Gümrük ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Reklam Kurulu’na, bu yılın ilk 5 ayında yapılan başvuru sayısı bin 139 olurken, 483 reklam hakkında soruşturma açılmasına karar verildi. Kurulun tüketiciyi yanıltıcı reklamlara 5 ayda verdiği ceza tutarı 4 milyon 374 bin 712 lira oldu. Kurula geçen yıl 2 bin 357 başvuru yapılmış, 885 dosya hakkında soruşturma açılmış, aykırı reklamlar dolayısıyla 17 milyon liralık idari para cezası uygulanmıştı.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Nurettin Canikli, yaptığı değerlendirmede Reklam Kurulu’nun ticari reklamları takip eden, denetleyen, aldatıcı olması halinde reklamları durdurma ve para cezası veren tek otorite olduğunu söyledi. Canikli, Reklam Kurulu’na tüketicilerden, firmalardan, sivil toplum kuruluşlarından başvuru yapılabildiğini ifade ederek, şikayetlerin yüzde 40’nın tüketicilerden geldiğine dikkati çekti.
GIDA VE SAĞLIK İLK SIRADA
Bakan Canikli, geçen yıl özellikle bal reklamları konusunda ciddi bir soruşturma yürütüldüğünü ve sahte ballarla ilgili reklama durdurma ve idari para cezaları verildiğini dile getirdi. İlaçç gibi tanıtılan ve karaciğer yetmezliği, damar tıkanıklığı gibi bir çok hastalığa neden olabilen gıda takviyelerinin de mercek altına alındığını kaydeden, Canikli, Reklam Kurulu’nca ceza verilenlerin başında en çok gıda ve sağlık sektörleri reklamlarının yer aldığını belirtti.
220 BİN LİRA CEZA VERİLİYOR
Verilen cezaların etkisiyle tüketiciyi aldatıcı reklamlarda azalma görüldüğünün altını çizen Canikli, söz konusu reklamları hassasiyetle takip ettiklerine işaret etti. Nurettin Canikli, ”Geçen sene özellikle bal reklamlarına verilen cezalardan sonra tüketiciyi yanıltıcı, aldatıcı bu tip reklamlarda azalma gördük. Ulusal televizyonlarda yayınlanan aykırı reklamlar hakkında, reklam veren firmalara mevzuat gereği 220 bin lira ceza veriliyor. Bu reklamların tekrarı halinde ise cezayı 10 katına kadar artırabiliyoruz’ dedi.