‘Amerika’yı tekrar keşfetmeliyiz’

Hazır giyim ve konfeksiyon sektöründe Avrupa’nın her zaman lokomotif olacağını belirten UHKİB Başkanı Şenol Şankaya, ”Onsuz bir dünya düşünemiyorum fakat yanına Amerika’yı tekrar sokmamız lazım” dedi.

‘Amerika’yı tekrar keşfetmeliyiz’

Avrupa pazarında Euro/dolar paritesindeki düşüş ve Rusya’daki devalüasyonun da etkisiyle ihracatı yılın ilk çeyreğinde yüzde 15 gerileyen hazır giyim ve konfeksiyon sektörü, güçlü dolar nedeniyle yıldızı parlayan Amerika pazarını yeniden keşfetmek için kolları sıvadı.

 

Uludağ Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (UHKİB) Yönetim Kurulu Başkanı Şenol Şankaya, yaptığı açıklamada, Rusya’nın sektör için çok önemli ve güçlü bir pazar olduğunu, ancak bu ülkenin Ukrayna ile yaşadığı kriz ve ardından rubledeki devalüasyonun sıkıntılı bir dönemi beraberinde getirdiğini vurguladı. Şankaya, sektörün alternatif pazarları değerlendirmesi gerektiğini söyledi.

CİDDİ KAYIP VAR

Rusya’daki talebin ciddi oranda kesildiğine dikkati çeken Şankaya, ”Açılıp eski durumuna gelir mi? Zor gibi gözüküyor çünkü hala o belirsizlikler, pazarı istediğimiz seviyelere getirmekte zorlanacak. Onun için alternatif pazar dediğim nokta o. Yani Rusya’dan dolayı bizim bakmamız lazım. Oradan ciddi kaybımız var” diye konuştu. Şankaya, Rusya’nın yanı sıra komşu ve çevre ülkelerden Suriye, Irak ve Mısır’da da pazar kayıpları yaşandığının altını çizerek, sektör için pazar çeşitlendirmesi ve bu çerçevede dolar ile ihracat yapılan bölgelerin yeniden değerlendirilmesi gerektiğini anlattı.

MASAYA YATIRMAMIZ GEREKİYOR

”Pazar çeşitliliği dediğimiz zaman doların da değerli olmasından dolayı bizim Amerika’ya doğru yavaş yavaş tekrar bir bakmamız gerekiyor çünkü Amerika pazarından koptuk” diyen Şankaya, şöyle devam etti: 

”Özellikle 2005’te kotaların kalkmasıyla beraber Çin’in Uzakdoğu’nun piyasaya girmesiyle Türkiye’nin zamanında 2 milyar dolara yakın hazır giyim ve konfeksiyon ihracatı, neredeyse 1 milyar doların altına düştü. Yani orada çok ciddi bir pazar kaybettik. Daha sonra da güçlü bir Euro, bizi Avrupa’ya döndürdü. Şimdi doların bu seviyelerde gitmesi, tekrar bizim Amerika pazarına doğru bir eğilim, sağlayabilir. Oraları bir araştırmamız, tekrar müşterilerle maliyetlendirme yapmamız lazım ama önce Amerika’yı masaya yatırmamız gerekiyor.”

AVRUPA HER ZAMAN LOKOMOTİF OLACAK

Şenol Şankaya, Euro/dolar paritesinin ‘1’e 1’e doğru gittiğini, hatta bazı ekonomistlerin paritenin 0,85’e kadar düşebileceğini söylediğini hatırlattı. Güçlü doların, kendileri için Amerika pazarını muhakkak inceleyip oralarda tekrar var olmaları gereğini doğurduğuna değinen Şankaya, ”Amerika’yı tekrar keşfetmemiz gerek. Aslında keşfettiğimiz çok önemli bir pazardı. Zamanında hakikaten Amerika’ya çok ciddi işler yaptık, Amerika bizim için çok önemli bir pazardı. Kotaların kalkması, o dönemde 2002-2008 arasında Türk lirasının çok değerlenmesi, bizi o pazardan çıkardı. Şimdi tekrar girmek için düşünmemiz lazım. Yeni pazarların başında o yatıyor” ifadesini kullandı.

BİZİM İÇİN ÇOK ÖNEMLİ

Şankaya, hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün Avrupa’dan vazgeçemeyeceğine işaret etti. Sektör için Avrupa’nın her zaman lokomotif olacağını dile getiren Şankaya, ”Onsuz bir dünya düşünemiyorum fakat yanına Amerika’yı tekrar sokmamız lazım, değişik belki Uzakdoğu’da katma değer yüksek markalarımızla, onlarla belki orada bir pazar açabiliriz. Afrika pazarına yoğunlaşmamız gerekebilir ve ümitle de inşallah Rusya’da da suların bir an evvel durulup eski günlerine gelmesini beklememiz bizim için çok önemli” dedi.

DOLARLA SATIŞ YAPACAĞIMIZ PAZAR ARIYORUZ

Dünyaca ünlü markalara üretim yapan Yeşim Tekstil’in Üst Yöneticiliğini (CEO) de yürüten Şenol Şankaya, sektörün lokomotiflerinden birinin sorumlusu olarak, bu sorunlardan kendilerinin de etkilendiğini belirtti. Sektörün dış satımının yüzde 85’ini Euro pazarına yaptığını, bu yüzden Euro-dolar paritesinin etkisinin ciddi şekilde hissedildiğini dile getiren Şankaya, ”Biz de tabii dolarla satış yapabileceğimiz pazarları araştırıyoruz. Talepteki daralmayı, eksikleri farklı ürünlerle, pazarlarla, müşterilerle kapatmaya çalışıyoruz. 2,80 Euro kuru, sektör için iyi bir kur değil. Bunu herkes bilsin. Sektör için Euro’nun 2,90-2,95 arasında gidip gelmesi lazım” değerlendirmesinde bulundu.

HABERİ PAYLAŞ
ilk yorumu sen yap

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz..
X