Konut ve otomotiv satışları iç piyasadaki gidişatı gösteren önemli ipuçlarıdır.
Bu pazarların hacimsel büyüklüğü ve gelişmelere olan duyarlılıkları ciddi bir barometre olmalarını sağlıyor çünkü.
Ve ne yazık ki bu yıl hem konutta hem otomotivde satışlar geçen yılın çok gerisinde seyrediyor!
Üstelik her iki sektöre de ciddi vergisel destekler sunulmasına rağmen negatif büyümenin sürekli gündemde kaldığını görüyoruz.
Alım kararlarını etkileyen iç ve dış belirsizliklerin mevcudiyeti, maliyet artışları ve yüksek faiz seviyeleri pazar daralmasının temel nedenleri konumunda.
Ancak otomotiv tarafında dün açıklanan rakamlarda görüldüğü üzere bir de yüksek kur duyarlılığını görüyoruz!
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verileri mayısta otomobil ve hafif ticari araç satışlarının geçen yılın aynı ayına oranla yüzde 54,62 azaldığını ortaya koydu.
Neticede mayısta bir yıl öncesine göre 72 bin 755 adetten 33 bin 16 adede gerileyen satış rakamlarıyla karşı karşıyayız.
Söz konusu dönem karşılaştırmasında pazarın ana unsuru konumundaki otomobil satışları yüzde 52,6 azalırken hafif ticari araç pazarının yüzde 62,07 daraldığı görülüyor!
Ekonomik aktivitideki zayıflığı hafif ticaride görmek mümkün.
İç piyasadaki genel daralma ticari amaçlı alım talebinin düşmesinde başlıca faktör konumunda.
Ve yüksek faizlerin yanında döviz kuru faktörü de piyasayı daraltan unsurlar arasında.
Pazarın ithal ve yerli üretim olarak ayrışımında kur etkisini daha net görebiliyoruz.
Toplam pazarda 16 bin 787 adet ithal aracın satışı gerçekleşmiş geçen ay.
Yerli üretim satış adedi ise 16 bin 229 seviyesinde.
Yani mayısta Türkiye otomotiv pazarındaki satışların yüzde 50,84’ünü ithal araçlar oluşturmuş!
Bu tabloyu 2018’in mayıs ayı ile karşılaştıralım.
Söz konusu dönemde satılan 72 bin 755 aracın 45 bin 517’si ithal, 27 bin 238’i ise yerli üretim olarak kayıtlara geçmiş.
Böylece pazardaki ithal oranını yüzde 62,5 seviyesinde olduğunu görüyoruz.
Yani otomotiv pazarındaki ithal araç payı yaklaşık 12 puan azalmış son bir yılda!
İthal satışlarındaki düşüş oranı ise mayıs ayları itibarıyla yüzde 63 seviyesinde.
Yüzde 54,62’lik genel pazar daralmasının hayli üzerinde bir küçülme var ithalat tarafında.
Yıllık bazdaki döviz kuru artışlarının etkisi yanında mayısta tırmanan faiz oranları da pazar üzerinde daraltcı etki yapmış durumda!
Merkez’in kritik toplantısı
Dolayısıyla konutta olduğu gibi otomotivde de faizlerin seyri kurlarla beraber en önemli unsur olarak karşımıza çıkmakta.
Bugünkü Merkez Bankası Para Politikası Kurulu toplantısından çıkacak mesajlar bu anlamda kritik öneme sahip.
Herhangi bir faiz değişiminin beklenmediği toplantıda MB’nin faiz indirimi için hangi tarihi nasıl bir üslupla sunacağı merakla beklenmekte!
Elbette ki faiz indiriminin dozuna dair ifadeler de önem taşıyor.
Açıklanacak karar kurları da etkileyeceğinden özellikle otomotiv piyasasını önümüzdeki aylarda fazlasıyla etkileme potansiyeli barındırıyor.
Neticede MB’nin bundan sonra atacağı adımlar iç piyasa talebi üzerinde giderek daha belirleyici hale gelecek.