Turizme bayram morali

Rusya’daki kriz ve diğer komşu ülkelerdeki sıkıtılar nedeniyle kötü bir yıl geçiren turizm sektörüne, bayram tatili nefes aldırdı. Akdeniz ve Ege sahillerine akın eden yerli turistler, otelleri doldurdu.

Turizme bayram morali

Dört günlük Ramazan Bayramı tatili, kötü günler geçiren turizm sektörünün yüzünü güldürdü. Yurtdışı turizme yönelik kriz devam ederken, sektör sezonun en yoğun dönemini yaşıyor. Otellerde neredeyse boş yer kalmadı. Yaklaşık 150 bin Türk tatilci büyük bölümü Akdeniz ve Ege sahilleri olmak üzere kültür turları ve yurtdışındaki yakın destinasyonlara yönelik tatil planı yaptı. Profesyonel Otel Yöneticileri Derneği (POYD) Başkanı Ali Kızıldağ, bayram nedeniyle hemen hemen her yerin dolduğunu belirterek, ”Hem sıcak hem de oruç dönemi sonrası iç pazarda yoğun talep var. Ege ve Akdeniz kıyıları oldukça hareketli” dedi.

KOALİSYON BEKLENTİSİ

Rusya krizi nedeniyle otellerdeki boşlukların tamamıyla iç pazarla dolduğunun söylenebileceğini kaydeden Kızıldağ, oranların ise otellere ve bölgelere göre değiştiğini, Belek’te yaklaşık yüzde 30, Kemer bölgesinde yaklaşık yüzde 40’ın yerli misafirlerden oluştuğunu dile getirdi. Otellerin Ramazan Bayramı için ciddi hazırlıklar yaptığını da anlatan POYD Başkanı, ”Güzel bir bayram geçecek inşallah. Bayram sonrasında da hükümet kurma çalışmaları tamamlanır ve turizmci ikinci bir bayram yapar. Sektörün beklentileri bu doğrultuda” diye konuştu.

GÜNLÜK 250-750 TL ARASI

Bu bayramda yaklaşık 150 bin kişinin sahilleri tercih ettiğini dile getiren Kızıldağ, otel fiyatlarının ise gecelik 250 ile 750 TL arasında değiştiğini söyledi.

SEKTÖR TEŞVİK BEKLİYOR

Akdeniz Turistik Otel İşletmecileri Birliği (AKTOB) Başkanı Yusuf Hacısüleyman, otellerin bayram döneminde yüzde 90’ın üzerinde doluluğa sahip olduğunu ifade ederek, ”Genelde de temmuz- ağustos yüksek sezon olduğu için yurtdışından gelen talep de bu aylarda yüksek oluyor” dedi. Rusya pazarındaki sıkıntılı durumun devam ettiğini anlatan Hacısüleyman, şöyle devam etti: ”Dolayısıyla temmuz, ağustosu daha iyi aylar olarak değerlendiriyoruz. Ama eylül, ekimde yeniden düşüş bekliyoruz. Bu nedenle uçak yakıt katkısının 1 Eylül’den itibaren bütün ülkelerden gelen uçaklar için koltuk başına bir teşvik vermek suretiyle uygulanmasının yerinde olacağını düşünüyoruz. Bu desteğin 30 Nisan 2016’ya kadar devam ettirilmesi halinde boş geçen kış aylarına ve işsizliğe bir çare olacağını düşünüyoruz.”

RUSYA KRİZİNİN TELAFİSİ OLAMAZ

Rusya ve diğer sorunlar nedeniyle turizm sektörünün bu yılki kaybının 5 milyar dolar gibi çok büyük bir rakam olduğuna dikkat çeken Hacısüleyman, bayramdaki hareketliliğin bu kayıpları telafi edeceği yönünde bir karşılaştırmanın doğru olmayacağını kaydetti. Geçen yıl bayramda da yüzde 90’ın üzerinde doluluğa ulaşıldığını hatırlatan Hacısüleyman, ‘Telafi edeceği yönünde bakamayız. Zaten tatil yöreleri yoğun talep görüyor. Zararı azaltmıyor, bir çare değil. Durum ciddiyetini koruyor’ dedi.

FİYATLAR YÜKSEK SÜRE KISA

Ramazan Bayramı tatilindeki hareketliliği istenilen seviyede değerlendirmeyen ETS Tur Yurtiçi Turlar Müdürü Suat Özbek, cumadan pazara kısa bir tatil süresi ve sezon nedeniyle fiyatların yüksek olmasının beklentinin altında bir hareketlilik oluşturduğunu kaydetti. Satışların geçen yılla aynı oranlarda olduğunu belirten Özbek, ne sahil ne de kültür turları anlamında çok büyük bir talep oluşmadığını, ancak 20-27 Temmuz tarihleri için yat turları açısından ciddi bir talep olduğunu kaydetti.

Bu bayram alternatif çeşitliliği nedeniyle tercih açısından Antalya’nın ilk sırada olduğunu belirten Özbek, Kemer, Belek, Side, Alanya’nın öne çıktığını, Ege’de ise Marmaris, Bodrum, Kuşadası’nın yoğun talep gören destinasyonlar olduğunu anlattı.

Bayramı yurtdışında geçirmek isteyen tatilcilerin tercihinin ise süre kısalığı nedeniyle yakın ülkeler olduğunu kaydeden Özbek, Venedik, Roma gibi Orta Avrupa başkentlerinin yanı sıra, Yunanistan ve Yunan adalarının yoğun ilgi gören destinasyonlar olduğunu dile getirdi.

Bu bayramda 130 binin üzerinde tatilci olduğunu ama 80 milyonluk bir ülkede bu rakamın çok konuşulacak bir rakam olmadığını kaydeden Özbek, bayram tatili ekonomisinin sektöre getireceği ekonomik değerinse 250-300 milyon TL arasında olduğunu aktardı.

BAYRAMI YURT İÇİNDE GEÇİRECEĞİZ

Yerli turistler, 4 günlük Ramazan Bayramı tatilinde yurt dışı turları yerine yurt içinde kalıp kültür turlarına katılmayı tercih etti.

Tur Operatörleri Platformu Sözcüsü Cem Polatoğlu, yaptığı açıklamada, eurodaki hareketlilik, yurt içindeki otellerin fiyat düşürmesi ve bayramın yaza gelmesi nedeniyle insanların tatillerini yurt içinde değerlendirmek istediğini söyledi.

‘Bu bayram yerli turistin bayramı oldu’ diyen Polatoğlu, fiyatların geçen senenin de altına indiğini ifade etti. Yurt dışı turların önceki senelerdeki gibi ilgi görmediğini, genellikle tek şehri kapsayan paketlerin tercih edildiğini anlatan Polatoğlu, ‘Yani tek Viyana, Roma, Barselona ve Paris gibi turlar talep gördü. Bunların dışında İtalya ve İsviçre’yi, Budapeşte, Viyana ve Prag’ı, Endüslüs’ü kapsayan kültürel turlar da var’ diye konuştu.

Polatoğlu, 299 eurodan başlayan yurt dışı turlar için 25 bin civarında seyahat sigortası yapıldığını ifade etti. Geçen yıl Ramazan Bayramı’nda bu rakamın 47 bine kadar çıktığını anımsatan Polatoğlu, şunları kaydetti:

‘Bu bayram yurt dışı turları, geçen seneye göre yarı yarıya düştü. Buna karşılık yurt içi gezilerine talep yoğun. 150 bin kişi yurt içindeki turlara katılacak. Bunlardan 25 bini Karadeniz, GAP, Pamukkale, Kapadokya gibi kültür turları. Geri kalanı ise turistik mekanlar.’

TATİL SÜRESİ TALEBİ ETKİLEDİ

Prontotour Pazarlama Müdürü Sarp Özkar da Ramazan Bayramı’nın yaza denk gelmesinin seyahate imkan vermediğine değinerek, ‘Bayram tatilinin kısa oluşu ve çoğu ailenin okulların tatil olması nedeniyle memleketlerine gitmesi ya da denizi olan bir yerleri tercih etmesi artık klasik haline geldi’ dedi.

Bu durumun yurt içi turlara talebi artırdığına işaret eden Özkar, müşterilerin genellikle kültür turlarına katılarak, Türkiye’nin dört bir köşesindeki tarihi ve doğal güzellikleri görmek istediğini kaydetti.

 

KAYIPLARI KARŞILAMAZ

 

-Rusya ve diğer sorunlar nedeniyle sektörün bu yılki kaybı 5 milyar dolar.

-Yetkililere göre bayramdaki hareketlilik kayıpları telafi etmeyecek.

-Tercih edilen iller arasında Antalya yine ilk sırada yer alıyor.

-Ege’de Marmaris, Bodrum, Kuşadası’nın yoğun talep gören destinasyonlar.

-Yurtdışı tercihlerinde İtalya ve Yunanistan ön plana çıkıyor.

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X