Paritenin faturası ağır oldu

Euro/dolar paritesinin ihracatı etkilediğini vurgulayan TİM Başkanı Büyükekşi, yeni pazarlara ihtiyaç olduğunun altını çizdi.

Paritenin faturası ağır oldu

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, Euro/dolar paritesinde bu yılın ilk 7 ayında yüzde 19’a yakın bir gerileme olduğunu, bunun ihracatta kendilerine 8 milyar dolarlık kayba neden olduğunu söyledi. 

TİM tarafından geleneksel hale getirilen ‘Eğilim Anketi’ çalışmasının 2015 ikinci çeyrek gerçekleşme ve üçüncü çeyrek beklenti sonuçları, Mehmet Büyükekşi tarafından açıklandı. 

Ankete göre bu yılın ikinci çeyreğinde yeni pazarlara girebildiklerini belirten firmaların oranının yüzde 41 olarak gerçekleştiğini kaydeden Büyükekşi, burada ilk çeyreğe göre bir yükseliş olduğunu, bunun da ihracatçıların yeni pazar iştahını gösterdiğini kaydetti.

İRAN HIZLA YÜKSELİYOR

Yılın 3. çeyreğinde en yüksek oranla Rusya’nın hedef pazar olarak belirginleştiğini vurgulayan Büyükekşi, ”Rusya’yı ABD, Almanya, Çin ve İran izliyor” dedi. 

Hedef pazarlarda ilk beş ülkeyi bir önceki dönemle karşılaştırdıklarında Çin bir basamak gerilerken, Almanya’nın bir basamak yükseldiğini, İran’ın ise 5. sıraya yerleştiğine dikkati çeken Büyükekşi, yılın ilk gününden bu yana 30’dan fazla ülkeye ticaret heyetleri ile ziyaret gerçekleştirdiklerini dile getirdi. Büyükekşi, ”Euro/dolar paritesi ihracatımızı etkiliyor. Gerçek ihracatımız azalmasa da rakamlar olarak azalmış görünüyor, o yüzden yeni pazarlara ihtiyacımız var” ifadesini kullandı.

YENİ OKYANUSLARA YELKEN AÇILIYOR

Ankete göre yılın ikinci çeyreğinde mevcut pazarlarda yeni müşterilerden sipariş aldıklarını belirten ihracatçıların oranının yüzde 57,7 ile geçen dönemlerdekine göre biraz daha iyi bir performans sergilediğine işaret eden Büyükekşi, şöyle devam etti: 

”İhracatçılarımızın önemli bir kısmı küresel fırtınaya rağmen adeta yeni okyanuslara yelken açmaya devam ediyor. Mevcut pazarlarda yeni müşterilerden sipariş alma oranında, ilk çeyreğe göre bir iyileşme var. Bu da fiyatlardaki gerilemenin geçici etkisine rağmen kilogram bazında ihracat artış trendini destekliyor. İhracatçılarımızın geneli için mevcut kaybedilen pazar oranları geçen çeyrek ile aynı seyrediyor.”

SADECE YÜZDE 13’Ü KARINI ARTIRDI

Büyükekşi, ‘TİM İhracatçı Eğilim Araştırması’na göre ikinci çeyrekte cironun içindeki ihracatın payının yüzde 61,6 olarak belirlendiğini belirterek, ”Fiyat baskına rağmen ihracat ağırlığını koruyor” dedi. Büyükekşi, firmaların sadece yüzde 13,3’ünün karlarını arttırdığına da dikkat çekti. Büyükekşi, bu yılın 3. çeyreğine üretim ve ihracatlarının artacağı ya da aynı kalacağı beklentisi ile giren ‘umutlu’ ihracatçı oranının yüzde 72,8 olarak gerçekleştiği de sözlerine ekledi.

ÖNEMLİ İKİ BARİYER

Ankete göre firmaların yurt içinde yatırım planlamama nedenleri arasında ülke ve dünya ekonomisindeki istikrarsızlığın en önemli iki bariyer olduğunu aktaran Büyükekşi, ‘Bu da belirsizlik ortamının yatırımcıyı ve üreticiyi temkinli davranmaya ittiğini ortaya koyuyor’ ifadesini kullandı. İhracatçıların yıl sonunda doları 2,82 lira, Euro’yu 3,06 lira, Euro/doları ise 1,10 olarak öngördüğü bilgisini veren Büyükekşi, ‘2015 yıl sonu enflasyon tahmini yüzde 7,25, yıl sonu büyüme beklentileri ise yüzde 3,0. Rekabetçi ideal kur dolarda 2,59, Euro’da ise 2,90. Dolayısıyla kabul edilebilir minimal parite düzeyi de 1,12 düzeyinde’ şeklinde konuştu.

HEP REKABETÇİ KUR İSTEDİK

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, Euro/dolar paritesinde bu yılın ilk 7 ayında yüzde 19’a yakın bir gerileme olduğuna dikkat çekerek, bunun ihracatta kendilerine 8 milyar dolarlık kayba neden olduğunun altını çizdi. Genel karlılık düzeyindeki negatif beklentilerin hala devam ettiğini dile getiren Büyükekşi, gazetecilerin sorularını da yanıtladı. 

Büyükekşi, ‘Dolar/TL’nin 3 lira olması rekabetçi midir sizce’ şeklindeki bir soruya, ‘O günkü şartlara bağlı. Burada önemli olan girdi maliyetleri. Eğer girdi maliyetlerimiz aynı şekilde yükselirse o zaman 3 lira rekabetçi olur. Bu biraz tavuk-yumurta, yumurta-tavuk misali. Biz hiç bir zaman yüksek kur taraftarı olmadık. Biz hep rekabetçi kur istedik. Rekabetçi kur neye göre, bizim uluslararası piyasada rekabet etmemize göre’ şeklinde yanıtladı.

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X