Bilmem bu istatistikten haberiniz var mıydı:
Ölümcül kazaların yaklaşık yüzde 70’i, Ankara, İzmir ve Mudanya Yolu’nu kapsayan ana aksta meydana geliyor.
Maddi hasarlı kazaların da büyük çoğunluğu aynı güzergahta oluyor.
Peki neden?
Başta hız ihlali elbette.
Ancak kazaların neredeyse tamamı, sürücü hatalarından kaynaklanıyor.
***
Süratli araba kullanmak, sellektörle önümüzdeki aracı taciz etmek, hatalı sollama yapmak, alkollü araç kullanmak, şerit ihlali yapmak, yanlış şeritte gitmek, kırmızı ışıkta geçmek ve yaya geçitlerini tanımamak bizde.
Hiçbir modern kentte görülmeyen minibüslerin kafasına estiği yerde durup, kalkması da sadece bizde.
Bu hataların bir kısmı maddi hasarlı kazalarla kendini gösterirken, kimi hataların faturası çok ağır olup, ölümcül kazalarla ocakları söndürüyor.
Ayrıca, yıllardır bir keşmekeşliği andıran Bursa trafiğine de rahmet okutuyor.
Yani, İstanbul’u aratmayacak bir trafik sıkışıklığına yol açıyor.
***
Tüm bunları neden hatırlatıyorum?
Bursa trafiğini rahatlatmayı, ölümcül kazaları önlemeyi ve maddi hasarlı kazaları en az indirmeyi amaçlayan dev bir proje geliyor:
Elektronik Denetim Sistemi.
Bursa Büyükşehir Belediyesi ve Bursa Emniyet Müdürlüğü işbirliğiyle hayata geçirilecek dev projenin maliyeti 100 milyon lira!
Sistemle ilgili yaklaşık 6 yıldır süren teknik çalışmalar tamamlandı ve önümüzdeki günlerde Bursa Emniyet Müdürü Selami Yıldız ile Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe arasında protokol imzalanacak.
***
Peki Elektronik Denetim Sistemi nedir, ne işe yarayacak?
Malum, Bursa‘da, MOBESE’ler, Trafik Elektronik Denetleme Sistemi (TEDES) ve trafik ekipleriyle denetim yapılıyor.
Ancak zamanla, bu sistemin verimli ve yeterli olmadığı ortaya çıktı.
Çünkü hem ekipler yetersiz, hem MOBESE ve TEDES‘ler çok sınırlı hem de kameraların bulunduğu bölgeye gelen sürücü yavaşlayıp, burada kaybettiği vakti telafi etmek için önündeki güzergahlarda sürat yaptığı için, sistem verimli çalışmıyordu.
Trafik uzmanları bu sistemi, “Bursa trafiğini bozuk bir akordiyon haline getiriyor” sözleriyle eleştiriyorlar.
Yaklaşık 3 milyon nüfusa sahip Bursa’da bugün 9’u hız kontrolü yapan, 6’sı ise kırmızı ışık ihlallerini saptayan sadece 15 adet TEDES kamerası var.
***
Gelelim yeni sisteme…
Yeni sistem Kestel‘den başlayıp, İzmir Yolu‘nda Görükle‘ye, Mudanya Yolu’nda Bademli Kavşağı’na kadar ana aksları ve kent merkezini de içine alan bölgeleri, 7 gün 24 saat izleyen sistemin adıdır.
Bu sistemde yaklaşık 180 kontrol noktasında, yüzlerce kamera, elektronik uyarıcı levha yerleştirilecek ve hız koridorları oluşturulacak.
Bir başka ifadeyle, Bursa‘daki trafik kültürünü baştan sona değiştirecek son derece faydalı bir sistem geliyor.
Yani artık sürücüler, Bursa’nın hiçbir noktasında sürat ve park ihlali yapamayacak, hatalı sollamaya yeltenmeyecek, makas atamayacak, duraklara park edemeyecek, kırmızı ışıkta geçemeyecek, yaya geçitlerinde yayaların üzerine araçlarını süremeyecek.
Çünkü yeni sistem, araçların tüm hareketlerini gözleyecek.
Yani, sürücüler her an denetlendiklerini ve trafik ihlali yapmaları halinde yaptırımla karşı karşıya geleceklerini bilecekler.
Ancak amaç, sadece trafik ihlali yapan sürücülere sürekli ceza kesmek değil, sürücüleri doğru yönlendirmek, elekronik tabelalarla trafik kurallarına uymalalarını sağlamak.
***
Sistemi biraz daha detaylandıralım.
Elektronik Denetleme Sistemi‘yle:
-Yol güzergahlarında sayım yapmak ve trafik aksına göre sürücüleri, elektronik uyarı sistemiyle bilgilendirilecek.
-Kavşaklara konulacak akıllı sistemlerle yoğunluğua göre aklış sağlanacak. Araçlar kavşağa geldiğinde araçların bekleme süresi azaltılacak.
-Hız koridorları oluşturulacak
-Kameralar ve elektronik uyarıcı levhalarıyla sürücüler denetlenecek ve yönlendirilecek
-Kırmız ışık , park ve yaya ihlalleri tespit edilecek.
***
Sistemin tüm ayakları planlandı, 180 kontrol noktası belirlendi, teknolojik alt yapı sağlandı.
Üst satırlarda da aktardığım gibi, Bursa Emniyet Müdürlüğü ve Bursa Büyükşehir Belediyesi‘nin ilgili birimleri işbirliği içinde uzun yıllar bu projeyi çalıştılar ve sona geldiler.
Önümüzdeki günlerde protokol imzalanacak ve ardından ihaleye çıkılacak.
Ve Bursa trafiğini baştan sona dizayn edecek, devrim niteliğindeki Elektronik Denetim Sistemi 2 yıl sonra hayata geçmiş olacak.
Bursa‘ya müjde kıvamındaki dev proje, şimdiden hayırlı olsun.