Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, Türkiye, yılbaşı sofralarının vazgeçilmezi hindi ihracatında ilk sıralarda yer alıyor. Bütün, parça halinde ve sakatatlarıyla pazarlanan bu ürünün ihracatı 2011 yılında 4 milyon 332 bin dolarken, 2012 yılında 7 milyon 934 bin dolara yükseldi.
Hindi ihracatı 2013 yılında 10 milyon 767 bin dolara yaklaşırken, 2014’te 7 milyon 291 bin dolarlık kısmı Rusya’ya olmak üzere, 15 milyon 750 bin dolara yükseldi. Geçen yıl yaşanan uçak krizinin ardından Rusya’nın Türkiye’ye yönelik ithalat tedbirleri çerçevesinde hindi alımını sonlandırması nedeniyle toplam ihracat tutarı 7 milyon 200 bin dolara geriledi.
KİLOSU 2,5 DOLARDAN
Sektörün yeni pazarlar Ürdün ve Suudi Arabistan’a yönelmesi sayesinde bu yılın ekim ayı itibarıyla ihracat tutarı 8 milyon 544 bin dolara yükseldi. Söz konusu rakamın yaklaşık 6,5 milyon dolarını Birleşik Arap Emirlikleri, Ürdün ve Suudi Arabistan’a yapılan ihracat oluşturdu. Hindi dış satımında ürünün kilogram fiyatı 2011’de 2,19, 2012’de 2,43, 2013’te 2,18 ve 2014’te 2,13 dolar oldu. Bu rakam, geçen yıl 1,9 dolara kadar geriledi, ancak bu yılın 10 ayında 2,5 dolara çıktı.
SADECE YILBAŞI ÜRÜNÜ DEĞİL
Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçıları Birliği Derneği (BESD-BİR) Başkanı Sait Koca, bu yıl hendi eti ihracatın artacağını belirterek, iç piyasada tüketimin düşük olduğunu söyledi. Bunun mutlaka artması gerektiğini belirten Koca, ”Çünkü, hindi kırmızı etin en büyük alternatifi” dedi.
Hindi eti fiyatının kırımızı et fiyatına göre cazip olduğuna işaret eden Koca, ”Hindi etinin sadece yılbaşı ürünü olarak değil, 12 ay tüketilebilir bir ürün olarak benimsenmesi için Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının da destek vermesi ve ön plana çıkarması gerekir” ifadesini kullandı.