık oranı düşüş trendine girdi. Söz konusu sigortalılık oranı Ocak 2016 itibarıyla yüzde 79,22’ye düşmüştür. Bu düşüş eğiliminin devam etmesinin trafik kazalarında zarara uğrayan vatandaşlarımızın önemli mağduriyetlerine yol açacağını söylemek yerinde olacaktır” değerlendirmesinde bulundu.
Eroğlu, kasko oranının ise stabil bir seyir izlediğini belirterek, Ocak 2012’de yüzde 27,31 olan oranının, Ocak 2015’te yüzde 26,64, Ocak 2016’da ise yüzde 27,01 seviyesinde gerçekleştiğini bildirdi. Kasko sigortasının çoğunlukla model yıllı yüksek araçlar için yaptırıldığını vurgulayan Eroğlu, yeni araç satışlarının arttığı yıllarda sigortalılık oranının artış eğilimine, azaldığı yıllarda ise düşüş eğilimine girdiğini kaydetti.