TED Bursa Koleji Anaokulu Müdürü Ebru Bilgütay, velilerin okul seçerken dikkat etmeleri gereken hususları ayrıntılarıyla anlattı. Bu bilgileri verirken de ‘süreklilik’ konusunu sıkça vurguladı. Anaokulunda başlayan eğitimin ilkokul, ortaokul ve lisede de aynı sistem içinde sürdürülmesinin önemine dikkat çeken Bilgütay her açıdan ‘okul öncesi’ eğitimde TED farkını aktardı.
Sayın Ebru Bilgütay, yeni eğitim-öğretim yılı için TED Bursa Koleji Anaokulu olarak hazırlıklarınızı tamamladınız mı?
Geçtiğimiz eğitim-öğretim yılımız çok güzel geçti. Geçtiğimiz yılın olumlu gelişmeleri Bursa kamuoyuna yansımış olmalı ki, bu yıl iki sınıf daha açtık. Velilerimizin birbirlerine önerileri sayesinde büyümemizi sürdürüyoruz. Bizim anaokulumuzda 4-5-6 yaş olmak üzere 3 farklı yaş grubu bulunuyor. 5 ve 6 yaşlarımıza ilave iki sınıf daha ekledik. Dolayısıyla akademik kadromuz da genişledi.
Okul öncesi dönem için okul seçimi yaparken aileler ne gibi kriterlere dikkat etmeli?
Öncelikle k12 bütünlüğüne dikkat edilmeli bence. Yani anaokulundan 12. sınıfa kadar süren bir eğitim bütünlüğüne dikkat edilmeli. Çocuklarına anaokulu seçerken, devam edeceği okulun sistemi açısından çok önemli. Öğrenci sisteme ne kadar erken dahil olursa, hem ailenin sistemi daha yakından tanıması açısından hem de sistemin öğrenciyi anlaması açısından o kadar iyidir. Veliye daha objektif geri bildirimler gönderilmesi açısından bu gereklidir.
TED Koleji Anaokulu açısından bakarsak, bu süreklilik neden önemli sizce?
Öncelikle yabancı dil açısından önemli… Yabancı dil öğrenmeye ne kadar erken başlanırsa o kadar iyidir. Süreklilik açısından baktığımızda ise ilkokul, ortaokul, lise boyunca yabancı dil eğitiminin sürekliliği aynı kalitede devam edeceğini söyleyebiliriz. TED okul kültürüne alışmak ve o kültürle büyümek çok değerli bir şey bence. Bütün bunların ötesinde biz, anaokulundan mezun ettiğimiz öğrencimizi TED ilkokulu sistemine hazırlıyoruz. İlkokul öğretmenlerimiz ve yöneticilerimiz de ortaokulumuza hazırlıyorlar, aynı mantık lise için de geçerli. Böylece tutarlılık, sürdürülebilirlik sağlanmış olur.
Anaokulundan mezun ettiğiniz çocuklarınızın lise mezuniyetlerini de gördünüz mü?
26 yıllık öğretmenim, TED Bursa Koleji’nde ise 21 yılı tamamladım. Yani anaokulunda başlayıp TED Bursa Koleji lisesinden mezun olan birçok öğrencim oldu. Bazılarının diplomalarını ben verdim. Çocukların yetişkinliğe doğru ilerleyişlerini çok net biçimde izleyebildim. Öğrencilerimizi eğitirken belirlediğimiz hedefler açısından bakacak olursak, lisede proje yapan çocuklarımızın çalışmaları, bizim bu erken yaştaki çalışmalarımıza ışık tutuyor diyebilirim. Anaokulunda velilerimize açık yaptığımız etkinliklere; ilkokul, ortaokul ve lise müdürlerimizin de katılmasını özellikle istiyoruz. Çünkü böylelikle gelecekte yapılacak olan çalışmalara ne kadar doğru alt yapı oluşturabildiğimizi kendi içimizde kontrol ediyoruz.
Yabancı dil eğitiminin okul öncesinde başlaması sizce doğru mu?
Ana dilimizi nasıl öğrendiğimizi düşünelim. Duyarak, maruz kalarak ve dinleyerek öğreniyoruz. Aynı şekilde 4-5-6 yaş grubundaki çocukların İngilizce diline maruz kalmaları sonucunda daha hızlı ve kolay öğrendiklerini gözlemliyoruz. Elbette bütün kuralları ile uygulayamıyorlar ama ilerideki yabancı dil eğitimlerinde büyük kolaylık yaşıyorlar. Ne kadar erken başlanırsa o kadar iyi. TED Bursa Koleji’nin bütün evrelerinde İngilizce ve bir başka yabancı dil eğitimi zaten müfredatımızda bulunuyor. Yani anaokulundan başlayan yabancı dil eğitimini kesintisiz olarak 12. sınıftan mezun olana kadar sürdürüyoruz.
Sayın Bilgütay, anaokulu öğretmenleri, öğrencileri gözlemleyerek gelişimlerini de takip ediyorlar mı?
Evet, bütün öğretmenlerimizin sorumluluklarından biri de budur. Öğrencilerimizi gözlemlemeleri ve gelişimlerini bizlerle paylaşmaları çok önemli. Hem aileye gönderilecek bildirimler hem de öğrencinin bütünsel gelişimi açısından gerekli bir süreçtir. Sadece psikolojik gelişim değil aynı zamanda motor beceriler, duyma, görme, konuşma, yürüme, sindirim, iletişim gibi hayati önem taşıyan becerileri izliyoruz. Yaşına uygun gelişimde eksiklikler varsa derhal ailesine bildiriyoruz. Fark edilmemiş özel eğitim ihtiyaçları varsa bunları da uygun bir şekilde yönlendiriyoruz. Bu yaştaki çocukların detaylı biçimde gözlemlenmesi gerekiyor. Eğer bu yaşlarda fark edilmezse, ileri yaşlarda sorunlar çıkabilir. Bir de ailelerin, anaokulu yaşındaki çocukların yanında kurdukları iletişime çok dikkat etmeleri gerekiyor. Konuşulan konular, beden dili, sesin yüksekliği çocukları doğrudan etkiliyor. Bu önemli konu hakkında da zaman zaman velilerimizi bilgilendiriyoruz.