Projenin ismi Elektronik Denetim Sistemi…
Emniyet Müdürlüğü ve Büyükşehir Belediyesi’nin işbirliği ile hayata geçecek sistemi bir cümleyle özetlemek gerekirse…
Yüzlerce kamerayla Bursa trafiğini bütüncül bir yaklaşımla denetleyip, kural ihlallerine karşı caydırıcı olmak, trafiğin akıcılığını sağlamak, trafik sıkışıklığını en aza indirmek.
Yıllar önce planlanmış ancak finans sorunu nedeniyle hayata geçirilmeyen sistem için somut adım geçen haftalarda atılmış ve iki kurum arasında protokol imzalanmıştı.
Peki sistemin detayları neler?
Dün Ulaşım Daire Başkanlığı Trafik Şube Müdürlüğü’nde bir araya geldiğimiz Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, sistemin tüm detaylarını anlattı. (Programı olay.com.tr’den izleyebilirsiniz)
Aktaş’ın söylediklerini özetleyerek paylaşayım:
Elektronik Denetleme Sistemi kapsamında trafikte şunlar olacak:
-27 adet hız kontrol sistemi.
-30 sinyalize kavşakta 89 kavşak kolunda 282 şeride hitaben kırmızı ışık ihlal sistemi.
-15 noktada park ihlal sistemi.
-9 adet mobil EDS aracı.
-Bölge Görüntülüme Sistemi için 150 hareketli kamera, 450 adet sabit kamera.
-Tüm sistemin yönetileceği kontrol merkezi binası.
Böylece…
Trafikte oluşan her türlü faaliyetin elektronik sistemlerle denetlenmesi sağlanarak daha güvenli ve konforlu bir trafik akışı sağlanmış olacak.
Hız ihlal sistemleri ve kırmızı ışık ihlal sistemleri sayesinde sürücülerin trafik kural ve kaidelerine uymaları sağlanarak, mevcut şerit kapasitelerinin artırılması ve trafik kazalarının azaltılması sağlanacak.
Park ihlal sistemleri sayesinde sürücülerin istenilmeyen bölgelere park etmesi engellenecek ve trafik sıkışıklığı önlenecek. Bunun sağlanması için de mobil EDS araçlarıyla devamlı denetim yapılacak.
Yani, kırmızı ışıkta geçtiğiniz anda sistem otomatik olarak kural ihlalini tespit edecek.
Hız kontrol sistemleriyle, tıpkı şehirlerarası yollarda olduğu gibi ortalama hızınız tespit edilecek.
Aracınızla seyir halindeyken, yanınızdan geçen bir araç mobil EDS aracı olabilir.
Mobil EDS araçları, seyir halindeki araçların kural ihlallerini anında tespit edecek.
Hasılı, tüm bunlar 150’si hareket ve 450 sabit kamerayla görüntülenecek.
Yani EDS ile kural ihlallerinin gözden kaçma şansı neredeyse yok.
Nitekim yüzlerce kamerayla donatılmış sistem, kırmızı ışıkta geçenleri, şerit ihlali yapanları, yanlış yere park edenleri, hız limitini aşanları, hasılı trafik kurallarını ihlal edenleri affetmeyecek.
Peki, sistemin 100 milyon lirayı bulan maliyeti nasıl karşılanacak?
Yanıtı Başkan Aktaş verdi:
“Biz belediye olarak hiç para harcamayacağız. Bu proje, yap-işler-devret modeliyle hayata geçecek. Yetkiyi aldık. Projenin uygulanması yıllara sari. Çok kısa zaman sonra ihaleye çıkacağız. Sistem en geç 1 yıl sonra da hayata geçecek. Tabii ki sistemden elde edilecek gelire bağlı olarak bizim katkımız da önemli. Biz sübvansiyon da yapabiliriz ihale şartnamesine bağlı olarak. Ancak ben özel araç sürücülerinden, özel halk otobüsü ve minibüs sürücülerine kadar herkesten kurallara uymalarını rica ediyorum. Hiç kimsenin ceza yemesini istemiyoruz. Herkes kurallara uysun, biz finans sorununu çözeriz. Ama kurallara uymayanların da cezai müeyyideyle karşı karşıya kalacaklarını bilmeleri gerekir.”
Trafikle ilgili tüm veriler bu sistemle elde edilecek
Bursa trafiğine nefes aldıracak ve kural ihlallerini tespit edecek Elektronik Denetim Sistemi’nin yanı sıra Kentsel Trafik Yönetim Sistemi de hayata geçiyor.
Bu sistemle de şu çalışmalar yapılacak:
-1 trafik kontrol merkez binası.
-52 adet tam adaptifsinyalize kavşak.
-82 adet bluetooth tabanlı araç algılama sistemi.
-15 noktada 90 adet VTS (Değişken mesaj işareti).
Kentsel Trafik Yönetim Sistemi ile şehrin ana girişleri ve merkez bölgesindeki trafiğin izlenmesi, denetlenmesi, yönlendirilmesi ve kontrol edilmesi sağlanacak.
Yol güzergahlarına konulacak sensörlerle yoğunluk bilgileri alınarak, elektronik değişken mesaj işaretleri ile trafik yüklerine göre en uygun trafik akışı sağlanacak.
Ana arterlerde sıkışıklıkların engellenmesi, sıkışıklıkların otomatik olarak algılanması ve kameralar tarafından gözlemlenerek giderilmesine yönelik senaryoların otomatik ve manuel olarak devreye alınması sağlanacak.
Yol üzerinde konulacak şerit bazlı değişken trafik işaretleri vasıtasıyla arterlerdeki trafik yoğunluklarına göre hız kontrol edilecek.
Kavşak kontrol cihazları bir merkezden yönetilecek.
Şehir halkı ve sürücüler değişken mesaj işaretleri, panoları, internet, mobil telefon uygulaması ve medya aracılığıyla trafiğin durumu hakkında bilgilendirilecek.
Maksimum trafik güvenliği sağlanacak.
Özel olaylar ve protokol hareketlerinde trafiğin koordine edilmesi sağlanacak.
Trafikle ilgili her türlü istatistiki bilginin toplanması ve değerlendirilmesi yapılacak.
Kameralar aracılığıyla bütün kritik kavşakların izlenmesi sağlanacak.
Evet bu sistemle de, trafiğin durumuyla ilgili veriler anında elde edilecek.
Yani hangi kavşakta yoğunluk oluşuyor, hangi yol hangi saatte sıkışıyor, hangi güzergahta araç yoğunluğu yaşanıyor anlık ve günlük verilerle öğrenilecek.
Ve tüm trafik düzenlemeleri elde edilen bu veriler ışığında yapılacak.
Minibüslerin dönüşümünde çok önemli gelişme!
Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş ile sadece Elektronik Denetleme Sistemi ve Kentsel Trafik Yönetim Sistemi’ni konuşmadık.
Nitekim kentin Doğu bölgesinde hizmet veren minibüslerle ilgili de önemli gelişmeler var.
Büyükşehir Belediyesi, minibüslerin özel halk otobüsleri gibi kartlı sistemle havuz modeline geçmesini istiyor.
Ancak minibüs esnafı bugüne kadar bu talebe sıcak bakmıyordu.
Ne var ki, Doğu bölgesinde 6 durak, kartlı sisteme geçmeyi kabul etmiş.
Aktaş, “Biz olaya bütüncül bakıyoruz ve tüm minibüs esnafının kartlı sisteme geçmesini istiyoruz” diyor.
Görüşmeler sürüyormuş.
Yani yakın zamanda minibüslerin dönüşümü gerçekleşirse sürpriz olmayacak.