Yaklaşık 20 yıldır Yıldırım’ı yöneten belediye başkanlarının ana gündemi kentsel dönüşümdü.
İlçede 2 dönem başkanlık yapan Özgen Keskin, “Ver gecekondunu al daireni” sloganıyla Yıldırım’ın makus talihini kentsel dönüşüm projeleriyle yeneceğini düşünüyordu.
O yıllarda birkaç blok yükselmedi değil.
Mesela Yiğitler Mahallesi’nde TOKİ’nin inşa ettiği projenin anahtar teslimini, bizzat dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan yapmıştı.
Ayrıca tüm Türkiye’de kentsel dönüşümün startı yine Erdoğan’ın katıldığı yıkım töreniyle Mevlana Mahallesi’nde başlamıştı.
Özgen Keskin, işi o kadar ciddiye almıştı ki kentsel dönüşüm uğruna Okan Üniversitesi’nde yüksek lisans bile yapmıştı.
Ne var ki Keskin’in çok sayıda projesi makette kaldı ve siyasi ömrü Yıldırım’ı dönüştürmeye yetmedi.
Özgen Keskin gitti, yerine aynı partiden İsmail Hakkı Edebali geldi.
Doğrusu Edebali de iddialı başlamıştı kentsel dönüşüme.
Belediye binasının karşısındaki binayı Kentsel Tasarım Müdürlüğü’ne dönüştürerek işe başlamıştı Edebali.
Yıldırım’ın tüm mahallelerine özgün projeler geliştirip Özgen Keskin gibi maketler hazırlamıştı daha sonra.
Ancak ekonomik krizler, inşaat sektöründe artan maliyetler ve Yıldırımlıların projelere ilgisizliği nedeniye kentsel dönüşüm bir başka bahara kalmıştı.
Ve Yıldırım’ın son Belediye Başkanı Oktay Yılmaz…
“Biz müteahhitlik değil, plan yapacağız” diyerek göreve başlayan Yılmaz’ın ana gündemi de kentsel dönüşümdü.
Oktay Yılmaz, bu kez maket yapmak yerine, halkla ilişkiler çalışması yapmayı tercih etti.
Yeri geldi, bizzat kendisi kapı kapı dolaşıp, kentsel dönüşümü anlattı Yıldırımlılara.
Ve ikna turlarının ilk meyvesini Mevlana Mahallesi’nde aldı.
Bölgede yaşayan 900 ev sahibi eski evlerini verip yerine depreme dayanıklı, çağdaş ve modern konutlarda oturacaklar.
Dün Mevlana Mahallesi’nde basın toplantısı düzenleyen Yılmaz, yüzde yüz uzlaşma sağladıklarını açıkladı.
Kanımca, Yıldırım’daki kentsel dönüşümüm manşeti bu 3 kelimeden ibarettir:
Yüzde yüz uzlaşma.
Kentsel dönüşüm gibi sancılı bir süreçte, Yıldırım gibi kalabalık ailelerin yaşadığı zor bir ilçede, tek bir fire vermeden dönüşüm sağlamak, sadece Yıldırım ve Bursa için değil Türkiye için de örnektir.
Ve dahası, domino taşı misali diğer mahallelere de yansırsa, yıllardır Batı’ya göç veren Yıldırım’da, sosyolojik devrimin ayak sesleridir.
Zihinsel dönüşüm
Yıllardır kentsel dönüşüme sıcak bakmayan Yıldırım’ın Mevlana Mahallesi sakinleri, nasıl oldu da yüzde yüz uzlaşmayla evlerinin dönüşümüne onay verdi.
Yıldırım Belediye Başkanı Oktay Yılmaz, kentsel dönüşüme en keskin duruşu sergileyen mahalle sakinleriyle evine gidip görüştüğünü anlattı.
Ayrıca, bir miktar fark ödenmesine bile razı olmalarının, 10 yıl vadeli düşük faizli kredinin de etkisi olduğunu kaydetti Yılmaz.
Ancak bunlar yeni değil.
Yani daha önce de benzer şartlar sunulmasına rağmen olumsuz yanıt vermişti Yıldırımlılar.
O halde, Mevlana’da sadece kentsel dönüşüm değil, zihinsel dönüşüm de yaşanıyor.
Yüksek kat olmadan da kentsel dönüşüm oluyormuş
Yıldırım’da bin 244 konutun inşa edileceği bölgenin imar planları, 12 kata kadar izin veriyor.
Ancak Mevlana’da yükselecek blokların kat yükseklikleri zemin+7’yi geçmeyecek.
Bu şu demek:
Doğru proje, doğru finansman modeli ve doğru bir yol izlenirse, hem vatandaş mağdur olmaz hem de kentlerin silüeti bozulmaz.
0,50 emsal artışı yüzünden yaşanamaz mahallelerin oluştuğu Nilüfer’de de aynı yöntem izlenemez miydi?
Ne altın ne döviz ne hisse senedi, konut veya arsa
2 otomobil markasının, 10 ve 6 yıldaki fiyat artışını gösteren listeyi, Bursa Oto Galelericiler Odası Bursa Şube Başkanı Hakan Yanık yolladı.
Skoda marka aracın 10 yıl önceki fiyatı 67 bin 500 lirayken, bugün aynı araç 428 bin 100 liradan alıcı buluyor.
Yani aracın fiyatı 7 kat artmış!
6 yıl önce üretilen Fiat Egea’da da durum farklı değil.
2015’te en ucuz modeli 49 bin 900 liradan alıcı bulan Fiat Egea’nın bugünkü fiyatı ne kadar dersiniz?
159 bin 900 lira!
Bu araç da 6 yılda 3 kattan fazla prim yapmış.
Bu şu anlama geliyor:
Artık Türkiye’de otomobil en kazançlı yatırım aracına dönüştü.
Geçmiş yıllarda, aracınızı zarar etmeden sattığınız zaman sevinirken, bugün konut, altın, hisse senedi, arsa, döviz, yani aklınıza gelen tüm yatırım araçlarından daha karlı bir değer haline geldi otomobil.