Maliye Bakanı Naci Ağbal, vergiyle ilgili konularda mükelleflere yardımcı olacak iki önemli sistemi kullanıma açtıklarını belirterek, “Vatandaşlarımız borç sorgulama, ödeme ve Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) ile ilgili konularda sorunlarını artık vergi dairesine gitmeden, bir telefonla halledebilecek. İnteraktif Vergi Danışmanı Programı ile de ticari hayatına yeni başlayacak mükelleflerimiz, vergisel konularda yapması gereken her şeyi internetten öğrenebilecek.” ifadelerini kullandı.
Ağbal, yaptığı açıklamada, mükelleflerin işlerini kolaylaştıracak sistemleri geliştirmeye devam ettiklerini, bu kapsamda, Gelir İdaresi Başkanlığının teknolojik altyapısını her geçen gün daha da güçlendirdiklerini vurguladı.
İmkan verdiği ölçüde tüm işlemlerin online yapılmasını sağlamaya çalıştıklarına işaret eden Ağbal, vergiyle ilgili konularda mükelleflere yardımcı olacak iki önemli sistemi daha bu düşünceyle kullanıma açtıklarını bildirdi. Bunlardan ilkinin “mükellef geri bildirim sistemi” olduğunu anlatan Ağbal, borç sorgulama, ödeme ve MTV ile ilgili konularda sorun yaşayan vatandaşların, bu sorunlarını artık vergi dairesine gitmeden, bir telefonla halledebileceğini söyledi. Ağbal, şöyle devam etti:
“Aslında daha önce de kullanımda olan bu sistemi vatandaşlarımızdan gelen talep ve öneriler üzerine geliştirdik. Yenilenen sistemle mükelleflerimizin, sorunlarını daha hızlı ve kolay iletebilmelerini ve kısa sürede çözüm üretilmesini sağladık. Örneğin, bir vatandaşımız aracını muayeneye götürdüğünde, vergi borcu olmamasına rağmen kendisine borcu olduğu söylenebiliyor ve muayenesini yaptıramayabiliyordu. Bu sorun kimi zaman vatandaşımızın yanlış bilgisinden kimi zaman da sistemdeki sorunlardan kaynaklanabiliyor. Şimdi gerçekten borç yok ve sistemlerden kaynaklanan bir sorun varsa, vatandaşımız Vergi İletişim Merkezi’ni (444 0 189) arayacak ve durumu anlatacak. Telefonun karşısında bulunan uzman personelimiz anında araştırma yapacak ve sorun en kısa sürede çözülecek.”
“En çok sorun yaşanan konular ve vergi daireleri tespit edilecek”
Öte yandan, mükelleflerin şikayet, öneri ve isteklerinin kayıt altına alınacağına ve geri dönüşün en geç 3 gün içinde sağlanacağına işaret eden Ağbal, bu sistemle vergi dairelerinin performansını da ölçeceklerini ifade etti.
Vatandaşların zaman zaman vergi dairelerinde, kendilerinden kaynaklanmayan sorunlar yaşayabildiğini ve bunları iletebilecekleri bir yer bulamadığını anlatan Ağbal, böyle bir sorunla karşılaşıldığında Vergi İletişim Merkezi’nin aranması durumunda mükellefin bu talebinin takibinin büyük bir titizlikle yapılacağının altını çizdi. Ağbal, “Vatandaşımızın vergi alanında yaşadığı sorunu vergi dairelerimiz ve merkez birimlerimiz en kısa sürede çözecek ve kendisine işlemin sonucu hakkında bilgi verilecek. Böylece vatandaşımızın en çok sorun yaşadığı konular ve vergi daireleri de tespit edilecek” şeklinde konuştu.
İnteraktif Vergi Danışmanı da mükellefe yol gösterecek
Diğer bir yeniliğin ise İnteraktif Vergi Danışmanı Programı olduğunu dile getiren Ağbal, dünyada çok az sayıda ülkede kullanılan bu sistemi kullanıma açtıklarını söyledi.
Ağbal, söz konusu program ile ticari hayatına yeni başlayacak mükelleflerin, vergisel konularda yapması gereken her şeyi internetten öğrenebileceğini bildirdi. Sistemin mevcut mükelleflere de açık olduğuna dikkati çeken Ağbal, şu bilgileri verdi:
“Mesela bir vatandaşımız bir iş yeri açmak istiyor. Gelir İdaresi Başkanlığımızın internet sayfasından bu programı kullanarak, ticari faaliyetiyle ilgili bilgileri buraya girecek. Gerekli bilgileri girdikten sonra program, vatandaşımıza vergisel ödevlerini kişiselleştirmiş bir takvim olarak gösterecek ve bilgisayarına indirebilecek. Böylece vatandaşımız, iş yerini açmak için ve açtıktan sonra hangi tarihte vergiyle ilgili neler yapması gerektiğini açıklamalı bir şekilde internetten öğrenmiş olacak. Ticari kazanç elde edenler için başlatılan bu programın diğer kazanç türlerini de kapsayacak şekilde genişletme çalışmaları devam ediyor.”