UİB’den yapılan açıklamaya göre, birlik genelinde ekim ayında, geçen yılın aynı dönemine göre ihracat yüzde 14,73 arttı. Dış satım, 2015’in 10 ayında 18 milyar 242 milyon, geriye dönük 12 ayda ise 22 milyar 39 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Ekim ayı dış satım verilerini değerlendiren UİB Koordinatör Başkanı Orhan Sabuncu, Orta Vadeli Program (OVP) kapsamında 2015 yılı için Türkiye’nin ihracat hedefinin 143 milyar dolar olduğunu belirtti.
Doların, sene başından bu yana tüm para birimleri karşısındaki ağırlığını artırmayı sürdürdüğünü hatırlatan Sabuncu, şöyle devam etti:
“Türk ihracatçısı olarak en büyük pazarımız olan Avrupa Birliği ülkelerine yaptığımız ihracatın rakamsal göstergesi, avro/dolar paritesindeki beklemediğimiz düşüşten dolayı ürün bazında yaptığımız ihracatla paralel bir artış trendine giremedi. Bu duruma ek olarak Ortadoğu’da yaşanan siyasi çalkantılar ve yakın coğrafyamızdaki iç savaşlar da bizlerin komşu ülkelere olan ihracatını, ulaşım gibi gibi nedenlerden olumsuz etkiledi. 2015’in ilk 10 ayını geride bıraktığımız bugünlerde ihracatçılar olarak ticaretimizi artırmaya yönelik çalışmaların yanında bu gibi sorunların da bizi oldukça yavaşlattığını görüyoruz. Bizlerin dışında gelişen olayların maalesef ihracatımızı olumsuz etkilediğini açıkça ifade etmek istiyorum.”
OVP’de yer alan 2016 yılına ilişkin ihracat hedefinin 150 milyar dolar olduğunu aktaran Sabuncu, bu hedefe ulaşmanın tek yolunun Ar-Ge, inovasyon ve dolayısıyla yüksek katma değerli ürün ihracatından geçtiğini vurguladı.
Türkiye’nin uzun yıllar sonra kendine her sektörde kısa, orta ve uzun vadeli hedefler belirleyen bir ülke konumuna geldiğine değinen Sabuncu, “İhracat dahil olmak üzere bu hedeflerin oldukça önemli olduğunu düşünüyoruz ancak ihracat için konulan hedeflerin yakalanabilmesi adına sanayinin ciddi anlamda destek görmesi gerekiyor. Bugün ihracatçıların bu hedefleri benimsemeleri için kendileri dışında gelişen olaylardan etkilenmemesi, inovasyonu merkezine alan bir üretime odaklanması gerekiyor” ifadelerini kullandı.
Sabuncu, yüksek katma değerli ürün ihracatı yapabilmek için tasarım ve markalaşma konusuna ciddi mesai harcanması ve bunun desteklenmesinin bir devlet politikası haline gelmesi gerektiğini kaydetti.
İhracatta lider sektör otomotiv
UİB çatısı altında yer alan ihracatçı birliklerinin dış satımlarında Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB), ekim ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 18,36’lık artışla 1 milyar 789 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Yılın 10 aylık döneminde ise otomotiv ihracatı ise yüzde 6,06 kayıpla 15 milyar 400 milyon dolar oldu.
Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) de ekimde yüzde 2,35 daralmayla 114 milyon dolarlık ihracata imza attı. UTİB’in 10 aylık ihracatı da yüzde 14,2 azalışla 1 milyar 18 milyon doları buldu.
Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (UHKİB) de geçen ay yüzde 8,35 artışla 49 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2015’in 10 aylık döneminde de UHKİB’in ihracatı yüzde 14,19 daralmayla 421 milyon dolar oldu.
Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği (UMSMİB) ise ekimde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13,54 yükselişle 19 milyon dolar, yılın 10 aylık sürecinde de 134 milyon dolarlık dış satıma imza attı.
Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB), ekim ayında en çok ihracat artışı gerçekleştiren sektör oldu. Buna göre UYMSİB, ekimde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 54,75 büyümeyle 10 milyon dolarlık ihracat yaptı. UYMSİB, ocak-ekim döneminde de yüzde 1,91 artışla 105 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.