Acil sağlık yardımı gerektiren hastalara hizmet veren acil servislerde, randevu sistemiyle bakılması için yeterince beklenemeyecek kalp krizi, yanık, travma gibi rahatsızlıklara ilk müdahale yapılıyor. Ağır hastalar için hayat kurtarmanın ilk adımı olan acil servislerde, bazı kişiler gereksiz yoğunluğa neden oluyor. Kendilerini acil hasta olarak nitelendirenlerin acil servislere başvurma gerekçeleri şaşırtıyor.
“Kalbim 5 dakikadır atmıyor”, “Uyuyamıyorum”, “Başım ağrıyor”, “Kaşınıyorum”, “Ayaklarım yanıyor”, “İçimde bir şey kıpırdıyor”, “Kulağıma sinek kaçtı”, “Kulağıma kene yumurtladı” gibi gerekçelerle acil servislere başvuru yapıldığı öğrenildi.
”GEREKSİZ YOĞUNLUK YAŞANIYOR”
Acil Tıp Uzmanları Derneği (ATUDER) Başkanı Prof. Dr. Başar Cander, acil servise başvurulardaki yoğunluğun gerçek acil vakaların bakımını engellediğini söyledi.
Hastaların, durumun aciliyetine göre hizmet almasının temel kural olduğunu belirten Cander, bazı bilinçsiz davranışlar nedeniyle gereksiz yoğunluğun yaşandığını dile getirdi. Cander, birçok ülkenin acil servislerinde Türkiye kadar yoğunluk yaşanmadığına işaret ederek, Avrupa’da ve gelişmiş ülkelerdeki meslektaşlarının “Bu kadar hasta bize başvursa ekonomimiz felç olur, ülkemizde kriz olur. Biz bunu ‘afet’ olarak tanımlarız” dediklerini ifade etti.
Cander, acil servislerdeki yoğunluğu azaltmak için çalışmalar yaptıklarını dile getirerek, buna rağmen insanların geceleri gereksiz yere hastanelere koşmaya devam ettiğini bildirdi.
”KALBİM 5 DAKİKADIR ATMIYOR”
Bazen başvuru nedenlerinin kendilerini bile hayrete düşürdüğünü anlatan Cander, şöyle dedi:
“Nabzını dinleyip, ‘kalbim 5 dakikadır atmıyor’ diye acil servise koşan kişi bile oldu. Kalbi atmadan acile nasıl geldiyse artık. Bu başvurular bizi çok şaşırtıyor. ‘Ellerim morardı’ şikayetiyle başvuran başka birinin, ellerinin yeni aldığı dar pantolonun cebinde uzun süre durdurduğu için morardığını gördük. Acil servisler problem ve stres çözme yeri olarak görülüyor. Acile gelen bazı insanların şikayetlerini birleştirecek bir tıp kitabı yok çünkü değişik şikayetlerle geliyorlar. Şu anda acil servise başvuran insanların başvurularını tanımlayacak yeni bir kitaba ihtiyacımız var.”