Feridun Eyüpoğlu
Feridun Eyüpoğlu
E-Posta: [email protected] YAZARIN TÜM YAZILARI

Alışveriş mağduriyetleri

Ekonomideki temel büyüme motivasyonlarının başında tüketim gelir.

Dolayısıyla yön belirlemede tüketicinin ciddi bir rolü var.

Ancak, karşılaştığı sorunlarla baş etme konusunda yakın zamana kadar tüketicinin fazlaca gücü yoktu.

Neyse ki; son yasal değişikliklerle tüketici lehine ciddi hukuksal bir zemin oluşmuş durumda!

Yani vatandaş kağıt üstünde kendini savunabilecek bir güce kavuşmaya başladı.

Ama bu gücün farkında olduğu da pek söylenemez.

Çünkü çok sayıda mağduriyet hatta dolandırıcılık vakası…

Yasal haklar yeterince bilinmediği için yaşanabilmekte.

Tüketici hakem heyetlerine gelen şikayetlerdeki artışsa…

Bir yandan artan risklere işaret ederken diğer yandan da hukuksal anlamda bilinçlenmenin tırmanışa geçtiğini gösteriyor.

Ama alınacak daha çok yol olduğunu söylüyor tüketici hareketi temsilcileri!

Çünkü…

Tüketiciyi koruma adına çaba harcayan kurumlara başvuranların sayısı bir hayli artmış.

Kendilerine ulaşan şikayet yoğunluğunu sorduğum TÜDEF Başkanlar Kurulu Üyesi ve Bursa Tüketiciler Derneği Başkanı Sıtkı Yılmaz’a göre vatandaş hayli dertli.

Ama kanun bazında derdinin çaresi de var!

Çareyi bilip uygulatabilmekse başlıbaşına bir sorun.

Kaynak sıkıntısı nedeniyle yasal hakları tüketiciye aktarma konusunda yetersiz kaldıklarına dikkat çeken Yılmaz…

Kamunun bu anlamda daha fazla devreye girerek vatandaşı bilinçlendirmesi gerektiğini söylüyor.

Artan şikayet yoğunluğu ise özellikle hüküm anlamında zaman kayıplarını artırmaya başlamış!

“Özellikle bankalara dönük şikayetlerin yoğunluğu tüketici hakem heyetlerindeki karara bağlanma süresinin 3 aydan 6 aya çıkarılmasına neden oldu.

Vatandaş bu kadar uzun bekleme sürelerinden sıkılıp hakkını aramaktan vazgeçebiliyor.”.

Peki ayıplı mal şikayetlerinde son durum nedir?

Giyim, cep telefonları, elektronik eşya, mobilya, ev gereçleri listenin ön sırasında geliyor.

Bu konuda aslında tüketicinin ciddi hakları var.”

Ne tür haklar?

“Tüketicinin üründeki ayıp ve kusur kaynaklı 4 seçimlik hakkı var.

Bu hakların kullanım süresi eskiden 30 gündü.

Yeni düzenlemeyle bu süre 6 aya çıktı.

Yani satış yapan kurum vatandaş 6 ay içinde başvurduğu taktirde…

İlgili ürüne dair değiştirme ve iade dahil olmak üzere haklarını servise yönlendirmeden kullandırmak zorundadır!

 

Sanal riskler ve telefonla dolandırıcılık

 

Sıtkı Yılmaz’a göre artan e-ticaret de ciddi riskler barındırıyor. 

“Alışveriş risklerini incelerken sanal alemden kaynaklananlara özel bir pencere açmakta fayda var.

Çünkü internet alışverişleri ciddi mağduriyetler yaratmaya başladı!

Güvenilikli site seçimi çok önemli. Yasal garantilerin verilip verilmediği.

Ve tüketici yasasının uygulanmasına dönük taahhütlerin varlığı da öyle.”

 

 

 

‘Cep sorunları’ da tüketicinin gündemini meşgul eden konular arasında.

“Bir yana servis sağlayıcılarla yaşanabilen sorunlar var.

Diğer yanda ise cep veya sabit telefon üzerinden yapılan dolandırıcılıklarda adeta patlama yaşanıyor!

Son günlerde çok sayıda şikayet alıyoruz.

Özellikle sahte sigorta işlemi üzerinden hacizle korkutup borç kapatma dolandırıcılığı yaygın.

Aman vatandaş gelen telefonlara dikkat etsin.

Yılmaz’ın bir de tatilcilere uyarısı var.

“ Tatil sezonunda dikkat edilmezse yaşanabilecek mağduriyetler var.

Özellikle devre tatillerle ilgili sorunlar ve paket tur mağduriyetleri öne çıkmakta.”

ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

BUGÜN EN ÇOK OKUNANLAR

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X