Türkiye’nin yerli otomobili TOGG’a ev sahipliği yapan Bursa’nın Gemlik ilçesindeki fabrikada sene sonunda ilk seri üretim aracın banttan indirilmesi hedefleniyor.
Kentin ekonomik hareketliliğine ciddi katkı koyan yatırım bölgenin nüfusunu da artırıyor.
Yerli otomobilin yanı sıra elektrikli araçların pil ihtiyacını karşılayacak batarya fabrikası da Gemlik’te inşa ediliyor.
Net sayı vermek henüz zor.
Yaklaşık olarak belirtmek gerekirse batarya fabrikası, 2 bin kişiye doğrudan istihdam sağlayacak.
Dolaylı yoldan 10 bin kişi bu yatırımdan yararlanacak.
TOGG’da ise 4.500 kişiye istihdam sunulacak.
Çeşitli senaryolar dile getiriliyor.
Genel ölçekte Bursa’nın nüfusunun toplamda 40 bin civarında artması bekleniyor.
Bu nüfus yükünün en az 10 binini Gemlik’in üstleneceği kaydediliyor.
Dolayısıyla ilçenin fabrikayla ilgili ciddi bir hazırlık içinde olması gerekiyor.
AK Parti Gemlik İlçe Başkanı Şamil Yiğit, sohbetimiz sırasında yerel bazda TOGG’la ilgili gerekli adımların atılmamasına tepki gösterdi.
Yiğit, Gemlik Belediye Başkanı Mehmet Uğur Sertaslan’a “TOGG yatırımından sonra ilçeye bir vizyon çizmesi gerekirken kişisel vukuatlarından ötürü buna odaklanamadı” sözleriyle yüklendi.
Yapılaşma, sosyal ve kültürel alanlarda eksiklikler söz konusu.
Gemlik’in beyaz, mavi yaka çalışanlar için cazibe merkezi haline getirilmesi isteniyor.
İlçenin TOGG markasını iyi kullanamadığını belirten Şamil Yiğit, “Göçe hazır değiliz diyen belediye başkanı iki yıllık süreçte herhangi bir projelendirme yapmadı” ifadelerini kullanıyor.
Gemlik’ten söz açılınca akla hemen deprem tehlikesi de geliyor.
Uzmanlar ilçeyi bekleyen büyük riski sürekli vurguluyor.
Prof. Dr. Naci Görür, kısa süre önce “Bursa, Yalova, Gemlik Bandırma, Biga depreme hazırlanmalı. Deprem güneyde olmasa bile vereceği hasar kuzey blokundan fazla olabilir” ifadelerini kullanmış; bir televizyon programında da “Marmara fayı kırıldı kırılacak. Kırılırsa minimum 7.2 büyüklüğünde deprem üretecek” demişti.
İlçenin risk potansiyeli görüldüğü gibi endişe verici.
Gemlik’in 120 bine dayanan nüfusunun TOGG ve batarya fabrikasıyla daha da artacağını hesaba katarsak…
Kentsel dönüşümle ilgili derhal harekete geçilmeli.
Geçmişte Gemlik’in yamaçlara taşınması gündeme gelmişti.
O süreçte her şeyden önce toplumsal algı hiç iyi yönetilemedi.
Proje, o kadar yanlış lanse edildi ki mevcut haliyle hayata geçmesi zaten pek mümkün değildi.
Günümüze dönersek…
İlçenin depreme hazırlık noktasında seferberlik ruhuyla hareket etmesi şart.
Gemlik Belediyesi’nde kentsel dönüşümle ilgili kurulan müdürlüğün işlevsiz hale getirildiğini üzüntüyle öğrendik.
Şamil Yiğit’in ifadesine göre üç yıl içinde 5 kez toplanılmış sadece…
Şimdiyse vekalet eden başkanın haricinde personeli bile kalmamış…
Göstermelik çizimlerin mecliste sergilenmesinin ötesinde kentsel dönüşümle ilgili köklü çözüm önerileri ortak akılla geliştirilmeli.
Son olarak Manastır’daki üç kez yapı imalat ilanına çıkan asansör projesinden önce Gemlik halkının, kapalı pazar yerindeki yürüyen merdivenlerle asansörlerin çalıştırılması talebi olduğunu da aktarmış olalım…