Tüccarın bahçeden 1,5-2 liradan satın aldığı, lezzeti ve aromasıyla ünlü “Bursa şeftalisi”nin fiyatı, yetiştirildiği kentte bile tezgaha gelinceye kadar 3-4 kat artışla 6 lirayı buluyor.
Bursa Hali’nde 4,5 liraya kadar işlem gören ürünün fiyatı, İstanbul ve Ankara gibi büyükşehirlerde ve market zincirlerinde 7-8 liraya çıkabiliyor.
Bursa Ziraat Odaları İl Koordinasyon Kurulu Başkan Vekili ve Osmangazi Ziraat Odası Başkanı Hakan Ekim, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Bursa şeftalisinde ağır geçen kış, erken ilkbahar soğukları, kırağı nedeniyle yüzde 40-50’ye varan rekolte kaybının oluştuğunu belirtti.
“ÇİFTÇİ MEMNUN DEĞİL”
Ekim, bu koşulların fiyatlara yansıyacağını tahmin ettiklerini dile getirerek, “Şeftali bu sene bahçede ortalama 1,5-2 lira fiyat yaptı. Fakat tonajda, üretimdeki kayıp nedeniyle bu para üreticiyi tatmin etmedi. Normal verimi alsaydık 1,5-2 lira fiyatlarla çiftçi mutlu olacaktı. Verim olmadığından çiftçi şu anda memnun değil” diye konuştu.
Üreticilerin ilaçlama, budama, işçilik gibi sabit girdilerinin olduğunu, bu yüzden mağduriyetlerin yaşandığını vurgulayan Ekim, şeftalinin tezgahlardaki fiyatlarına işaret etti.
“6 LİRAYA SATILDIĞINI GÖRÜYORUZ”
Ekim, ürünün bahçeden çıkış fiyatı ile nihai tüketiciyle buluştuğu zaman oluşan fiyat arasındaki uçuruma dikkati çekerek, “Bahçemizden 1,5-2 liraya çıkardığımız bir ürünü, üretildiği şehirdeki pazar tezgahlarında veya marketlerde bile birkaç katı fazla fiyata 6 liraya satıldığını görüyoruz. Bunu gören tüketici de direk bu paranın çiftçiye yansıdığını zannediyor, fakat böyle bir şey söz konusu değil. Gördüğünüz gibi 1,5-2 liraya üreticiden çıkan mal, birkaç kat fazlasına tezgahlarda yer bulabiliyor” diye konuştu.
Bursa Gıda Tarım ve Hayvancılık İl Müdürlüğü verilerine göre, geçen yıl 100 bin 856 ton şeftali üretimi gerçekleştirilen Bursa’da, “tüysüz şeftali” olarak adlandırılan nektarin ile toplam üretim 115 bin tonu aşmıştı.