Eğitim-İş Şube Başkanı Yeliz Toy, Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün MESEM projesi kapsamında 336 çocuğun resmi rakamlara göre iş kazası geçirdiğini ve onlarca öğrencinin de yaşamını yitirdiğini söyledi.
Toy, şunları söyledi: “Çocuk haklarına ve Anayasa’ya aykırı bu uygulama ile kayıtlara geçmeyen binlerce iş kazası, istismar ve travmatik yaşam da kamuoyuna yansımamaktadır. Sadece 15 yaşında 5 bin 123 öğrencinin sanayide, işletmelerde çırak olarak çalıştırılmasından sorumlu İl Milli Eğitim Müdürü Ahmet Alireisoğlu on binlerce çırak-işçi öğrenciyle 1 Mayıs’a katılmalıdır. İş piyasasının ihtiyaçlarına uyumlu işgücü yetiştirmeyi hedefleyen Alireisoğlu’nun hedefleri arasında -Öğrencilerin 7 ve 8. sınıflardan başlamak üzere modüler mesleki eğitim yöntemi ile temel mesleki becerileri alması sağlanacak ve akademik eğitim alan ortaöğretim öğrencilerinin öğrenim dönemi içerisinde mesleki eğitim alarak istihdam edilebilirliklerinin artırılması sağlanacaktır- ifadesi bulunmaktadır. Yani Aliresioğlu’na göre 9. sınıfta örgün eğitimden koparılarak 15 yaşında işçileştirilen çocuklar yeterli değildir. Çocukların 7. sınıfta yani 13 yaşında işçileştirilmesi hedeflenmektedir.”
“BİNALAR DEPREME HAZIR DEĞİL”…
Öte yandan 2024-2028 stratejik planındaki eğitim binalarının güvenilirliği, öğrenci ve derslik sayıları gibi konulara da değinen Yeliz Toy, “Bugüne kadar deprem tahkiki yapılan eğitim binası sayısı sadece 178’dir. İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 1228 eğitim binasından 1050’sine deprem tahkiki yapılmamıştır. 2028’de ise sadece 268 eğitim binasına deprem tahkiki yapılması, 960 eğitim binasına tahkik yapılmaması hedeflenmektedir. Müdürlüğün tahmini mali bütçesiyle bu hedefin de tutturulamayacağı çok açıktır. İl Milli Eğitim Müdürlüğü okulları, eğitim ve hizmet binaları olası bir depreme hazır değildir” dedi.
Stratejik Plan’da Bursa’da okul öncesi derslik başına düşen öğrenci sayısının resmi okullarda, 98.7, özel okullarda 12.7 olarak hesaplandığını kaydeden Toy, “Okul öncesinde ikili eğitim yapılsa dahi bir derslikte ya 50 öğrenci mevcudu vardır ya da okul öncesi öğrenci sayılarına dair bilgiler de gerçek dışıdır. Ortaöğretim öğrenci sayısı devlet okullarında 298 bin 854, derslik sayısı 2 bin 145 olarak verilmiştir. Bu durumda ortaöğretimde derslik başına düşen öğrenci sayısı 52.9’dur. Özel okullarda derslik başına düşen öğrenci sayısı 10.17 olarak tespit edilmektedir. Bu bakımdan İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün resmi sitesinde derslik başına düşen ortaöğretim öğrenci sayısı olarak gösterilen 23 sayısı gerçek dışıdır” ifadelerini kullandı.
“ÇOCUKLARIMIZI KORUMAYACAĞIZ”…
Yayınlanan raporda yer alan birçok verinin gerçeği yansıtmadığını, bazı gerçeklerin de resmi olarak itiraf edildiğini vurgulayan Toy, “Rapora göre akademik başarı istenilen düzeyde değildir. Alan/dal, meslek yönlendirmeleri yetersizdir. İkili eğitim devam etmektedir. Norm kadro yetersizdir. Okullar fiziki yönden yetersizdir. Personelin motivasyonu eksiktir. Enerji kaynakları bilinçsizce kullanılmaktadır. Ortaöğretimde okul türü öğrenci kontenjanları, talep edilen ile doğru orantılı değildir. Okullarda yardımcı personel eksiktir. Kentimizde mutlu çocuklar ve gençler hızla azalmakta, çocuk işçiler artmaktadır. Çocukların korunup geliştirilmesinden sorumlu olan İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün çocuk işçi sayısını arttırmayı hedeflediği gerçeği ortadayken çocuklarımızı İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne karşı korumak hepimizin toplumsal sorumluluğudur” diye konuştu.