Gümrük ve Ticaret Bakanı Cenap Aşcı, yurt dışından getirilen kişisel kullanıma mahsus kara taşıtlarının başkaları tarafından kullanımına izin verilmeyeceğini belirterek, “Böyle bir yeni alan çıkmış değil. İdari yaptırımları var. Bu şekilde yapanlar cezalarla muhatap olurlar. Bu araçları başkasının kullandığının tespit edilmesi halinde araçların yurt dışına gönderilmelerini sağlıyoruz” dedi.
Bakan Aşcı, yaptığı açıklamada, yurt dışından getirilen kişisel kullanıma mahsus kara taşıtlarının Türkiye’deki kalış süresinin 6 aydan 24 aya çıkarıldığını hatırlattı.
Bu değişikliğin, gurbetçilerden gelen “Bu süre bize yetmiyor. Daha uzun süre kalmak istiyoruz” gibi talepler üzerine yapıldığına dikkati çeken Aşcı, bu uygulamanın “Bir araç buraya gelecek. Hiçbir vergi vermeksizin serbestçe alınıp, satılacak” anlamına gelmediğini vurguladı.
Aşcı, Almanya’da yaşayan bir gurbetçinin Antalyalı olduğunun varsayılması halinde Antalya’da aracını amcasının oğluna, dayısının kızına kullandırma şansının bulunmadığına işaret ederek, bunun yapılması halinde “geçici ithalat izninin ihlali” olarak yorumlandığını ve araç sahibinin cezalandırıldığını kaydetti.
Türkiye’de 2015 yılında yaklaşık 490 bin aracın yurt dışından ülkeye giriş yaptığını bildiren Aşcı, “Yurt dışından gelen araçların yüzde 98’lik kısmı ilk 2 ay içerisinde geri gitti. Doğal olan da budur. Dört haftalık, altı haftalık izinlerini kullanıp işlerinin başına döndüler. O işlerini bırakıp bütün hayatlarını burada sürdürmeleri mümkün değil. Yüzde 2’lik kısmının da çoğunluğu 6 ayı tamamen kullanmış değil” diye konuştu.
“Maliye Bakanı ile henüz konuşmadık”
Bu araçların kalış süresinin 24 aya uzatılmasının ardından Türkiye’de ucuz fiyata satıldığına ilişkin bazı haberlerin yayımladığını anlatan Aşcı, “Bahsedilen yolsuzluklar 6 ayken de mümkündü. Kolluk kuvvetleri bunu takip ediyor. Zaman zaman usulsüz kullanımı olanlar tespit edilerek yurt dışına gönderiyoruz” dedi.
Aşcı, “6 aydan 24 aya çıktı yeni bir sektör, iş kolu çıktı’ denilemez” ifadesini kullanarak, şöyle devam etti:
“24 aya çıktıktan sonra hem daha sıkı denetimler yapmaya başladık hem de daha uzun kalacakları için bu araçların sigortasının olması, çevre yönüyle egzoz muayeneleri gerekebilir. Onları planlayacağız. Maliye Bakanlığı kısmını henüz konuşmadık. Altı ay kalması bir muafiyet getiriyordu ancak 24 ay olunca Bakanlık, vergi mevzuatı açısından bakacaktır. Ülkemize giriş süreleri otomatik 24 ay vermek yerine ne kadar kalacaksa o kadar izin vermek gibi planlarımız da var. Uygulama çok yeni.”
“Sarı Mercedes vakası olmayacak, olamaz”
Aşcı, bu arabaların yurt içinde satılmasının mümkün olmadığını anlatarak, “Böyle bir yeni alan çıkmış değil. İdari yaptırımları var. Bu şekilde yapanlar cezalarla muhatap olurlar. Bu araçları başkasının kullandığının tespit edilmesi halinde araçların yurt dışı edilmelerini sağlıyoruz” ifadelerini kullandı.
Bakan Aşcı, “Almanya’da yaşayan bir insansınız ve ülkemizi gezmeye geliyorsunuz. Kendi arabanızla buyurun gelin. Bu şekilde beyan etmişsiniz. Yeni ‘sarı Mercedes’ vakaları deniyor. Sarı Mercedes çok yanlış yorumlanmış. O başka bir film. Filmin verdiği mesaj kötü kullanım değil, ülkemizden çalışmaya gidenlerin birikimlerini memleketlerinde nasıl kullanacaklarına dair bir filmdir. ‘Sarı Mercedes vakası olmayacak, olamaz” değerlendirmesini yaptı.