Hazır giyimi parite vurdu

Hazır giyim ihracatının yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13,3 azaldığını belirten İHKİB Başkanı Tanrıverdi, son çeyrekten itibaren sektörün yeniden atağa kalkacağına inandığını kaydetti.

Hazır giyimi parite vurdu

İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, ihracatta gelir kaybının büyük bölümünün pariteden kaynaklandığını belirterek, ocak-haziran döneminde negatif yönde yüzde 18,5’lik parite etkisi olduğunu söyledi.

Tanrıverdi, parite etkisinden arındırıldığında hazır giyim ihracatındaki düşüşün yüzde 1,8’de kaldığına dikkat çekti. Yılın ilk 6 ayında hazır giyim ihracatının adet bazında 85 milyon azalmasına rağmen tonaj olarak arttığını vurgulayan Tanrıverdi, geçen yılın ilk yarısında 3 milyar 650 milyon adet ürün ihraç ettiklerini, sayının 2015’in aynı döneminde 3 milyar 565 milyona gerilediğini ifade etti.

Hikmet Tanrıverdi, ‘Adet olarak bakıldığında daha çok takım elbise, pantolon, gömlek ve bayan elbisesi ihraç ettik. Sadece tişört, kazak ve çorapta adet bazında bir gerileme var. Tonaj hesabında ise geçen yıla göre yüzde 2,6 daha fazla ürün ihraç ettiğimiz ortaya çıkıyor’ dedi.

YÜZDE 13 DÜŞÜŞ VAR

Avrupa Birliği’ni (AB) sarsan parite krizinin hazır giyime 1,2 milyon dolara mal olduğunun altını çizen Tanrıverdi, ihracatın yüzde 75’ini AB ülkelerine yaptıklarını kaydetti. Geçen yılın ilk yarısında bu ülkelere 9,4 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdiklerini belirten Tanrıverdi, ‘Bu yılın aynı döneminde tonaj olarak daha çok ürün sattığımız halde gelirimiz 8,2 milyar dolarda kaldı. Avrupa ve Rusya başta olmak üzere küresel piyasalardaki durgunluk Türkiye’nin ihracatta ikinci büyük sektörü olan hazır giyimi de vurdu. Hazır giyim ihracatı, ilk 6 ayda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13,3 düşüşle 8,2 milyar dolar oldu’ diye konuştu.

SADECE ROMANYA’DA ARTTI

Tanrıverdi, geçen yılın ilk 6 ayına göre ortaya çıkan 1,2 milyar dolarlık gelir kaybının neredeyse tamamının AB ülkelerinden kaynaklandığını vurguladı. Söz konusu ülkelerine geçen yıl ocak-haziran döneminde 6,4 milyar dolarlık ürün sattıklarını hatırlatan Tanrıverdi, bu yılın aynı döneminde rakamın 5,3 milyar dolarda kaldığını ve ilk 10’daki ülkelerden sadece Romanya’ya ihracatın arttığını söyledi. 

RUSYA’DA KAN KAYBEDİLDİ

Gelir kaybının Almanya’da yüzde 23,6, Fransa’da yüzde 28,2, İngiltere’de yüzde 12,8 olduğunu dile getiren Tanrıverdi, kan kaybettikleri ülkelerden birisinin de Rusya olduğuna işaret etti. Hikmet Tanrıverdi, bu ülkeye yılın ilk 6 ayında ihracatlarının Ukrayna krizi ve rublenin değer kaybetmesi nedeniyle yüzde 43,3 azaldığına dikkat çekti.

LİTVANYA’DA % 900 ARTIŞ

Tanrıverdi, Avrupa ve Rusya’daki olumsuz tabloyla bozulan morallerin Ortadoğu, Kuzey Afrika, Ukrayna ve Litvanya pazarlarındaki canlanmayla biraz olsun yerine geldiğini belirtti. Litvanya’ya yapılan ihracatın yüzde 900 arttığını ifade eden Tanrıverdi, iç karışıklıklara rağmen Irak’a yaptıkları ihracatın da yüzde 17 artış göstererek 400 milyon dolara yaklaştığını kaydetti.

SEKTÖR ATAĞA KALKACAK

Rusya ile büyük bir kriz yaşayan Ukrayna’ya ihracatın yüzde 25 arttığını dile getiren Tanrıverdi, ”Komşumuz İran’da büyük bir sıçrama yapıyoruz. Buraya ihracatımız yüzde 124 artış gösterdi. Bu ülkelerin yanı sıra Mısır, İsrail, Libya, Cezayir ve ABD pazarlarında iyi performans gösterdik. Durgunluğun atlatılmasıyla son çeyrekten itibaren sektörün AB ülkelerinde yeniden atağa kalkacağına inanıyorum’ dedi.

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X