Açıkçası; ismi Bursa için geçtiğinde, endişemizi aylar önce bu satırlardan ifade etmiştik.
Kenti tanımayan, bilmeyen birinin CHP Genel Merkezi böyle istiyor diye Büyükşehir Belediyesi’nin iki numaralı ismi yapılması, Genel Sekreter koltuğuna oturtulmasına biz de mesafeli yaklaşmıştık.
Bunu, uzun yıllar belediyeleri yakınen takip eden bir gazeteci olarak, ithal bürokratın tıpkı ithal siyasetçide olduğu gibi Bursa’yı tanıması için geçecek sürenin şehirde zaman kaybı hem de geçmişte kent dışından atanmış ithal ve başarısız genel sekreter örneklerinden yola çıkarak düşünmüştük.
Dün Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Doç. Dr. Ergül Halisçelik ile ilk kez Olay Medya’da karşılaştığımızda, anlattıklarını da dinlediğimizde, Hazine kökenli geçmişiyle aslında kentimize mali anlamda faydası dokunan bir isim olduğunu fark ettik.
Geçmiş genel sekreterlerin çoğu, personel özlük hakları, fazla çalışma ücretleri, tasarruf ve çalışan verimliliğiyle mesailerinin büyük bölümünü harcarken, bu dönem Halisçelik’in, ‘belediyeye daha fazla nasıl gelir getiririm, nasıl ek kaynak bulurum derdinde’ olduğunu anladık.
Bunu da anlattığı rakamlarla bizzat ortaya koydu.
Örneğin; Göreve gelir gelmez önce Büyükşehir’in mali durumunun bir fotoğrafını çektiklerini, yeni gelir yaratma peşine düştüklerini, gümrüklerden şehirlerin aldığı KDV payları üzerinde yoğunlaştıklarına aktardı.
Gümrüğü olan kentlerde ithalat yapan iş insanlarından alınan KDV gelirinin, Bursa’daki kaybı üzerinde durulmuş. Hatay’da gümrük vergisinden her yüz liranın 70’i, Kocaeli’de yüzde 65’i alınırken Bursa’daki gümrüklerde alınan bu rakam 20 lira imiş.
Adana’da yaptığı gibi gümrük müşavirleri ile verginin yatırılacağı yer isminin Bursa yazılması için görüşmeler yapılmış ve bu rakam şimdi 40 liraya çıkmış. Doç. Dr. Ergül Halisçelik’in hedefi bunu 50 liraya çıkarmak. Bu sayede, Bursa’da aylık 200 milyon liralık bir ekstra gümrük vergisi geliri sağlanmış. Yılda da 2,5 milyar lira demek.
İyi para.
Bursa Kocaeli’den daha az pay alıyor
Doç. Dr. Halisçelik, illerde toplanan vergilerden nüfusa ve yüzölçüme göre dağıtılan paylarda Kocaeli’nin Bursa’yı ikiye katladığından bahsetti.
Çünkü; Bursa’da üretim yapan şirketlerimizin merkezleri ya bu ilde ya da İstanbul’da.
Örneğin; vergi gelirleri paylarından Bursa’ya nüfus başı 6 bin 700 lira gelirken, Kocaeli’de bu rakam kişi başı 12 bin 500 lira. Bursa vergi gelirlerinden aldığı pay sıralamasında da Türkiye’deki 31 büyükşehir belediyesi arasında 12. sırada görünüyor.
Bu bize göre de Bursa’ya büyük haksızlık demek. Ne yazık ki, 23 yıllık AK Parti iktidarında, üstelik bunun 20 yılı AK Partili Büyükşehir Belediyesi döneminde de bu haksızlık giderilemedi.
Oysa Bursa, Türkiye ihracatının, üretiminin ve istihdamının lokomotif kentlerinden biri.
Vergi gelirlerinden alınan payda Erzurum’un bile bizden çok önde olması düşündürücü.
Halisçelik, bu amaçla da kentteki ihracatçı firmalarla görüştüklerini, vergilerini Bursa’ya ödemeleri için, “Bursa’da üretiyor Bursa’ya kazandırıyoruz” başlıklı bir broşür de hazırladıklarını, 6 adet slayt ile de bunu izah ettiklerini, iyi geri dönüşler de aldıklarını hatırlattı.
Bu arada Büyükşehir Belediye Meclisi’ndeki Başkan Bozbey’in bir yıllık faaliyet raporu sunumunu da Genel Sekreter’in yapacağını öğrendik.
Olay Medya ziyaretinde Doç. Dr. Halisçelik Kocaeli-Bursa kıyaslamasında çarpıcı bir rakam daha verdi.
Bursa’da 180 milyar TL vergi toplanırken, Kocaeli’de bu rakamın 750 milyar TL olduğunu vurguladı.
Genel Sekreter Halisçelik, Büyükşehir’in envanterindeki tüm mülklerinin yeniden değerleme ve enflasyon muhasebesiyle kredibilitesinin artırılmasına dönük de bir çalışma yaptıklarını, bunun kredi kullanımında ellerini daha da güçlendireceğini anlattı.
Genel Sekreter buna da şöyle bir örnek verdi.
Büyükşehir Belediyesi’nin halen kullandığı hizmet binasının tapu kayıtlarında arsa göründüğünü, kendilerinin tapuda cins değişikliği yaparak bunu envantere hizmet binası olarak işlediklerini, çalışma sonunda da Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin duran varlık rakamının 900 milyar liraya ulaşabileceğini tahmin ettiğini, bunun da kredi notlarını yükselteceğini vurguladı.
Büyükşehir’in devlete olan borçları ve yapılan kesintilere ilişkin detayları da haber sayfalarımızda okumuşsunuzdur. Büyükşehir’in vergi gelirleri payının yüzde 9’u dört aydır vergi ve SGK prim borçları için kesilmiş. Toplam kesinti rakamı ise 1,5 milyar liraya ulaşmış.
Büyükşehir dış finansla 24 adet yeni vagon alıyor
Genel Sekreteri karşımızda bulmuşken, bir yılın sonunda henüz somut bir gelişme göremediğimiz ulaşım projelerini, özellikle de Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey’in seçim öncesi açıkladığı toplamda 55 kilometrelik raylı sistem vaadini hatırlattık.
Çünkü; bir yıl doldu, henüz- başlanan raylı sistem projesi yok.
Kalan 4 yılda bunun kaç kilometresi yapılabilecek?
Doç. Dr. Halisçelik, Türkiye’de raylı sistem ve metro yatırımlarının büyük bölümünü bakanlığın üstlendiğini, ancak yaptığı harcamayı şehirlere hibe etmediğini ve geri aldığını anlattı.
Ardından, Emek-Şehir Hastenesi hattı için aslında bakanlığın önceki yönetime 64 vagon alımını taahhüt ettiğini, fizibilitedeki acil 24 araç talebi yazısı üzerine de ilk etapta 24 vagon için ihaleye çıktığını, Büyükşehir Belediyesi olarak 24 vagon daha almak için İller Bankası’na başvurduklarını, bu amaçla dış finans kuruluşlarıyla da temas ve arayışlarının devam ettiğini söyledi.