2014`ün büyüme motoru ihracat.
İhracat cephesinden gelen sinyallerse karışık!
Örneğin ihracatın lokmotifi Uludağ İhracatçı Birlikleri ekimde performans kaybı yaşadı.
UİB`in aylık ihracatı 2013`ün ekim ayına göre yüzde 0,5 geriledi.
Zorlu dış pazar koşullarında çok da yadırganacak bir durum değil aslında.
Ama Türkiye genelindeki yüzde 6,7`lik aylık ihracat artışını dikkate aldığımızda… Sorgulanması gereken bir durum ortaya çıkmakta!
Özellikle de Bursa adına.
Türkiye İhracatçılar Meclisi`nin detay rakamlarına baktığımızda UİB ve Bursa adına sektörel dengelerde değişim olduğunu görüyoruz.
Mesela…
Ekimde otomotiv ihracatının geçen yılın aynı ayına oranla yüzde 3,9 düşüş kaybetmesi… UİB`in performans kaybındaki başlıca neden!
Çünkü diğer sektörlerde artış trendi sürüyor.
Özellikle de teksil ve konfeksiyondaki hız artışı dikkat çekici.
İhracatçı birliklerinin ayrı ayrı performanslarını incelediğimizde… Otomotivdeki kan kaybının diğer sektörlerce büyük ölçüde dengelendiği görülüyor.
Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği UTİB`in ekim ayı ihracat artış hızı yüzde 11,65 seviyesinde…
Ama daha dikkat çekici olan Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği UHKİB`in yüzde 18 oranındaki iharacat artış hızı!
Hassas pazarların başında gelen hazır giyim ve konfeksiyon sektöründeki performans hem Bursa hem de UİB adına sevindirici.
İstihdam deposu niteliğindeki bu sektörün ihracat hızını artırması ekonomik olduğu kadar sosyal katkı da sunuyor çünkü.
UHKİB`in 2014`te şimdiye kadar yüzde 12,76 oranında artışla 490 milyon dolarlık ihracat imza atması da…
Türkiye`ye kazandırdığı döviz ve ülkemizin büyüme hızı açısından da özel bir önem taşıyor!
Peki küresel koşullardaki zorluklar dikkate alındığında sektörün Bursa`daki performansı nasıl bir seyir izler?
Sektörün dünya pazarlarındaki durumunu değerlendiren UHKİB Başkanı Şenol Şankaya,
giderek artan küresel rekabet ve içteki zorluklara dikkat çekti.
“ Maliyet artışlarının baskısı bir yanda, yeniden alevlenen kur savaşları diğer yanda. Euro/dolar paritesindeki düşüş ihratçımızın karlılığını etkilerken… İstikrarsız seyreden kurlardaki artışın en azından enflasyona pararlel olarak gerçekleşmesi maliyet baskısını açısından önemli”!
Yeni hedef 600 milyon dolar
Ancak, Şankaya bu zorlu ortamda Bursalı hazır giyim ve konfeksiyon ihracatçısının yakaldığı yükseliş trendini geliştireceğine inanıyor.
“Son aylardaki artan hızımızı muhafaza edip bir adım da olsa öne taşıyarak yarım milyar dolara dayananihracatımızı 590-600 milyon dolar aralığına çıkarmayı hedefliyoruz”!
Peki Bursalı ihracatçı hangi yönleriyle öne çıkıp ihracatını yükseltti?
“Hazır giyim ve konfeksiyon ihracatçımız, Avrupa`da istenilen hızda olmasa da artan talepten kısa mesafe avantajını kullanarak öne çıktı.
Avrupalının belirsizlikten kaynaklanan endişelerinin azaldığı alım dönemlerinde ihracatçılarımız hızlı moda kavramı yanında katma değerli ürünleriyle de pazar paylarının artmasını sağladı”!
Desteği hak eden sektör
UHKİB Başkanı Şenol Şankaya`nın dikkat çektiği çıtayı yükseltme misyonu aslında tüm Türkiye adına kritik bir görev.
Çünkü…
Tekstil, hazır giyim ve konfeksiyon olarak sektörün tüm bileşenlerinin performansına baktığımızda çok çarpıcı bir manzara ortaya çıkmakta!
Sektörün 217 ülkeye ulaşarak yaptığı ihracatın yılda kazandırdığı döviz miktarı 27 milyar doların üzerinde!
Sektörde 35 bine ulaşan üretici firmanın yarattığı toplam istihdamsa 1,5 milyonu buluyor.
Çalışanlar için yemeğinden servisine diğer hizmet alımı yapılan pekçok sektöre de iş yaratan tekstil ve konfeksiyon… Fazlasıyla sahip çıkılması gereken bir sektör olduğunu ispatlamış durumda!