ASLIHAN AYDIN
Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKDER) Başkanı Nejdet Filizoğlu, internet üzerinden yapılan mesafeli sözleşmelerle ilgili çok fazla şikayet geldiğini belirterek, “15 günlük internet siteleri açılıp, satış yapılıyor. Tüketici kazanıyor ama karşısında muhattap bulamadığı için icra kararı da olsa parasını alamıyor. Artık bu bir dolandırıcılık yöntemi oldu” dedi.
Filizoğlu, yılın ilk yarısında hakem heyetlerine gelen başvurular hakkında değerlendirmede bulundu. İlk 6 ayda Bursa’da bulunan 21 hakem heyetine ortalama 40 bin şikayet geldiğini belirten Filizoğlu, “Osmangazi’den 8 bin, Nilüfer ve Yıldırım’dan 3’er bin şikayet geldi. Fakat Nilüfer’de biraz sıkıntı var. Geçmiş yıllardan yığılan evraklar temizlenmeye çalışılıyor. Bu nedenle çözüm 6 ay sürüyor” dedi. Filizoğlu, 2 bin 300 ile 3 bin 480 lira arasındaki şikayetlere bakan il hakem heyetine ise 2 binin üzerinde başvuru olduğunu kaydetti.
SERVİSLER DENETİMSİZ
Hakem heyetlerine eskiden en çok bankaların dosya masrafı ile ilgili şikayet geldiğini ifade eden Filizoğlu, şu an ise bunun yerini yüzde 15 ile ayıplı malların aldığını kaydetti. Yetkili servislerdeki şikayetlerin cep telefonu ile bilgisayar üzerinde yoğunlaştığına dikkat çeken Filizoğlu, “Garanti kapsamındaki ürüne kullanıcı hatası yazıp, ücret karşılığı tamir yapılıyor. Bu konuda denetim eksikliği bulunuyor. Yeterli servis elemanı bulunmayan servislerde stajyer öğrenciler çalıştırılıyor. Anlayamadıkları soruna kullanıcı hatası etiketi yapıştırılıyor. Müşteri, hizmetlerden yararlanamadığını belgelediği takdirde parasını iade isteme ve bedel indirim gibi hakları var” diye konuştu.
TÜKETİCİ MUHATAP BULAMIYOR
Mesafeli satışlarla ilgili de çok sayısa şikayet aldıklarını vurgulayan Filizoğlu, “İnternet ve TV üzerinde yapılan satışlarda çok sıkıntılar yaşanıyor. Özellikle internet sitelerinde 15 günlük siteler kurulup satışlar yapılıyor ve paralar toplanıyor. Tüketicilere istedikleri mallar gitmiyor ve mağdur ediliyor. Telefon sipariş eden müşteriye maket veya ucuz farklı model bir telefon gönderilebiliyor” dedi. Devletin e-ticaret konusunda düzenlemeler yapması gerektiğini, konu ile ilgili eksikliklerin olduğunu dile getiren Filizoğlu, “Güvenilir olmayan sitelerden yapılan alışverişlerde, tüketici mağdur olabiliyor. Yani karşı tarafı bulamayınca icra kararı da olsa uygulamakta zorluk çıkabiliyor. Tüketici bu tip şatışlarda kazanıyor ama yüzde 50 muhatap bulamadığı için parasını alamıyor” diye konuştu.
EĞİTİMDE DE KANDIRIYORLAR
Nejdet Filizoğlu, mesafeli eğitim sözleşmelerinde de tüketicilerin aldatıldığının altını çizdi. Filizoğlu, “TEOG ve YGS’ye hazırladıklarını söyleyerek 3 bin 500 liranın üzerinde sözleşmeler yapılıyor. Söz konusu rakamdaki şikayetlere tüketici mahkemeleri baktığı için çoğu kişi başvurmak istemiyor. Hakem heyetine başvurular ücretsiz ama mahkemelerde harç vs ücrete tabi olduğu için tüketici bununla uğraşmak istemiyor. İnsanlar eğitim gibi hassas bir konu kullanılarak aldatılıyor” dedi. Güvenilir olmayan sitelerden vatandaşların alışveriş yapmamaları için uyarıda bulunan Filizoğlu, bunun için derneklerin yardımcı olabileceğini söyledi.
TÜKETİCİ YÜZDE 97 HAKLI
Mağdur vatandaşların tüketici derneklerine gidip doğru başvuruyu nasıl yapacaklarını öğrenmelerinin faydalı olacağını belirten Filizoğlu, hakem heyetleri kararlarının yüzde 97 tüketici lehine çıktığına dikkat çekti. Filizoğlu, ”Tüketici mağdur olmadığı sürece zaten başvuru yapmıyor” diye konuştu.