Ürün açısından zor bir sezon.
Zeytin rekoltesi beklentilerin altında!
Piyasa koşullarının da özellikle 15 Temmuz sonrası…
Tad vermekten uzaklaştığı bir dönem.
İşte zeytinciliğin 2016’nın ikinci yarısında karşı karşıya kaldığı tablo bu.
Haliye gözler Marmaralı üreticilerin birliğinden doğan Marmarabirlik’te!
Çünkü hem üreticiyi hem de tüketiciyi memnun etmek zorunda.
Zeytin piyasasını canlı tutma fonksiyonu Marmarabirlik yönetimine düşüyor!
Kendisine getirilen ürünü geri çevirmemek…
Ve tatminkar bir fiyatla almak gibi yükümlülük söz konusu!
Ama ödemelerin de en uygun biçimde yapılması kaydıyla.
Üstelik çeşitli destekleri sunma gibi bir misyonu da eksik etmeden.
Yani yerli yabancı tüm tüketicileri memun edecek…
Kalite ve fiyat politikasıyla satış yapma zorunluğu var!
Dolayısıyla çift yönlü maliyeti karşılayıp…
Yeni yatırımlar için makul bir karı da bilançoya yazmak gerekiyor.
Neticede özellikle mevcut ekonomik tablo itibarıyla baktığımızda…
Marmarabirlik yönetiminin zoru başarmak durumunda kaldığını görüyoruz.
Peki bu zorlu süreç nasıl yönetiliyor?
Marmarabirlik Başkanı Hidamet Asa ile gidişatı konuştuk.
“Düşük rekolte tüm piyasayı etkiledi.
Hal böyle olunca diğer bölgelerde iş yapan firmaların…
Bölgemiz zeytinine yöneldiğini gördük.
Haliyle arz ve talep dengeleri de etkilendi”.
Bu tablonun alım fiyatları üzerinde de etkili olduğunu belirten Asa…
Benzer şekilde zeytinyağı fiyatlarındaki değişimin de sıkıntı yarattığını söylüyor.
“Zeytinyağı fiyatlarının zirve yaptığı geçen yıl…
Ürün kalibresine göre yüzde 74’ü bulan zam yapmıştık alımlarda.
Ancak, bu yıl zeytinyağı fiyatları fazlasıyla düşmüş vaziyette.
Dolayısıyla mevcut arz, talep ve fiyatlama tablosuyla karşılaştırdığımızda…
Bu kampanya döneminde de alım fiyatlarını muhafaza etmiş olduğumuz görülür”.
Zorlu koşullarda üreticinin yanında olmaya devam ettiklerini vurgulayan Asa’ya göre…
Ortaya atılan fiyat eleştirileri haksız!
Hidamet Asa, ziraat odalarına düşen bazı alanlarda benzer duyarlılığın gösterilmemesinden de yakınıyor.
“Diğer bölgelerin ürünleri Gemlik, Mudanya yada Orhangazi zeytini diye getirilip satıldığında tepki göremiyoruz.
Oysa bu kritik konuda odaların daha duyarlı olması gerekir.
Fidan ekimi kontrolleri de asli görev anlamında onlara düşüyor”.
Üreticiye sürekli kazanç
Tüketim cephesindeki zorlu piyasa koşullarının satışları etkilememesi için…
Türkiye’yi dolaşmakla kalmayıp dış pazarları da sıkı markaja alan Asa ve ekibi…
Mali açıdan oluşan güçlü yapıyla üretici peşin ödemelerle de destekliyor.
“19 Kasım’dan itibaren teslim edilen ürünün bedelinin tamamı peşin ödenecek.
2016-2017 kampanya döneminde 19 Kasım’a kadar geçen süredeyse…
22 bin 425 ton ürünü 103 milyon 183 bin TL karşılığında aldık.
Bu alımlara ait bedellerin yüzde 60’ını peşin ödedik.
Kalan yüzde 40 ise kampanya bitiminde ödenecek”.
Hasat sonrası gübre desteğini hemen başlatmak için hazırlıklarını sürdüren Hidamet Asa…
Şimdiye kadar bu kapsamda yapılan 12 milyon liralık desteğe dikkat çekerken…
Üreticiye sürekli kazandıracak sistemle çalıştıklarının altını çizdi.
“ Ödemeleri kredi kullanmadan öz kaynaklarla yapıyoruz.
Kaynak sıkıntısı yaşamayan Marmarabirlik piyasanın etkin biçimde regüle edilmesini sağlıyor.
Çünkü 2009’da 170 milyon olan ciromuzu geçen iş yılında 314 milyona çıkardık.
Bu yılsa 350 milyon olan hedef fazlasıyla aşıldı.
Neticede 372 milyon liralık ciro başarımızı ve gücümüzü gösteriyor”!