Melisa Öztürer Özkan
Bursa Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Doç. Dr. Ergül Halisçelik, olay.com.tr canlı yayınında kent gündemine dair önemli açıklamalarda bulundu. Adana Büyükşehir Belediyesi’nden Bursa’daki yeni görevine geliş sürecini, ilk izlenimlerini ve 2025 yılına dair projeleri paylaşan Halisçelik, kentin en büyük sorununun ulaşım olduğunu söyledi.
“Bursa’da en büyük problem ulaşım”
Bursa’ya dışarıdan bir gözle geldiğini belirten Halisçelik, kentte ilk dikkatini çeken problemin ulaşım olduğunu vurgulayarak şunları söyledi:
“Bursa’nın sorunları Adana ile benzer. Mustafa Bozbey’in vizyonu doğrultusunda ekip arkadaşlarımızla birlikte Bursa’ya değer katmaya çalışıyoruz. Doğu-batı yönünde uzayan 40 kilometrelik hafif raylı sistem ve kara yolları sürdürülebilir değil. 2024 yılı planlama yılıydı. 2025 yılında ise bu planlar doğrultusunda yatırımlar başlayacak. 2025 bütçesinde en büyük payı ulaşım yatırımları alacak.”
“Mali disiplinle 32 milyarlık borç 9.5 milyara indi”
Göreve geldiklerinde Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin toplamda 32 milyar TL borcu olduğunu söyleyen Halisçelik, uyguladıkları dört aşamalı plan sayesinde bu borcun ciddi oranda azaltıldığını ifade etti:
“15 milyar lira Büyükşehir, 11 milyar lira BUSKİ ve 4.5 milyar lira da iştiraklerin borcu vardı. Döviz endeksli borçlar ciddi risk oluşturuyordu. Kurun 1 TL artması durumunda, sadece BUSKİ’nin borcu 350 milyon TL artıyordu. Mali disiplin sağladık, gelir artırıcı adımlar attık ve verimliliği esas aldık. Bugün itibariyle borcumuz 9.5 milyar TL’ye, iştiraklerin borcu ise 4.5 milyardan 3.6 milyara düştü. Ancak döviz borcu halen ciddi bir risk.”
Vergi gelirlerinde gümrük atılımı: “Yüzde 20’lerden 40’lara çıktık”
Büyükşehir Belediyesi’nin gelirlerini artırmak için gümrük vergisi sistemini yeniden yapılandırdıklarını açıklayan Halisçelik, Bursa’nın potansiyelini daha etkin kullanmak istediklerini belirterek, “Büyükşehirlerde gelirlerin yüzde 80’i merkezi hükümetten gelir. Nüfus ve yüzölçümünün yanı sıra ilde toplanan vergi oranı da önemli. Bursa’da ilk tespitimiz, verginin yalnızca yüzde 20’sinin gümrüklerden geldiğiydi. Kocaeli’de bu oran yüzde 63. ‘Bursa’da üretiyoruz, Bursa’da kazanıyoruz’ kampanyasıyla iş insanlarını vergilerini Bursa’da ödemeye teşvik ettik. Vergi kodu Bursa şeklinde girildiğinde toplanan verginin yüzde 3,6’sı doğrudan Büyükşehir’in kasasına giriyor. Bu kampanyayla yüzde 20 olan oranı yüzde 40’a çıkardık. Hedefimiz yüzde 50” dedi.
Depreme karşı Bursa modeli
Deprem riskiyle ilgili yürütülen çalışmaları da paylaşan Halisçelik, Japonya iş birliğiyle hayata geçirilen projeye dikkat çekti. 2023 Mart ayında başlayan ve 2026 Ağustos’ta tamamlanacak olan projenin üç aşamasını şöyle sıraladı:
1. Deprem risk analizleri yapılıyor; şu ana kadar 628 bin bina incelendi ve her 5 binadan biri riskli çıktı.
2. Bursa’nın ilk ‘Kentsel Dirençlilik Planı’ hazırlanacak.
3. Bu plan, kentin diğer makro planlarıyla entegre edilecek.
7 büyüklüğündeki bir deprem senaryosunda 24 bin binanın yıkılabileceğini belirten Halisçelik, bu projeye büyük önem verdiklerini söyledi.
Son olarak iyi belediyeciliğin temelini üç ana başlıkta özetleyen Halisçelik, “İyi belediyeciliğin olmazsa olmazı çok çalışmak, iyi bir ekip kurmak ve güçlü bir iletişim ağı oluşturmak” dedi.