Biliyorsunuz, geçen cumartesi Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, temeli yılar önce atılan hızlı trenin T04 tünelinin açılış töreninde bizzat yer aldı.
AK Parti milletvekilleri ve belediye başkanlarının çıkarma yaptığı tören gövde gösterisine dönüştü.
Dahası hızlı tren üzerinden iktidara yüklenen muhalefete mesaj verildi.
Öyle ki Bakan Karaismailoğlu, 2024’te bu dev ulaşım yatırımının biteceğini açıkladı o gün.
Peki hızlı trenin 2024’e yetişmesi teknik olarak mümkün mü?
Bilecik’teki töreni takip edip, izlenimlerimi aktardıktan sonra dün de bu sorunun yanıtını aradım.
Tabii ki işin uzmanlarına sorarak…
İnşaat Mühendisleri Odası Bursa Şube Başkanı Ülkü Mercan Küçükkayalar’a, Mimarlar Odası Bursa Şube Başkanı Şirin Rodoplu Şimşek’e ve Jeoloji Mühendisleri Odası Güney Marmara Şube Başkanı Engin Er’e, “Hızlı tren inşaatı 2024’te biter mi?” sorusunu yönelttim.
3 uzman da ‘Evet biter, yeter ki istensin” dediler.
Önce Küçükkayalar’ın söylediklerini paylaşayım:
“Hızlı tren yatırımını mercek altına aldık. Viyadüklerin kirişlerini döküyorlar, epey ilerleme var. Tünellerde çalışmalar sürüyor, sorun yok. Tüneller, tünel açma makinesiyle hızlı ilerler. Teknik olarak 2024’te biter, iş paraya bakıyor.”
Ayıca Küçükkayalar, İMO’nun teknik ekibiyle önümüzdeki günlerde saha incelemesi yapmayı planlıyor.
Bursa’daki akademik odaların bir diğer kadın temsilcisi Mimarlar Odası Başkanı Şirin Rodoplu Şimşek de, çalışmaların aynı hızla ilerlemesi durumunda hızlı trenin 2024’te çok rahat biteceğini düşünüyor:
“Teknik olarak hızlı trenin 2024’te bitirilmesinde hiçbir engel yok. Finans ve mühendislik koşulların sağlanmasıyla hızlı tren söz verildiği tarihte biter. Sadece kamulaştırmaların kısa zamanda sonuçlanması gerekir. Ancak burada önemli olan Ankara’nın iradesinin güçlü bir şekilde devam etmesi. Maalesef Bursa, yıllardır iktidar partisi tarafından yönetilmesine rağmen üvey evlat muamelesi görüyor. Bunda, kenti iyi okuyamayan ve şehir dışından gelen siyasetçilerin (ithal milletvekilleri) boy göstermesinin etkisi büyük. Bunu yarım kalan ulaşım projelerinde ve kentsel dönüşümlerde görebiliyoruz. Hızlı tren ve kentin diğer yatırımları sadece Bursalıların çabasıyla değil Ankara’nın vereceği destekle tamamlanır.
Son olarak Jeoloji Mühendisleri Odası Bursa Şube Başkanı Engin Er’in görüşlerini aldım.
Er de, diğer 2 oda başkanı gibi hızlı trenin 2024’e kadar rahatlıkla bitebileceğini söyledi:
“Devlet, imkanlarını kullanırsa yetişir. Yeter ki gayret edilsin. Tüneller çok uzun değil. En az 20 yerden girilerek tüneller açılabilir. Türkiye, tünel yapımında dünyanın sayılı ülkelerinden biri oldu. Artık bizim için tünel açmak, yol yapmaktan daha kolay. Projenin heyelanlı olan en zor güzergahları bile aşılmışken, geri kalan kısmını yapmak çok zor değil.”
Darısı Dağ Yolu’nun başına
Gelişmeler bize, hızlı tren kilidini paranın açtığını gösteriyor.
Nitekim yıllarca duran çalışmalar, dış kaynaklı kredinin bulunmasıyla birden hızlandı ve sadece 9 ayda önemli mesafeler katedildi.
Yani, ulaşım yatırımlarında coğrafi koşullar gibi gerekçeler inandırıcı değilmiş.
Hele Türkiye gibi ulaşım teknolojisinin gelişmiş olduğu bir ülkede.
O halde Dağ Yolu’nu da kısa zamanda bitirecek gelişme, kaynak sorununun aşılmasından başka bir şey olmasa gerek.
Gaziantep ve Diyarbakır seferleri eylül ayında başlıyor!
Osmaneli-Yenişehir-Bursa-Balıkesir Hızlı Tren çalışmaları kapsamında T04 tünelinin ayna birleştirme töreninde karşılaştığım AK Parti Bursa Milletvekili Mustafa Esgin’e, Yenişehir Havaalanı’na konulmayan seferleri sordum.
Çünkü aralarında Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, Bursa Milletvekili Refik Özen, AK Parti İl Başkanı Davut Gürkan, BURULAŞ Genel Müdürü Kürşat Çapar ve Büyükşehir Belediyesi Dış İlişkiler Dairesi Başkanı Abdülkerim Baştürk’ün olduğu Bursalı heyet Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Bolat’ı ziyaret etmişlerdi.
O ziyaretin perde arkasını Esgin anlattı.
Bursalı heyet, Yenişehir Havaalanı’ndaki THY seferlerinin artmasını istemiş.
Bolat da yeni uçakların geleceği zamanı işaret etmiş.
Esgin, yeni uçaklar gelince, yani eylül ayında Yenişehir’den Gaziantep ve Diyarbakır seferlerinin başlayacağını söyledi.
Umarız bu kez THY yetkilileri sözünde durur.
Tabii Gaziantep ve Diyarbakır seferleri yeterli değil…
THY’nin Bursa’ya yönelik olumsuz bakış açısını değiştirip, Karadeniz’deki havaalanlarına yaptığı ayrıcalıkların sadece bir bölümünü Bursa için kullanması gerekir.
Sarıbal’dan ayçiçek uyarısı
CHP Parti Meclisi Üyesi ve Genel Başkan Başdanışmanı Orhan Sarıbal, ayçiçek üretimiyle ilgili sarıcı bir açıklama yaptı.
Sarıbal’ın iddiasına göre Tarım ve Orman Bakanlığı’nın ihmaliyle ayçiçek üretimi tehdit altında:
“Çayır tırtılı denilen bu zararlı için erken uyarı sistemi mutlaka olmalı. Feromon tuzakları konmalı ve sürekli takip edilmeliydi. Bu süreçte de çiftçi uyarılarak önerilerde bulunulmalıydı. İş şansa bırakılmamalıydı. Ama yaşananlar gösterdi ki Bakanlık sadece seyretmiş. Hiçbir önlem almamış. Düşünün 2003 ile 2021 yılları arasında 34 milyon ton ayçiçeği ve türevlerini ithal edip 21 milyar dolardan fazla para ödedik. Böylesine önemli bir ürün, gerekli önlemler alınmadığı için ciddi bir üretim tehdidi altında. Bakanlık tırtılla mücadelede işi şansa bırakmış. Oysa hiçbir tarım ürünü şansa bırakılamaz. Ayçiçeği ise hiç bırakılamaz.”
Peki çözüm?
Çözümü de açıklıyor Sarıbal:
“Zararlı tespiti yapılarak tüm bölgelerde mücadele yapılmalıdır. Hızlı döngü gerçekleştirdiğinden böcek çok hızlı ve sıklıkla çoğalmaktadır. Bu böcek, ilacın temas etmesi ile ancak öleceğinden ilaçlamadaki uygulama çok önemli. İlacın böceğe temas edeceği doğru aparatlarla ilaçlama yapılmalı. İlaçlama için de mutlaka çiftçiye yardım yapılmalı.”