Sercan Yavuz
Sercan Yavuz
E-Posta: sercanyavuz@olay.com.tr YAZARIN TÜM YAZILARI

Bursa’da toprağa değen yatırım

Köşe Yazısını Dinle

Tarım deyip geçmeyin.

Toprakla kurulan bağ, sadece üretim değil; geleceğe dair umut, kalkınmanın da ilk adımıdır.

Bu sözü belki defalarca duymuşuzdur ama Tarım Peyzaj A.Ş. Genel Müdürü Sedat Akar’ın bir yıllık performansını dinleyince, bu sözün altı projelerle doluyor.

Anlattıklarına göre Bursa’da işler epey değişmiş…

Büyükşehir Belediyesi‘ne bağlı Tarım Peyzaj A.Ş., toprağın hakkını vermekle kalmamış; o toprağı geri dönüşümle sulamaya, gübreyle beslemeye, fidanla süslemeye başlamış.

Dolu dolu bir yıl geçirmişler. Tabiri caizse toprağa yatırım yapmışlar ama toprakta kalmamışlar; geleceğe de bir şeyler bırakma derdindeler.

Olay Medya olarak, Genel Müdür Sedat Akar’ı ziyaret ettik.

Yaptığımız sohbetten anlıyorum ki; “Biz geldik, işleri büyüttük” demekle kalmıyor, bunu rakamlarla da destekliyor.

Göreve gelişlerinden ocak ayına kadar 262 milyon liralık yatırım yapmışlar.

60 yeni araç alınmış, araç filosu iki katına çıkmış. Bir belediye şirketi için bu rakamlar yabana atılır cinsten değil.

Ama en dikkat çekici iş ne diye sorarsanız…

***

Damlama borusu üretimi…

Hem de yüzde 100 geri dönüştürülmüş plastikten.

Hani şu çöpe attığınız su şişesi, birkaç ay sonra bir çiftçinin tarlasını sulayabilir.

Bunu düşündüğünüzde içtiğiniz suya bile saygınız artıyor.

Bugüne kadar 6 milyon metre yuvarlak, 12 milyon metre yassı boru üretmişler. Rakam büyük, iş daha da büyük!

***
Damlama borusunun ardından sıra gübrede…

Aynı bölgedeki yani Ovaazatlı’daki üretim tesisinde 5 bin bidona yakın bitkisel gübre hazırlanmış.

Bu gübreler yarı hibeli şekilde çiftçiye dağıtılacak.

Yani hem doğa sevinsin, hem çiftçi!

Üstüne bir de 17 ilçede “planlı tarım” modeline geçiyorlar.

Eskiden herkesin “bu sene ne para eder?” diye ürün ektiği sistem yerine, artık pazarını bilen, hedefini bilen bir destek planı geliyor.

Ahududu furyasından örnek verdi Sedat Akar…

Ürün para edince herkes ahududuya yönelmiş ama sonuç; elde kalan tonlarca meyve…

Şimdi destekler çilek, ceviz, kestane gibi “tutmuş” ürünlere yönelmiş.

***
Ama burada Yeşil Kapsül Projesi’ne bir parantez açmak gerekiyor…

Tarım Peyzaj A.Ş.’nin kalıcı ve belki de en ilham veren işlerinden biri.

Mihraplı Park’ta oluşturulan özel bir alanda, anaokulu ve ilkokul çağındaki çocuklara tarım tanıtılıyor.

Minik eller çamura değiyor, toprağa dokunuyor, fidan dikiyor, doğanın dilini öğreniyor.

Şehirde büyüyen bir çocuğun toprakla kurduğu bu bağ, aslında tarımın geleceğini kurtaracak en önemli yatırım.

Kısaca, tarımı sadece bugünün işi değil; yarının da meselesi olarak görüyorlar.

***
İlaçlama konusuna gelirsek…

Sedat Akar’ın deyişine göre bu iş neredeyse “ambulanstan hızlı” yapılıyor.

Araç sayısı ve personel sayısı artmış, makineler yenilenmiş, drone’lar devreye girmiş.

9 yıldır değişmeyen makineler artık tarih olmuş.

Bu yıl sinek şikâyeti beklemiyorlar; ki yaz sıcakları bastırmadan bu açıklama kulağa oldukça güzel geliyor.

***
Sadece yukarıda saydığım işler değil!

1 milyon fidan hedefiyle yeşillendirme çalışmaları da sürüyor.

Peyzaj, mezarlık bakımı, hatta mazgal temizliği gibi birçok iş de onların elinden geçiyor.

Kısacası Bursa’da suyun geçtiği, ağacın büyüdüğü, sineğin uçtuğu her yerde Tarım Peyzaj A.Ş. var.

***
Son olarak…

Siyez buğdayına da el atmışlar.

Keles’te, dağ köylerinde üretim artıyor.

Tohum veriliyor, biçer-döver gönderiliyor, ürünler BESAŞ’la işleniyor.

Mazot desteği için de hazırlıklar sürüyor.

Kırsalda yaşayanlar için bu sadece bir destek değil; adeta bir nefes.

***

Tabi bir de güncel sıkıntılar var.

Zirai don…

Türkiye’nin büyük bölümünü etkileyen bu doğa olayı, Bursa’yı da es geçmedi.

Sedat Akar, İznik ve dağ bölgesinde zararın yer yer yüzde 40’lara ulaştığını söyledi.

Üzüm ve kiraz gibi ürünler ciddi etkilenmiş durumda.

Şu anda ekipler sahada, hasar tespiti ve destek planlaması için çalışma yapıyorlar.

***

Sedat Akar’ın şu cümlesi de çok önemli:

“Bursalılar çok rahat şekilde halden çıkan meyveyi sebzeyi tüketebilirler.”

Bu cümle, üretici kadar tüketiciyi de düşünen bir vizyonun özetidir.

***

Ve son söz…

Akar, diyor ki:

“Kırsal kalkınmanın yolu tarımdan ve kırsal turizmden geçiyor.”

Doğru söze ne denir?

Tarım Peyzaj A.Ş., sadece bir şirket değil; bu toprakların geleceğine yatırım yapan bir vizyonun adı olmuş.

Yol açık, toprak bereketli olsun…

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X