Hava sıcak mı sıcak!
Öyle ki; yolları eritiyor bu sıcak.
Yani kaza riski ve ekonomik kayıp kapıda.
Çünkü asfalt yollar kısa ömürlü ve döviz yutan cinsten!
Çare mi?
“Çare beton yolların devreye girmesi” diyor Bursa Çimento Genel Müdürü Osman Nemli.
Nemli ile inşaat, çimento, beton ve çevre odaklı bir sohbet yaptık.
Ama öneceliği beton yollara verelim. Çünkü asfalt eriyor bugünlerde.
“Yolcu taşımacılığının yüzde 95’i, yük taşımacılığının yüzde 92’si karayolu ile yapılıyor.
Haliyle bakım masrafları da hayli yüksek.
Köprü ve asfalt yolların yıllık bakım masrafı 1,3 milyar TL civarında.
Acilen bakım gerektiren asfalt yol oranı da yüksek seviyede.
Ve unutmayalım ki; asfaltın ayrıca ciddi bir de ithalat bağımlılığı var!”
Peki betonun sağlayacağı avantaj ne?
“Maliyet ve dayanıklılık. Sıkıştırılmış betonla yapılan yolun metrekare maliyeti 22,5 lira. Ömrü ise 15 ila 40 yıl arasında değişmekte.
İnce asfalt kaplama yolun ilk maliyeti 15,7 TL olsa da…
Ömrün 3 ila 5 yıl arasında kalması ve yüksek bakım maliyetleri…
Bu çözümü sonuçta daha pahalı ve dayanıksız hale getirmekte.
Bitümlü sıcak karışım olarak bilinen daha kaliteli ve uzun ömürlü asfalt yolun metrekare maliyeti ise 36,7 lira gibi çok yüksek bir rakama çıkmakta.
Üstelik ömürü de 10 yılı aşmıyor.
Ve ithal olduğu için hammaddeye harcanan çok ciddi bir döviz de söz konusu.”
Asfaltın doğal yaşama dönük olumsuz etkilerinin de raporlara girmeye başladığına dikkat çeken Osman Nemli’ye göre…
Beton yol tercihi pekçok açıdan ekonomiye ve çimento sektörüne kazanç sunuyor.
Gelelim sektördeki gidişata.
Nemli’nin paylaştığı bilgiler özetle diyor ki;
İnşaatta hareket var ama henüz yeterince güçlü değil.
Yüksek maliyetlerin de etkisiyle çimento sektörü bu yıl ivme kazanmakta zorlanıyor.
Dış pazarların da pek formda olmadığı bir dönemdeyiz.
Bir de karbon ayak izi meselesi var.
“Karbon ayak izi kotalarının doğru yönetilmesi gerekiyor.
Çünkü imza atılan anlaşmanın yükümlülükleri sektör açısından çok ağır.
Ve sadece sektör açısından değil. Karbon kotaları global olarak tüm Türkiye’yi olumsuz etkileme potansiyeline sahip!”
“Yeni yatırım daha çevreci”
Bursa Çimento kent ekonomisini hareketlendiren bir yatırım hamlesine de imza atıyor.
“Yatırım atağına geçtik.
Uzun ÇED sürecinin ardından gelen onayla 120 milyon dolarlık yenileme yatırımı start aldı. Ana hedef teknolojiyi yenilemek.“
Peki kapasiteniz nasıl değişecek?
“Kapasite artışı yüzde 50 ile klinker tarafında gerçekleşecek.
Çimento öğütme de zaten yeterli kapasitemiz var.
Ve eski üretim hatlarını durduracağız”
Osman Nemli’ye göre yeni yatırımla birlikte çevre de kazancak!
“Daha çevreci teknolojiler devreye giriyor. Eski üretim de tümüyle devre dışı kalacak.
Neticede toplam çevresel etki değerlendirme simülasyonunda…
Yeni yatırımın çevreye etkisi daha az görünüyor.“
Bursa’ya 50 yıllık katkı
Bursa Çimento’nun kente dönük katkısı nedir?
“Büyük bir grubun çatısıyız.
Grup şirketlerinde bin 200’ün üzerinde doğrudan istihdam söz konusu.
Her zaman Bursa’nın en çok vergi veren ilk 10 kurumundan birisi olduk.
50 yılda 300 milyon dolara yakın kaynak yarattık.
Ortaklarımıza 230 milyon doların üstünde temettü dağıttık.
Bursa Çimento olarak daima İSO’nun ilk veya ikinci 500 listesindeyiz.
Bağlı şirketlerimiz de genellikle ilk 500’e girmekte.”