Yeşim Grup Co Ceo’su Selim Şankaya, CNBC-e’de katıldığı programda hazır giyim ve konfeksiyon sektörüne yönelik değerlendirmelerde bulundu.
Geçen yılın başından itibaren sektörün enflasyon ve mali artışlar sebebiyle zorlu bir döneme girdiğini belirten Şankaya, Türkiye’nin Avrupa, Rusya ve Arap ülkelerine yakınlığından dolayı stratejik bir pozisyonda yer aldığını söyledi.
Hazır giyim olarak bakıldığında bütün ham madde ürünleri yapabildiği için çok kuvvetli bir pozisyonda bulunulduğunu ifade eden Şankaya, şunları kaydetti: ‘’Özellikle Covid sonrası yaşanan ciddi tedarik zinciri ve lojistik probleminden dolayı Türkiye’nin bu avantajı kat ve kat artmış bir dönemi geride bıraktık. Bir çok Avrupalı marka stratejisini Türkiye’ye yönelik yapmaya başladı. Hazır giyim olarak istihdamımızı arttırdık ve ciddi yatırımlar yaptık. Ancak son dönemlerde kurdaki artış sebebiyle maliyetler yükseldi. 2023’ü değerlendirirsek hem maliyet artışlarından kaynaklı hem de Avrupa’daki pazar daralmasından ötürü sektör seneyi yüzde 9-9,5 gerilemeyle kapattı. Bu yıl hem Amerika’da hem de Avrupa’da taleplerin tekrar Türkiye’ye geçmesi hevesindeydi. Ancak maliyetlerin artması nedeniyle bu fırsatı Uzak Doğu ya da Kuzey Afrika ülkelerine kaybetmiş olduk.’’
SANAYİCİ YÜKSEK KUR BEKLİYOR
Türkiye’nin her zaman hazır giyimde markaların gözünde avantajlı bir konumda olduğunu anlatan Şankaya, ‘’Ar-Ge ve inovasyonla yarattığımız yenilikçi ürünlerle Uzak Doğu ya da Kuzey Afrika ülkelerine kıyasla yüzde 20-25 daha fazla fiyatla satabiliyorduk. Markalar da bunu kabul ediyordu. Ancak yakın zamanda rekabet ettiğimiz ülkelerle fiyat farkı yüzde 40 seviyesine çıktı. Hiçbir marka da bu farkı karşılamıyor’’ dedi. Sanayici ya da ihracatçının yüksek kur beklentisi olduğuna dikkati çeken Selim Şankaya, şöyle devam etti: ‘’Kur bizim en büyük gelir kaynaklarımızdan biri. En başarılı dönemimizi kurun 8-9 dolar olduğu zamanda kaydettik. Ama daha sonra ne olduysa kur bir anda fırladı. Akabinde inanılmaz bir enflasyon ve maliyet artışıyla karşılaştık. Bizim her zaman beklentimiz kur ve enflasyonun paralel ilerlemesidir. Kur enflasyonun altında kalacaksa da bir iki puan altında kalarak uzun vadeyi daha sağlıklı bir şekilde planlayabileceği bir ortam olması önemli.’’
CARİ AÇIĞA HİZMET EDİYOR
Hazır giyim sektörünün Türkiye’de mücevher ve savunma sanayinden sonra kilogram bazında en katma değerli ürünü ihraç eden 3’üncü sektör konumunda olduğunun altını çizen Şankaya, kilogram başı ihracatlarının 15 dolar civarında olduğunu dile getirdi. Şankaya, ‘’Biz Yeşim Grup olarak 22 dolar civarında ihracat yapıyoruz. Bu ihracatın da yaklaşık yüzde 85’lik kısmı tamamen yerli girdi maliyetinden oluşuyor. Yapılan ihracatın büyük kısmı cari açığa hizmet ediyor. Maalesef bu maliyet artışı sektörün küçülmesine ve tünelin sonundaki ışığı göremememize neden oluyor’’ diye konuştu.
KÜÇÜLMEYE GİTMEYİ DÜŞÜNMÜYORUZ
Bu sene içerisinde yaklaşık 3 kere bütçe revizesi yapmaları gerektiğine vurgu yapan Selim Şankaya, şu ifadeleri kullandı: ‘’Açıklanan kurlar, büyük kuruluşların verdiği kur tahminlerinin çok altında kaldı. Hep aşağı yönlü revize ettik. Yıl sonu tahminimizi en alt seviyeyle hesapladık. Ama Yeşim Grup olarak baktığımızda her ne kadar maliyet artışımızı kaybetmiş gibi görünsek de herhangi bir küçülmeye gitmeyi düşünmüyoruz. Şu anda bizim bütün stratejimiz olabildiğince buradaki kapasitemizi sabit tutmak. Müşterilerimize hızlı ve kaliteli servis vererek, katma değerli, inovatif ürün sunarak buradaki kapasitemizi sağlam tutmayı hedefliyoruz. 2025 yılında yeni bir zam dönemine gireceğiz. Yeni bir maliyet artışları olacak. Kurun hareketi ise oyunun hangi yöne değişeceğini bize gösterecek.’’
‘YEŞİM’ İHRACATTA ÜÇÜNCÜ
Yeşim Grup olarak 1983’de kurulduklarını hatırlatan Şankaya, ‘’Hem ev tekstiline hem de hazır giyimin önde gelen markalarına ürün gamları üretiyoruz. Bugün merkezimiz Türkiye olmak üzere Mısır ve Moldova’da operasyonlarımız bulunuyor. Yeşim ailesi içerisinde 16 bin 500 kişiye istihdam sağlıyoruz. Fasonları da bu sayıya dahil ettiğimizde 25 bin kişinin üzerine çıkıyor. Geçtiğimiz yıl Grup olarak yüzde 8’lik bir düşüşle 500 milyon doların biraz altında seneyi kapadık. Bu yıl ise 500 milyon doların biraz üzerinde ihracatla hedeflerimizi gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Türkiye’de hazır giyim ihracatında 3’üncü firmayız. Mısır’da ise Türk firması olarak hem hazır giyimde hem de tekstilde en büyük ihracatçısı olarak yer alıyoruz’’ dedi.
Yeşim Grup olarak üretimlerinin yüzde 55’inin Türkiye’de olduğuna işaret eden Selim Şankaya, ‘’Mısır önümüzdeki yıllarda bu rakamı yakalayacak gibi duruyor. Türk sanayicisi Mısır’a kaçıyor gibi bir söylenti var. Kaçma söylemini doğru bulmuyorum. Müşterinin beklentisini tutmak amacıyla mecburen Mısır’a bir gidiş var. Şu anda 2027’ye kadar Türkiye, Mısır ve Moldova’dan başka bir ülkeye operasyon planlamıyoruz. Ama daha sonra Kuzey Afrika ülkeleri veya Hindistan’ı düşünebiliriz’’ diye konuştu.