Bu yıl 11’incisi düzenlenen Perakende Liderler Konferansı (LİDKO) Hollanda’nın Amsterdam kentinde gerçekleştirildi.
LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, buradaki konuşmasında 2016 yılının 2015’e göre daha iyi olmasını beklediklerini söyledi. Sektörün yıla iyi başladığını ancak mayısta hedeflerin tutmadığını dile getiren Küçük, perakendeciler olarak zor bir coğrafyada yaşadıklarını, etrafın ateş çemberi olduğunu ve bütün planlarını buna göre yapmaları gerektiğini belirtti.
Perakendecilerin artık Türkiye’de belli bir büyüklüğe geldiğine işaret eden Küçük, bir AVM’ye baktıklarında neredeyse yüzde 50-60’ını Türk markalarının doldurduğunu, bunun büyük bir başarı olduğunu ve Almanya’da bu oranın yüzde 10 bile olmadığını ifade etti.
YELKEN AÇMA ZAMANI GELDİ
Kendilerinin Türkiye içinde bir vizyon koymamaları, global bir marka olma hedefi koymaları gerektiğini vurgulayan Küçük, değişime hazır olunması gerektiğinin altını çizdi.
Küçük, ”Buna komşularımızdan, Avrupa’dan başlayabiliriz. Yelken açma zamanı geldi. Bu kadar marka olan bir ülkede bu pazar yetmez, hepimizi doyurmaz. Şu an 30 ülkedeyiz. Bunun 11’inde sektör lideriyiz. 2009’da yurt dışına açılmıştık, 6-7 yılda 11 ülkede sektör lideri olabiliyorsak demek ki başarılabiliyormuş. Uzun vadeli bakmamız gerekiyor diye düşünüyorum. Ne krizler gördük, 2001’leri gördük, 1994’leri gördük, bundan dolayı moralimizi bozmamamız gerektiğini düşünüyorum. Eğer patronlar moralini bozarsa, bu moral bozukluğu satış danışmanına kadar iniyor. Krizin yüzde 50’si psikolojiktir bunu hepimiz biliyoruz” diye konuştu.
AVRUPA GENÇ GİRİŞİMCİLERE AÇ
VIA Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı (GYO) Yönetim Kurulu Başkanı Coşkun Bayraktar, inovasyonun tamamen hayal kurmak olduğunu belirterek, herkesten farklı işleri yapabilmenin inovasyon olduğunu söyledi. ‘Artık Türkiye bize yetmiyor’ diyen Bayraktar, Türkiye’deki sıkıntıları konuşmanın enerjilerini aldığını ifade ederek, Avrupa ve Amerika’nın kendileri gibi girişimcilere aç olduğunun altını çizdi. Bayraktar, son 10 yılda Türkiye’deki perakende sektörünün çok büyüdüğünü, artık yurt dışı açılımına kafa yorulması gerektiğini vurguladı.
SINIR ÖTESİ ALIŞVERİŞ ÖNEMLİ
Saks Fifth Avenue Yönetim Kurulu Başkanı Steve Sadove da, perakende sektöründe sınır ötesi alışverişin büyük bir önemi olduğunu dile getirdi. Sadove, ‘İstanbul, alışverişte bir turist destinasyonu olarak 10. sırada ve yüzde 7’lik bir büyüme yaşadı’dedi.
İnsanların terör konusunda endişeleri olduğunu ve bunun alışverişi azalttığını kaydeden Sadove, bunun fiyat bilgisiyle de etkilenen bir konu olduğuna dikkat çekti. Sadove, paylaşım ekonomisinin perakendenin çehresini değiştirdiğini ve artık perakendeciden tüketiciye geçen bir gücün olduğunu söyledi.
110 MİLYAR TL’LİK CİRO BEKLENTİSİ
VIA DMC Genel Müdürü Ogün Turanlı da, dünyada kiralanabilir alan liderinin ABD olduğunu, bu ülkenin hemen arkasında Çin, Rusya, Türkiye, Brezilya ve Hindistan’ın geldiğini belirtti.
Dünyada geçen yıl sadece 11,4 milyon metrekare alışveriş merkezi açıldığı bilgisini veren Turanlı, aynı dönemde açılan AVM’lerin yüzde 60’ının Çin’de faaliyete geçtiğini kaydetti. VIA DMC Kiralama Direktörü Dilşad Şimşek ise, Türkiye’de AVM sayısının 365’in üzerine çıktığını, geçen yıl 10,5 milyon metrekarelik kiralanabilir alanda AVM’lerin 90 milyon lira ciro elde ettiğini bildirdi.
Geçen yıl yapılan seçimler ve belirsizliklere rağmen AVM’lerdeki ticaret hacminin yüzde 15 arttığını ifade eden Şimşek, 2016 yılında ise sektör hacminin 110 milyar liraya çıkmasının beklendiğini dile getirdi.