UİB zorlu yılı 24,5 milyar dolarla kapattı

Bursa’da kurulu Türkiye’nin ikinci büyük ihracat kapısı UİB, AB pazarındaki gelişmeler, otomotivde ana sanayi firmalarının yeni model yatırımları ve parite kaybının sona ermesi ile 2016’da performansını artırdı.

UİB zorlu yılı 24,5 milyar dolarla kapattı

Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) kanalıyla 2016’da yapılan ihracat, bir önceki yıla kıyasla yüzde 11 artışla 24,5 milyar dolara ulaştı.

Otomotiv, tekstil, hazır giyim-konfeksiyon, meyve-sebze ve yaş meyve-sebze sektörlerinde beş büyük birliğin çatı kuruluşu olan UİB, zorlu bir yıl olan 2016’yı da artışla kapatmayı başardı. Birlik’ten yapılan açıklamaya göre, geçen yıl UİB’in aracılık ettiği dış satım yüzde 11 yükselişle 24,5 milyar doları buldu. Birlikte sektörler arasında yüzde 86 payla ilk sırada yer alan otomotiv, geçen yıl 21,1 milyar dolar ihracat gerçekleştirdi. 

İkinci sırayı ise yüzde 5 pay ve 1,1 milyar dolarla tekstil aldı. Üçüncü sırada yüzde 2 artışla 507 milyon dolarlık dış satıma imza atan hazır giyim ve konfeksiyon yer aldı. UİB’in en fazla ihracat yaptığı ilk 10 ülkenin 9’u AB ülkesi. Söz konusu ülkelerin UİB’de kaydedilen ihracatı yüzde 79 paya sahip bulunuyor.

12,9 MİLYAR DOLARI BURSA’DAN

UİB Koordinatör Başkanı Orhan Sabuncu, 2017’de geçen senenin ihracat rakamını aşmayı beklediklerini söyledi. 

Şehir bazında dış satım rakamlarına da değinen Sabuncu, Bursa’nın 2016’da, bir önceki yıla kıyasla yüzde 11’lik artışla 12,9 milyar dolar ihracat yaptığını vurguladı. Sabuncu, geçen yıl Bursa’dan en çok dış satıma imza atan sektörleri sırasıyla otomotiv endüstrisi, tekstil ve ham maddeleri, hazır giyim ve konfeksiyon, çelik-makine olarak sıraladı.

OTOMOTİV GAZA BASTI

UİB çatısı altında yer alan Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB), genel ihracatın düştüğü geçen yıl üstün bir performans sergileyerek yüzde 13 artışla 21,1 milyar dolarlık dış satış gerçekleştirdi. OİB, bu başarıyla 2008 yılından sonraki en iyi performansını gösterdi. 

OİB açısından ihracat artışının temel etkenleri arasında AB pazarında devam eden büyüme, Türkiye’de yatırımı bulunan ana sanayi firmalarının yeni model yatırımlarının etkisi ve geçen yıl otomotiv ihracatında 3 milyar dolar kayba yol açan parite etkisinin ortadan kalkması yer aldı. Geçen yıl AB ülkelerinin OİB ihracatındaki payı yüzde 82 olurken, AB ülkelerine yönelik ihracat yüzde 16 artarak 17,4 milyar dolar olarak gerçekleşti. OİB Başkanı Orhan Sabuncu, Bursa’nın geçen yıl yüzde 35,39’luk payla Türkiye’nin toplam otomotiv ihracatının üçte birinden fazlasını tek başına gerçekleştirdiğini aktardı.

TEKSTİL KAN KAYBETTİ

Uludağ Tekstil İhracatçıları Birliği (UTİB) ihracatı 2016’da bir önceki seneye göre yüzde 5 azalarak 1 milyar 144 milyon dolara indi. Birliğin Başkanı İbrahim Burkay, 2017’de mevcut pazarlardaki payı artırmayı ve başta Afrika ile Uzakdoğu ülkeleri gibi alternatif pazarlara yönelerek sektörün ihracatını 1,6 milyar dolara yükseltmeyi hedeflediklerini belirtti.

Burkay, ”Türkiye’nin kilogram ortalama ihracat fiyatı 4,3 dolar olmasına karşılık UTİB’in ihracatı 8,3 dolara ulaştı. Asırlara dayanan bir tekstil geleneğine sahip olan ve tasarım, marka ve koleksiyon oluşturma başarısıyla bugünlere ulaşan Bursa’daki sektörü katma değerli üretim hedefiyle çok daha ileri taşımak istiyoruz” diye konuştu.

HAZIR GİYİMDEN 507 MİLYON DOLAR

Uludağ Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (UHKİB), geçen yıl bir önceki seneye göre yüzde 2 artışla 507 milyon dolar dış satıma imza attı. UHKİB ihracatından kadın dış giyim grubu yüzde 10 artışla yaklaşık 283 milyon dolar pay alırken, suni sentetik ev tekstili yüzde 12 azalarak 54 milyon dolar, giyim aksesuarları da yüzde 25 artışla 49 milyon dolar oldu. Sektörün en büyük pazarı İspanya’ya ihracat yüzde 16 artışla 136 milyon dolara çıktı.

UHKİB Başkanı Şenol Şankaya, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün değer bazında, Bursa’da geçen yıl en çok ihracat yapan üçüncü sektör olduğunu vurguladı. Şankaya, ”Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, Bursa ihracatından yaklaşık yüzde 4 pay aldı. Günümüzün yoğun rekabet ortamında öne çıkabilmek için teknoloji ve inovasyon ağırlıklı, katma değeri yüksek ürünlere ihtiyaç duymaktayız. Bu hedefler doğrultusunda sektörümüz kaliteli, rekabet gücü yüksek ve katma değerli ürünleri pazara sunmalıdır. Yine gelecek dönemde önemli ticaret partnerlerimizden olan Rusya’da, yakınlaşan siyasi ilişkilerin de etkisiyle talebin canlanacağına inanıyorum” değerlendirmesinde bulundu.

MEYVE SEBZEDE DÜŞÜŞ VAR

Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği (UMSMİB) ihracatı, geçen yıl bir önceki seneye göre yüzde 3 azalarak 160 milyon dolara geriledi. Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği (UYMSİB) kanalıyla yapılan dış satım ise yüzde 3 düşüşle 101,3 milyon dolar oldu.

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X