Sabuncu, nisan ayı ihracat rakamlarını değerlendirdiği yazılı açıklamasında, nisan ayında ihracatın 2,1 milyar dolar olduğunu, Türkiye ihracatının düşüşte olduğu nisan ayında, UİB’in dış satımını yüzde 8,21 artırdığını vurguladı.
Türkiye ekonomisinin büyümesinde ihracatın rolünün azımsanamayacak derecede önemli olduğunu anlatan Sabuncu, mevcut ihracatı artırmak için ihracatçıların yeni pazarlara açılmasının teşvik edilmesi gerektiğini bildirdi.
Sabuncu, son 3 ayda doların birçok para birimine karşı değer kaybı yaşadığını anımsatarak, “Bu durum, ihracatçılar açısından olumlu karşılanabilir. 2015 yılının tamamında pariteye bağlı kayıplar yaşadık. Dolayısıyla 2015, ihracatçılar açısından kayıp bir yıl olarak tarihe geçti. 2016 yılının ilk 4 ayına bakıldığında doların avro ve bazı para birimleri karşısında değer kaybettiğini görüyoruz. Şu ana kadar parite öngördüğümüz oranlarda seyrediyor.” değerlendirmesinde bulundu.
“İhracata dayalı büyüme modelini önemsiyoruz”
“Sanayi 4.0″a geçişin konuşulduğu bir dönemde Ar-Ge için ayrılan bütçelerin daha fazla olması gerektiğine işaret eden Sabuncu, şunları kaydetti:
“Otomasyon sistemlerinin ağırlıklı olduğu bir sistem olan ‘Sanayi 4.0’ın çokça konuşulduğu bugünlerde, firmaların Ar-Ge ve inovasyonu merkezine alan ileri teknolojili bir üretim anlayışını benimsemeleri ve Türkiye’nin ekonomik hedeflerine katkı koyabilmeleri için destek görmeleri gerekiyor. Burada firmalara devlet tarafından sağlanacak teşvikler oldukça önem arz ediyor. Türkiye’de ihracat artışı ile büyüme oranlarının paralel bir seyri var. Devletimizin ihracata dayalı bir büyüme modelini desteklemesini oldukça önemsiyoruz. İhracatçıların önünü görebilmesi için desteklerin artarak devam etmesini bekliyoruz.”
Sektörlere göre ihracat
UİB bünyesindeki Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB), nisan ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 9,06 artışla, 1,8 milyar dolarlık ihracata imza attı. OİB’in geriye dönük 12 aylık ihracatı ise yüzde 0,52 azalarak 19,1 milyar dolar seviyesine geriledi.
Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliğinin (UTİB) nisan ayı ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7,31’lik düşüş göstererek, 104,5 milyon dolar olarak gerçekleşti. UTİB’in 12 aylık ihracatı da yüzde 12,28 düşerek 1,2 milyar dolar seviyelerine geldi.
Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (UHKİB) de nisan ayı ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 5,13’lik artışla 47,4 milyon dolar olarak gerçekleşti. UHKİB’in 12 aylık ihracatı ise yüzde 3,33 düşerek 515,9 milyon dolar oldu.
Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliğinin (UMSMİB) nisan ayı ihracatı yüzde 7,62’lik düşüşle 11,1 milyon dolar oldu. UMSMİB’in 12 aylık ihracatı ise yüzde 8,54’lik düşüşle 162,7 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti.
Nisan ayında ihracatı yaklaşık yüzde 46,15’lik artış gösteren Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB), 4,1 milyon dolar ihracat gerçekleştirdi. UYMSİB’in 12 aylık ihracatı da yüzde 6,96’lık artışla 106,3 milyon dolar seviyelerine geldi.
UİB üzerinden ihracat kaydı yapılan ve “diğer” başlığı altında listelenen sektörlerin ihracatı ise nisan ayında bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 12,93’lük artışla 141,9 milyon dolar olarak açıklandı.