Elektronik ticarette 1 Mayıs’ta yürürlüğe giren yeni düzenlemelere rağmen, vatandaşların pazarlama ve tanıtım amaçlı, istenmeyen mesaj, arama ve e-posta gibi uygulamalara karşı şikayeti son bulmadı.
Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile 1 Mayıs 2015 tarihinde yürürlüğe giren düzenlemeler, şirketlerin pazarlama ve tanıtım amaçlı mesaj, arama ve e-posta yollayamayacağını, bunları yollayabilmek için vatandaştan onay alması gerekliliğini getirmişti. Uymayan şirketlere önemli para cezalarının verileceğini öngören düzenlemelere karşın geçen sürede vatandaşların konuyla ilgili mağduriyet ve şikayetlerinin bitmediği görülüyor.
AA muhabirinin konuya ilişkin sorularını yanıtlayan Bilişim Hukuku Uzmanı Avukat Şaban Kara, 1 Mayıs’ta yürürlüğe giren Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’dan önce kişilerin, herhangi bir yerden alışveriş yaparken, sipariş verirken veya üyelik kartı çıkartılırken iletişim bilgilerini vermesiyle veri tabanına kayıt olduğunu belirterek, böylece yasa çıktıktan sonra da SMS gönderilebildiğini anlattı.
Kara, söz konusu kanunun 6. maddesinde, ticari elektronik iletilerin, alıcılara ancak önceden onayları alınması kaydıyla gönderilebileceğinin düzenlendiğini anımsatarak, şunları kaydetti:
“Elektronik iletilerin onay almak suretiyle gönderilebileceği belirtiliyor. Bu onay yazılı ya da elektronik iletişim araçlarıyla alınabilir ancak sözlü alınamaz. Bunu ispat, elektronik iletiyi gönderen ticari işletmeye ait olduğu için sözlü alınan onayı ispatlayamaz.”
“Şikayet başına en çok 50 bin lira ceza uygulanıyor”
Şaban Kara, her mesajın altında kişilerin kolay bir şekilde mesaj almaktan vazgeçebilmesini sağlayan uyarıların bulunmak zorunda olduğunu belirterek, bu yasağa uygun hareket etmeyen birçok şirketin olabileceğini ve kullanıcının gelen mesajı “istemiyorum” şeklinde yanıtlaması gerektiğini ifade etti.
Şirketlerin “istemiyorum” geri dönüşünün yapıldığı tarihten itibaren 3 iş günü içerisinde elektronik iletilerini durdurmak zorunda olduğunu vurgulayan Kara, dördüncü gün aynı yerden mesaj geliyorsa ceza alındığını söyledi.
Kara, kurallara uygun olmayan uygulamaların, şirketlerin kişi başı 50 bin liraya kadar ceza ödemesine neden olabileceğine dikkati çekerek, “İstenmeyen mesaj, tek kişiye gönderilmişse bin ila beş bin lira arasında para cezası bulunuyor” diye konuştu.
“Tüketicilere taciz ölçüsünde mesajlar geliyor”
Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Genel Başkanı Haşmet Atahan ise tüketici hak ihlallerinde yaşanılan en temel zafiyetin, izinsiz reklam SMS ve e-postaları için de geçerli olduğunu belirterek, varolan zafiyetlerin ortadan kaldırılması için tüketicilerin daha fazla bilinçlenmesini sağlayıcı çalışmalar yapılması gerektiğini anlattı.
Atahan, derneklere daha çok sözlü olarak şikayetlerin iletildiğini ve kişilerin yazılı olarak başvurmak istemediklerini dile getirdi.
Atahan, tüketicilere taciz ölçüsünde mesajların geldiğini ve kişilerin bu durumla baş edemediğini belirterek, yapılan şikayetlerden yeterli sonuç alınamadığını ifade etti.
Tüketici örgütleri olarak vatandaşlara bu konuda etkin bir yardım ve destek sağlayamadıklarını aktaran Atahan, bu firmalar hakkında kamu yönetimiyle iletişim ve eş güdüm sağlayamadıklarını vurguladı.