Yıldırım, İstanbul-İzmir Otoyolu Selçukgazi Tüneli’ndeki “Işık Göründü” adı verilen törende, tarihi projede, tarihi bir ana tanıklık ettiklerini söyledi.
İstanbul, Bursa, Balıkesir, Manisa ve İzmir’i otoyol ile birleştirme fikrinin 1970’lere dayandığını anlatan Yıldırım, “İktidara geldiğimiz ilk günlerde o zaman Başbakan olan Cumhurbaşkanımızın öncelikle İstanbul’u Bursa’ya, daha sonra Balıkesir, Manisa ve İzmir’e en kısa zamanda bağlamak üzere bu projenin mutlaka bir an önce yapılması yönünde talimatı vardı. Proje, finansman maliyetiyle 10 milyarı buluyor. Böylesine büyük bir projeyi genel bütçe imkanlarıyla, yatırım kaynaklarıyla gerçekleştirmek, tabii ki kolay değil” diye konuştu.
Kamu-özel ortaklığıyla 2009 yılının mart ayında projenin ihalesini gerçekleştirdiklerini hatırlatan Yıldırım, şöyle devam etti:
“Daha sonra hazırlık çalışmaları uzun süre devam etti ve nihayet bugün, projenin önemli bir aşamasına gelmiş bulunuyoruz. İstanbul tarafından gelişte sol tarafta kalan tünel ile diğer uçtan Bursa-Gemlik tarafı arasında iki taraftan çalışma devam ediyordu. Az önce bu iki çalışmayı birbiriyle buluşturduk ve ışığı gördük. Işık, her zaman güzeldir, aydınlıktır, gelecektir. Dolayısıyla bugün bu mutluluğu, Bursa Valimiz, BTSO Başkanımız, ileri gelen sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri, bölge muhtarları ve Bursa ahalisiyle paylaşıyoruz.”
“Öngörülen süre, 7 yılken yaklaşık 5 yılda yapılmış olacak”
Yıldırım, otoyolun Bursa ile Gemlik arasındaki kısmının orijinal projede, “yarma açık geçiş” şeklinde planlandığını belirterek, şunları kaydetti:
“Fakat üzerimizde bulunan o güzel yeşillikler ve ormanlık alan dikkate alındığında biz, yüklenici firmalara rica ettik, ‘Maliyet biraz artıyor ama bu güzelliği muhafaza edelim ve burayı tünelle geçelim’ dedik. Onlar da sağ olsun bu fedakarlığı yapmaktan kaçınmadılar ve gördüğünüz gibi iki adet, bin 250 metrelik tüneller ile geçişi sağlıyoruz. İyi ki de böyle yapmışız. Buradaki arazi yapısı çok gevşek, adeta kil gibi. Normalde bu tip tünel çalışmalarında günde 8-10 metre yol alınırken, ancak 70-80 santimetre, zaman zaman 15-20 santimetre iş yapabildik. Bu da arazi şartlarından kaynaklanan bir durum. Allah’a şükür titiz ve yoğun bir çalışmayla bugünlere geldik. Şimdi mühim konu, bu tünellerin adı ne olacak? Şimdi tünel,otoyol yapılıyor; Bursa İstanbul ile birleşiyor; İzmir İstanbul ile komşu kapısı oluyor. Bunları düşünen yok, ‘Tünelin adı Dürdane mi, Selçukgazi mi olsun, yoksa başka bir şey mi, Osmangazi mi olsun’. Bu, güzel bir tartışma ama bu tartışmanın ayarını fazla kaçırmamamız, asıl işe bakmamız lazım. Merak etmeyin bu bölgede emeği, hakkı olan herkesin hakkı gözetilecek ve en yakışan ismi buraya vereceğiz.”
Bursa merkezden Sabiha Gökçen Havalimanı en geç 45 dakika
“Bu yolun açılmasıyla Bursa merkezden Sabiha Gökçen Havalimanı’na en geç 45 dakikada gelmiş oluyoruz” diyen Yıldırım, yoğun saatlerde şehir içinde bile bir semtten bir semte bu kadar sürede gitmenin zor olduğunu dile getirdi.
Yıldırım, teknolojinin ve hizmetin Türkiye’yi güzel noktalara ulaştırdığını ifade ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Hayat kalitesinin artması, seyahatin eziyetten keyfe dönüşmesi için 12 yıldır var gücümüzle çalışıyoruz, çalışmaya da devam edeceğiz. Proje, etap etap hizmete girecek. Birinci etapta, Altınova-Orhangazi arası 40 kilometrelik kesim, bitirilip hizmete alınacak, hemen arkasından dünyanın en uzun 4. köprüsü, İzmit Körfez Köprüsü açılmış olacak. Bir adım sonra da İstanbul-Bursa arası çevre yolunun toplam 80 kilometre civarında bölümü, 2016 bitmeden hizmete alınmış olacak. Geriye kalan Bursa, Balıkesir, Manisa, İzmir tarafı 2016’nın sonuna doğru. İzmir’den Manisa’ya doğru Belkahve Tünelleri de dahil olmak üzere 22 kilometrelik bir bölümle hizmete alınmış oldu. Arada kalan kısımlarda çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor. Planlandığı gibi 2018’de tamamen İzmir-İstanbul arası ana gövde, 385 kilometre, kollarıyla 433 kilometre olmak üzere bir de dünyanın en büyük 4. köprüsü dahil İstanbul-Bursa-İzmirOtoyolu, tamamen hizmete verilmiş, normalde öngörülen süre, 7 yılken yaklaşık 5 yılda yapılmış olacak.”
“İstanbul’dan İzmir’e 3 saatin altında bir sürede gelebileceksiniz”
Yıldırım, dünyada krizlerden, karışıklıklardan yaprak kıpırdamazken, Türkiye’de dünyanın gıptayla bakılan projelerin birer birer hayata geçirildiğini belirterek, bunun ülkedeki istikrar ve güçlü siyasi iradeden kaynaklandığını aktardı.
Bu projelerle Ege Bölgesi’ndeki 5 ilin birbiriyle adeta birleşeceğini vurgulayan Yıldırım, “Enerjilerini, güçlerini, üretim, ticaret, sanayi imkanlarını da birleştirmiş olacak ve büyük bir ekosistem ortaya çıkmış olacak” değerlendirmesinde bulundu.
Bugüne kadar projede, yaklaşık yüzde 50 civarında ilerleme sağladıklarını vurgulayan Yıldırım, “Kamulaştırma hariç 10,5 milyarlık bir harcama yapılmış. Burada günlük doğrudan çalışanların sayısı, yaklaşık 8 bin. Dolaylı çalışanları koyduğunuzda, bunu 4-5 ile çarpın. Bu işten ekmek yiyenlerin sayısı, 50-60 bini geçti. Ayrıca bin 600 makine çalışıyor. Bu bölgede, bugüne kadar yaptığımız kamulaştırmalarla da bölge halkına 1 milyar 750 milyon doğrudan kaynak aktardık. Bunlar da işin diğer getirileri. Bir zamanlar Türkiye, Bolu Tüneli’ni yapamamanın acısını çekiyordu. 30 yıl geçmiş, Bolu Tüneli açılamamış ve o günler ‘Acaba bu tüneli ne amaçla kullanalım’ diye tartışmalar vardı. O günler artık geride kaldı” şeklinde konuştu.
Türkiye ile bütün vatandaşların gurur duyması gerektiğini anlatan Yıldırım, “Yolları ördük, milleti birleştirdik; yolları böldük, hayatları birleştirdik. Önümüzdeki dönemde buna benzer çok daha yeni ve heyecanlandırıcı projelerin de olduğunu bilmenizi istiyorum” dedi.
Yıldırım, “3,5 saat dedik de gelirken bir hesap yaptık. Yolu o kadar mükemmel yapmış ki arkadaşlar, 3 saatten daha az bir sürede gelinebilecek. Kuralları ihlal etmeden, 132 kilometreyi geçmeden geldiğiniz zaman bile İstanbul’dan İzmir’e 3 saatin altında bir sürede gelebileceksiniz” ifadelerini kullandı.
Bakan Yıldırım, daha sonra İstanbul-İzmir Otoyolu çalışmaları kapsamında, iki taraftan açılan tünelin arasında kalan son duvarı, paletli kırıcı ile yıktı.