Memleketin döviz ‘fabrikalarından’ biri teklemeye başladı.
2015’te rölantiye giren turizm sektörü…
2016’da zorunlu nedenlerle kan kaybediyor!
Rusya etkisine terör faktörü eklenince aslında kaçınılmaz bir sonuçtu bu.
Ama yavaşlayan küresel ekonomi de…
Turizme ayrılan paranın kısılmasına yolaçarak…
Türkiye’nin bu önemli döviz girdisinin önüne bir engel daha çıkarmış durumda!
Neticede Kültür ve Turizm Bakanlığı‘nın açıkladığı şubat ayı verileri…
Yabancı ziyaretçi sayısındaki çarpıcı azalmayı gözler önüne serdi.
Şubatta Türkiye’ye gelen yabancı turist sayısı bir milyon 240 bine düşerek…
2015’in şubat ayına göre yıllık bazda yüzde 10,3 azalma kaydetmiş!
Oysa geçen yılın aynı ayında…
Yüzde 2,3’lük sınırlı da olsa bir artış söz konusuydu.
Detaylara bakıldığında en büyük darbe…
Beklendiği gibi ikinci büyük pazarımız olan Rusya’dan gelmiş görünüyor.
Bu ülkeden gelen turist sayısında yüzde 52’lik düşüş var.
Ama Avrupa’dan gelen turist sayısında yüzde 10’a yakın bir azalma da dikkat çekmekte!
Avrupa’da artan terör korkusu ve ekonomik durgunluğun bir yansımasını görmek mümkün bu rakamlarda.
Dikkat çeken diğer bir grup ise yüzde 19’luk gerileme gösteren Asya ülkeleri.
En çarpıcı rakamlardan biri ise…
Yüzde 59 azalma gösteren Japon turist sayısıyla karşımıza çıktı!
Neticede terör eylemleri ve Rusya yaptırımlarının bariz etkisini turizmde hissediyoruz.
Kayıp 6 milyar doları aşabilir!
Ancak, unutmayalım ki; asıl sezon henüz tam olarak açılmış değil.
Yani turizm sezonunun mayıs ayında başlayacağı dikkate alındığında…
Önümüzdeki aylarda negatif etkiyi daha belirgin biçimde görme ihtimali var.
Mevcut tabloyu değiştircek bir gelişme olmazsa…
2016’da turizm gelirlerinde 6 – 7 milyar dolar aralığında bir kayıp yaşanabilir!
Çünkü…
Turizme dönük teşviklerin pazar çeşitliliği anlamında sonuç vermesi zaman alacaktır.
Ayrıca teşviklerin genişletilmesi gerektiği de aşikar!
Ve eğer özellikle tüm dünyayı saran terör kaynaklı endişeler dinmezse…
Turizm gelirlerinde yüzde 40’a kadar çıkabilecek düşüşler yaşanabilir.
Tutar olarak 10 milyar doları bulabilecek bu tablo…
Elbette en kötümser senaryo niteliğinde!
Ama tedbirli olmakta fayda var.
Bursa’nın avantajı ve sorumluluğu
Türkiye turizmindeki ivme kaybına karşın…
Bursa’nın kısmen de olsa şanslı yönleri var.
Mesela Rus turist bağımlılığının az olması.
Ve güvenli bir bölge olarak öne çıkması gibi unsurlar…
Bursa’nın avantajlı nitelikleri arasında!
Fuarlar, uluslararası etkinlikler ve iş dünyasının ziyaretleri de…
Kentin çekim alanları arasında kendine yer bulmakta!
Ancak, kent dinamikleri daha fazla yabancıyı çekmenin yollarını da bulmak zorunda.
Çünkü, sadece otellerin yarattığı iş alanı…
Binlerce Bursalıya doğrudan ekmek vermekte!
Kentin ticareti ve ulaşımını dikkate aldığımızda…
Ve alt sektörlerle, çalışanların aileleri de bu bu hesaba katıldığında…
Turizmin iş ve aş sunduğu onbinlerin olduğu görülür.
Dolayısıyla bu pastayı büyütmek şart!