Mustafa Özdal
Mustafa Özdal
E-Posta: [email protected] YAZARIN TÜM YAZILARI

Bursa turizmde yaralarını sarıyor

Köşe Yazısını Dinle

Bursa’nın 2021 turizm verilerini açıklayan İl Kültür Turizm Müdürü Dr. Kamil Özer,Bursa’ya geçen yıl 860 bin 522 yerli, 170 bin 640 yabancı olmak üzere toplamda 1 milyon 31 bin 162 turist geldi. Pandeminin etkileri halen devam etmekle birlikte, 2021 yaz aylarından itibaren hızlı bir şekilde 2019 yılı istatistiklerine dönüş trendine girilmiştir” dedi.

Bursa’nın İstanbul’a yakın olması nedeniyle dezavantajları olduğunu kaydeden Özer, “Bursa, İstanbul’dan Anadolu’ya geçişte geçici bir durak olarak görülüyor. Kent merkezindeki turistik mekanlar birkaç saatte gezilebilecek yerler. Oysa Tirilye’deki tarihi kiliseler, İznik’te Ayasofya gibi mekanlar inanç turizmi adına önemli değerler. Bursa’nın günübirlik gezi destinasyonu olduğu algısını değiştirmemiz gerekir” diye konuştu.

——————

Pazartesi Söyleşileri’ne konuk olan İl Kültür Turizm Müdürü Dr. Kamil Özer, Bursa turizmiyle ilgili önemli açıklamalar yaptı.

Geçen yılın verilerini paylaşan Özer, turizm gelişmesi için yapılması gerekenleri de söyledi.

“KÜLTÜR BAŞKENTLİĞİ BURSA’YA BÜYÜK DEĞER KATACAK”

Türk dünyasının UNESCO’su olarak da tanımlanan Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı (TÜRKSOY) 2022 yılının Türk Dünyası Kültür Başkenti olarak Bursa’yı ilan etti. Bursa şehri Eskişehir ve Kastamonu’nun ardından Türkiye’den Türk Dünyası Kültür Başkenti seçilen üçüncü şehir oldu. Bu önemli gelişmenin Bursa’ya nasıl katkıları olacak?

2022 Türk Dünyası Kültür Başkenti olarak Bursa’nın ilan edilmesi,  büyük lansman programı ve yıl boyunca yapılacak etkinlikler ile  ilimizin uluslararası anlamda tanıtılmasına büyük katkı sağlayacaktır. Türk Dünyası Kültür Başkenti hazırlıkları kapsamında,  ilimizdeki kültürel ve tarihi varlıklar restore ediliyor. Yapılacak tanıtım çalışmaları ile kamuoyunda turizme karşı farkındalık oluşturulup bu alanda halkımızın turizme bakış açısı geliştirilecek ve ilimize daha fazla döviz girişi sağlanacak, 2022 yılı bitse bile 2022, 2023, 2024 ve 2025 yıllarında büyük katkı sağlayacaktır.

“BURSA’YA 1 MİLYON TURİST”

2021 yılını geride bıraktık. 2020 kadar olmasa da 2021 turizm sezonu da pandeminin gölgesinde geçti. Bursa’ya geçen yıl kaç turist geldi?

Bursa’ya geçen yıl 860 bin 522 yerli, 170 bin 640 yabancı olmak üzere toplamda 1 milyon 31 bin 162 turist geldi.

Günübirlikçi turistlerle ilgili verileri paylaşır mısınız?

Günübirlik gelen yabancı turist sayısının kayıt altına alındığı bir veri olmamakla birlikte, Bursa’ya gelen ve teleferik ile Uludağ’a çıkan Arap turistlere ait veriler, teleferiği kullanmadan Uludağ’a çıkan turistler, Ulucami ve Yeşil Cami’yi inanç turizmi kapsamında ziyaret eden Endonezya ve Malezyalılar ve diğer turistlerle birlikte pandemi öncesinde günübirlik ziyaretçi sayısı da  yaklaşık 1 milyon yabancı turist olarak tahmin ediliyor.

Geçmiş yıllarla kıyasladığımızda 2021 turizm sezonuyla ilgili değerlendirmeniz nasıl?

2021 yılındaki turist ziyareti, pandemi kısıtlamalarının kaldırıldığı Temmuz 2021 yılından itibaren yükselişe geçti. Konaklama tesisleri, 2021 temmuz-aralık aylarında 2019 yılı temmuz-aralık rakamlarının yarısına ulaşmıştır.

“BURSA’YA EN FAZLA ARAP TURİST GELİYOR”

Bursa’ya turist, en fazla hangi ülkelerden geliyor?

İlk 10 ülke sırasıyla; Kuveyt, Suudi Arabistan, Çin Halk Cumhuriyeti, Malezya, Endonezya, Aşmanya, Suriye, İsrail, Irak, Katar.

“İSTANBUL’A YAKINLIK DEZAVANTAJ”

Bursa, turizm potansiyeline rağmen neden İstanbul, İzmir, Antalya’nın çok gerisinde?

Bunun birden fazla nedeni var. Öncelikle İstanbul’a yakın olması günübirlik ziyarette Bursa için avantaj, konaklama için ise dezavantajlı bir durum oluşturuyor. Bursa, İstanbul’dan Anadolu’ya geçişte geçici bir durak olarak görülüyor. Bursa’da kent merkezinde sadece Ulucami, Osmangazi, Orhangazi türbeleri, Panoroma 1326 ve  Yıldırım Beyazıt Külliyesi gezilecek yerler olarak görülüyor. Buralar da birkaç saatte gezilebilecek yerler. Oysa Tirilye’deki tarihi kiliseler, İznik’te Ayasofya gibi mekanlar inanç turizmi adına önemli değerler. Bursa’nın günübirlik gezi destinasyonu olduğu algısı yerleşmiş. Özellikle bazı acentalar,  Bursa’daki konaklama maliyetlerinin paket tur  programı maliyetlerini artırmasından dolayı müşterilerinde bu algıyı yerleştirmişler. Bu algıyı değiştirmemiz gerekir. Ayrıca  Bursa’ya en çok turist gönderen Suudi Arabistan’dan önceki yıllara göre daha az turist geliyor. Turistlerin en çok şikayet ettiği konulardan biri de gece gidilecek mekanların azlığıdır. Bursa olarak bu eksikliği de gidermemiz gerekir.

Bursa, yıllarca Kuveytli turistlerin çekim merkezi oldu. Ancak son yıllarda Arap turistlerin Trabzon’a gittiklerini biliyoruz. Bursa, Arap turistler için cazip bir kent değil mi artık?

Suudi Arabistan ve Kuveyt’ten direkt uçuşun olması Trabzon iline avantaj sağlamıştır. 2017-2019 yıllarında Trabzon’a kapasitesinin çok üstünde turist ziyareti gerçekleşmiştir. Bu yıllarda Bursa ile Trabzon turistik değerlerini ve turizm altyapısını karşılaştırma imkanı bulan Arap turist,  Bursa’yı, 2021 yılında tekrar Trabzon’a göre daha fazla tercih etmeye başlamıştır.

“KÜLTÜR VE İNANÇ TURİZMİNİ GELİŞTİRMEMİZ LAZIM”

Bursa maalesef, Avrupalı turistin de ziyaret ettiği bir kent değil. Avrupalı turistlerin kente gelmesi için bir politikanız var mı?

Bursa’nın sadece Arap turizmine hitap eden bir destinasyon olduğu algısının kırılması gerekir. Yapılacak tanıtım faaliyetlerinde,  Bursa’nın tarih kültür ve inanç turizmi kenti vurgusunun yapılması, özellikle Hanlar Bölgesi, Sultan Külliyeleri, Cumalıkızık, İznik, Trilye ve Gölyazı başta olmak üzere Bursa’nın tarihi değerlerinin ön plana çıkarılması ve Türk Dünyası Kültür Başkenti ve Unesco şehri olduğunun vurgulanması gerekiyor.

Birleşik Arap Emirlikleri ve Suudi Arabistan ile ilişkilerde yeni bir döneme girildi. Bu gelişmenin Bursa’ya etkileri nasıl olacak?

Suudi Arabistan bütün körfez ülkelerinin toplam nüfusunun üç katı nüfusa, kişi başı 48 bin dolar milli gelire sahip ve önceki yıllarda Bursa’yı en çok tercih eden Arap ülkesidir. 2019 yılında Suudi Arabistanlılar çoğunlukla Dubai ve Avrupa ülkeleri üzerinden Türkiye’ye gelebilmesine rağmen 36 bin Suudi Arabistanlı turist Bursa’yı ziyaret etmiştir. İki ülkenin ilişkilerinin düzelmesinin turizme yansıması durumunda, konaklama tesisleri ve tur araçlarının kapasitesinin çok üstünde bir talep olacağı tahmin edilmektedir.

“SAĞLIK TURİZMİNDE AVANTAJLI KENTİZ”

Sağlık turizminin katma değeri çok yüksek. Turizmiyle öne çıkmış kentler, sağlık turizmi alanıdna özel politikalar yürütüyorlar. Bursa da yüz yıllara dayanan kaplıca özelliği nedeniyle sağlık turizmine yatkın bir kent. Sağlık turizminde hangi noktadayız?

Bursa pandemi öncesinde, kardiyoloji ve onkoloji alanında Ortadoğu’dan, kadın doğum ve tüp bebek alanında Türki Cumhuriyetlerinden, çene cerrahisi ve üçüncü yaş grubunda Kuzey Avrupa ülkelerinden sağlık turizmi kapsamında turist ağırlamaktaydı. Sağlık turizminde Bursa’nın avantajları var. Bursa’nın uluslararası standartlara sahip sağlık kuruluşlarına sahip olması, nitelikli hekim varlığının ve yurtdışında tanınan doktorların olması, başta göğüs hastalıkları olmak üzere diğer dallardaki hastalar için Uludağ ve Mudanya’nın tercih ediliyor olması, fizik tedavisindeki akademik bilgi birikiminin, göz, diş, ortopedi, onkoloji, transplantasyon kardiyoloji, kardiyovasküler cerrahi gibi  branşlarda güçlü olması, İstanbul’dan daha uygun fiyatlı sağlık hizmeti verme imkanınIın  bulunması, konaklama tesislerinin yeterliliği, seyahat acentelerinin varlığı ve turizm çeşitliliğinin ve kültürel zenginliklerinin olması Bursa’nın sağlık turizmindeki avantajlarındandır. Bu avantajlara sahip olan Bursa’nın pandeminin etkilerinin azalması ve yapılmakta olan yeni termal-sağlık turizmi projeleri (özellikle Tümbüldek Termal Turizm Merkezinde yapılan yatırımlar ve Bursa merkezde Sıcaksu kentsel dönüşüm  projesi) ile sağlık turizmde önemli bir yer alacaktır.

Turizm, pandemi döneminde yara almıştı? Yaralar sarılıyor mu?

Pandeminin etkileri halen devam etmekle birlikte, 2021 yaz aylarından itibaren hızlı bir şekilde 2019 yılı istatistiklerine dönüş trendine girilmiştir.

“TANITIMA AĞIRLIK VERMELİYİZ”

Gastronomi turizmini geliştirmek adına neler yapılmalı?

Özellikle Bursa’ya özgü yeme-içme hizmeti vermekte olan tesislerin standartlarını yükselterek, kamu işbirliği ile ulusal ve uluslararası tanıtımlara ağırlık vermesi gerekmektedir. Bununla birlikte ulusal bazda özellikle havayolu ulaşımında Bursa’ya yönelik günübirlik ve konaklamalı uçuş tarifeleri oluşturulmalı.

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X