Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) kanalıyla yapılan ihracat geçen yıl yüzde 5,5 düşüşle 22 milyar 175 milyon dolar olarak gerçekleşti. UİB, bu rakamla Türkiye genelinde en fazla ihracata aracılık eden ikinci Birlik oldu. 22,1 milyor dolarlık dış satımın 18,7 milyar dolarlık kısmını hızı yüzde 4,3 azalan otomotiv tek başına gerçekleştirdi. UİB kanalıyla gerçekleştirilen tekstil ihracatı geçen yıl eş dönemine göre yüzde 14,1 düşüşle 1,2 milyar dolara, hazır giyim dış satımı yüzde 12,60 azalışla 498,5 milyon dolara geriledi. Meyve sebze mamulleri ihracatı da yüzde 11,5 gerilemeyle 165,2 milyon dolar oldu. Buna karşın yaş meyve sebze dış satımı yüzde 2,9 artışla 104,9 milyon dolara çıktı.
PARİTE KAYNAKLI
UİB Koordinatör Başkanı Orhan Sabuncu, Türkiye ihracatının 2015 yılında parite kaynaklı kayıp yaşadığını belirterek, ”2016 yılında parite etkisinin büyük bir ölçüde azalmasını bekliyoruz. Diğer taraftan, Avrupa Merkez Bankası’nın para politikası, Para Birliği’ndeki toparlanmanın sağlıklı bir çizgide ilerlemesini sağlıyor. Tüm bu gelişmelerin, Türk ihracatçısı olarak en büyük pazarımız olan Avrupa Birliği ülkelerine yaptığımız ihracata olumlu katkı sağlayacağını ve bu katkının 2016 yılında da artarak devam edeceğini düşünüyoruz” dedi.
2016 HEDEFİ 24 MİLYAR DOLAR
Ülke olarak 2016’ya istikrarlı bir ortamda girildiğini, pariteyi de daha iyi öngörülebilir şekilde tahmin ettiklerini ifade eden Sabuncu, ”UİB çatısı altında yer alan ihracatçı birliklerimiz bu yılki beklentilerini sağduyulu bir şekilde ortaya koydular. UİB olarak 2016 yılında hedeflediğimiz 24 milyar dolar ihracat ile Türkiye’nin 2016’da yüzde 4 büyüme hedefine katkı vermek istiyoruz” ifadelerini kullandı.
196 ÜLKEYE İHRACAT
Orhan Sabuncu, UİB kanalıyla ihracat yapılan ülke sayısının geçen yıl 196’ya ulaştığına dikkat çekerek, ”Gerek sektörlerimiz, gerekse UİB olarak katma değeri yüksek ürünlere odaklanarak, yeni pazarlar keşfederek hedefimize yürüyeceğiz” ifadelerini kullandı.
YAPISAL REFORM UYARISI
Yaşanan seçim atmosferine rağmen, TÜİK tarafından açıklanan 2’inci ve 3’üncü çeyreklerde beklenenin üzerinde bir büyüme yaşayan Türkiye ekonomisinin olumlu yönde gelişme kaydettiğini anlatan Orhan Sabuncu, şunları kaydetti: ”Bu büyüme rakamının önemli bir kısmının ihracat kaynaklı sağlandığını biliyoruz. Bu durum, Türkiye ekonomisinin geleceği açısından ihracatın ne kadar kritik bir noktaya geldiğini açıkça ortaya koyuyor. Bu olumlu gelişmenin yanı sıra, yılın son ayında FED’in kademeli faiz artırımına gitme kararı alması, tüm gelişmekte olan ülkeler gibi, Türkiye’yi de etkileyecek. Daha önce de sıkça dile getirdiğimiz gibi, ülke olarak bu süreçten alnımızın akıyla çıkmamız için ihracatı merkeze alan bir büyüme modelinin benimsenmesi ve bu doğrultuda yapısal reformların hayata geçirilmesi gerekiyor.”
BURSA İKİNCİ SIRADA
Bursa, 2015 yılı ihracatı yüzde 8,5 düşüşle 11,6 milyar dolara düşmesine rağmen, en fazla dış satış yapan ikinci kent olma konumunu sürdürdü.