Zeytin, Bursa ve civarının altın değerindeki ürünleri arasında.
Hele de katma değerli, yenilikçi anlayışla sofralara sunulursa…
Sadece üreticiye hakkı olan geliri sağlamakla kalmaz…
Türkiye’ye yüksek miktarda döviz de kazandırır zeytin!
Ve son yıllarda Marmarabirlik bilançolarına yansıyan rakamlar da yansıtıyor
bu gerçeği.
Marmarabirlik, Türkiye İhracatçılar Meclisi‘nin 2014 yılı ihracat şampiyonları listesinde…
Zeytin ve zeytinyağı sektörü ihracat şampiyonu olarak kayıtlara geçti.
Üstelik Marmarabirlik’in bu yılda ihracatını en az yüzde 20 artırması bekleniyor.
Hidamet Asa ve ekibinin yaptığı hesaplamalar…
Yıl sonunda 6 bin tonun üzerinde ihracatla 30 milyon dolarlık dövizi…
Türkiye’ye kazandıracaklarını gösteriyor.
Yani zeytin üreticisinin olduğu kadar ülke ekonomisinin de yüzünü güldürüyor Marmarabirlik!
Ve yaklaşık 100 bin ton rekolte beklenen bu dönemde üreticiyi de memnun edip…
Kurumsal başarı çıtasını yükseltmek gibi bir misyonu üstelenen Marmarabirlik yönetimi…
2015-2016 ürün alım kampanyası kapsamında en kritik aşamalardan birine geçmeye hazırlanıyor.
28 Eylül’de başalayan ve Başkan Asa’nın ısrarla altını çizdiği gerçekçi rekolte beyanları sürerken… Alım başlangıç tarihini belirleyen ürünün kendisi oldu!
Nasıl mı? Ürünün ağaçtaki durumu ve iklim koşullarını dikkate aldıklarını söyleyen Hidamet Asa…
Rekoltenin az olduğu bölgelerde, ürünün olgunlaştığı ve kararmaya başladığına dikkat çekti.
Neticeyse 26 Ekim’de alımların başlaması olarak karşımıza çıktı.
“Ortak üreticilerimizden gelen yoğun talep sebebiyle ortakları mağdur etmemek…
Ve her yıl düzenli teslimat yapan ortaklarımıza sahip çıkmak amacıyla kooperatif merkezlerinde ürün alımlarının 26 Ekim’de başlanmasına karar verildi”.
Kota yok, fiyat kasımda
Yani önce merkez alımları…Sonra da kooperatiflerin yetki ve sorumluluğunda, köy ve beldelerde ürün alımlarına geçilecek.
Ancak, alımlara dönük kritik bir nokta da var.
Ana sözleşme kapsamında, rekolte beyanına göre alım yapacak Marmarabirlik!
Beyanı aşan alım yapılmayacağını net biçimde dile getiren Başkan Asa…
Bu yıl kotasız alım yapılacağına da dikkat çekiyor.
Peki 30 Ekim’e kadar sürecek beyanlarda şu ana kadar çıkan tablo nasıl?
Marmarabirlik üyesi 31 bin aktif ortağın yüzde 60’ı beyanda bulunmuş…
Alınan rekolte beyannamesindeki toplam rakamsa 38 bin tonu gösteriyor.
Fiyatların belirlenmesi ise kasım ayı başındaki piyasa araştırmasından sonra gerçekleşecek.
Ürün ödeme planı da ürün alım fiyatları ile birlikte açıklanacak!
Ürün alım fiyatları açıklanana kadar geçen süredeyse… 2014 – 2015 kampanyası barem cetveline göre alım
yapılacağını duyuran Marmarabirlik…
İhtiyaç duyulması halinde barem cetvelinde yeni düzenlemenin yapılacağını açıkladı.
Yatırımların sürmesi şart
Ancak, fiyat belirlenmesi iki taraf için de çok hassas bir konu!
Marmarabirlik yönetimi hem üreticiyi koruma gayretinde…
Hem de bu çabanın sürdürülebilir olabilmesi için…
Kurumsal başarıyı sürdürecek yatırımları yapmak zorunda.
Yani ağaçtaki zeytini uluslararası zincir marketlere taşıyıp…
Marka değerini katma değerle yükseltmek…
Üreticiye daha fazla kazandırmak demek!
Bunun içinse Ar-Ge ve marka yatırımları şart.
Hatta depolama bile çok önemli.
Bu nedenle de 70 bin ton civarındaki depolama kapasitesinin 100 bin tona çıkarmık üzere yatırımlar peşi sıra
geliyor!