Olay Gazetesi Bursa

Konutların yüzde 90’ına vergi zammı!

Cumhurbaşkanı Kararı ile 1 Nisan 2022 tarihinden itibaren uygulanmak üzere 150 m2’ye kadar olan konut teslimlerinde KDV oranı, yüzde 1’den %8’e yükseltildi. Bu düzenleme ile dar gelirlinin ev sahibi olması daha da güçleşti. İnşaat Müteahhitleri Sanayici ve İş İnsanları Derneği (İMSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Andıç, yaptığımız görüşmede, Türkiye’de inşa edilen konutların yüzde 90’dan fazlasının […]

Cumhurbaşkanı Kararı ile 1 Nisan 2022 tarihinden itibaren uygulanmak üzere 150 m2’ye kadar olan konut teslimlerinde KDV oranı, yüzde 1’den %8’e yükseltildi.

Bu düzenleme ile dar gelirlinin ev sahibi olması daha da güçleşti.

İnşaat Müteahhitleri Sanayici ve İş İnsanları Derneği (İMSİAD) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Andıç, yaptığımız görüşmede, Türkiye’de inşa edilen konutların yüzde 90’dan fazlasının 150 metrekareye kadar evler olduğuna dikkat çekti.

Yeni düzenlemede verginin artırılmasından ötürü dar gelirliler için üretilen söz konusu dairelerin en az yüzde 7 zamlanacağını belirtti.

Andıç, 150 metrekareye kadar olan konutlarda eskiden yüzde 1’le fatura kestiklerini kaydetti.

Arsa değeri yüksek olan yerlerde yüzde 8’le faturalandırılan daireler olsa da Anadolu’nun ve Bursa’nın çoğu yerinde genellikle yüzde 1’le fatura kesildiğini söyledi.

Yine 1 Nisan 2022 tarihinden itibaren net alanı 150 m2 ve üzerinde olan konut teslimlerinde, bu konutların 150 m2’ye kadar olan kısmı için yüzde 8, aşan kısmı için ise yüzde 18 KDV uygulanacak.

Mustafa Andıç, “Lüks konutlarda bir indirim söz konusu oldu. Bizim endişemiz alım gücü olanların konut maliyetlerinin alım gücü düşük olanlara yansıyacak olması” dedi.

DİKKAT ÇEKEN KÜÇÜLME: BÜYÜK TEHLİKE KAPIDA

Peki, Bursa’da inşaat sektöründeki son durum ne?

Andıç, süratle daraldıklarını vurguluyor.

Sektör temsilcileri öncelikle ellerindeki işleri tamamlamaya çalışıyor.

Mevcut ekonomik şartlarda yeni projelere başlanmıyor.

Beklemek uygun görülüyor.

Zira malzeme fiyatlarının seyri öngörülemiyor.

Haliyle maliyet hesabı yapılamıyor.

Çatışma ortamı, döviz kurundaki oynaklığın sürmesi ürün teminini zorlaştırıyor.

Ayrıca alım gücünün iyice tükenmesi yeni yatırımların önünü kesiyor.

Türkiye’de inşaat sektörünün durma noktasına gelmesi istihdam açısından da hayli riskli.

Mustafa Andıç, “Sektörde şu anda yüzde 65 mertebesinde bir daralma var. Böyle devam ederse önümüzdeki süreçte büyük bir işsizlik problemi kapıda” uyarısını yaptı.

Andıç’a son dönemde İMSİAD’ın akademik odalarla temaslarını sıklaştırmasını nasıl okumalıyız sorusunu da yönelttim.

Yanıtı önemliydi:

Akademik odalar, bizim en önemli paydaşlarımız. Mimarlarımız, mühendislerimiz olmadan projeler yapmamız, ticari sürecimizi başlatmamız mümkün değil. Et ve tırnak gibi bağlıyız. Ben de inşaat mühendisiyim, bir akademik oda üyesiyim. Sektör paydaşları ile bir arada olmak, problemlere ortak akılla çözüm üretmek, yenilik ve gelişimleri birlikte takip etmek gerektiğini düşünüyoruz.”

Türkiye’de 6 milyon civarında yapının yıkılıp, yeniden yapılması gerektiği ifade ediliyor.

Neden yıkılmaları gerekiyor sorusunun cevabı ise mühendislik ve mimarlık hizmetini almamış olmalarında saklı!

Bu da akademik odaların ne kadar kritik olduğunun net göstergelerinden biri.

Andıç, “Akademik odalarla birlikte çalışmanın sektöre ve devamında ülkemize büyük fayda sağlayacağına inanıyoruz” düşüncesine sahip.

Aslında benzer yaklaşım her alanda olmalı.

Zira Türkiye farklı bir boyuta ancak sektörler paydaşlarla ortak aklın rehberliğinde hareket edebilmeyi başardığı zaman geçebilir.

MHP’DEN BURSA’DAKİ YATIRIMLAR TAMAMLANSIN ÇAĞRISI

Bursa’nın ulaşımdan eğitime, sağlıktan tarıma 2023 hedefleri doğrultusunda önceden planlanmış ve çoğu başlamış projelerinin süratle tamamlanması beklenmektedir.

“Türkiye’nin sanayi üssü Bursa’nın ulusal raylı sisteme entegre olmaması büyük eksiklik.”

Bursa-Orhaneli Yolu Doğancı Tüneli ile Gemlik-Mudanya sahil yolunun, Yenişehir-Bilecik bölünmüş yol ve projelerinin tamamlanması, Orhangazi ilçe merkezinden geçen devlet yolunda alt geçitlerin bir an önce yapılması gerekmektedir. Bu ihtiyaçlar sadece Bursa değil, Güney Marmara için de hayati önem arz etmektedir.”

“Şehir içi ulaşımı rahatlatmak üzere Büyükşehir Belediyesi tarafından tramvay ve metro hattı, köprü, köprülü kavşak, alt geçit, meydan, katlı otopark gibi projelendirmeler yapılmış olup bunların önemli kısmı ya tamamlanmış ya da tamamlanmak üzeredir. Şehir içi ulaşım yatırımlarının bir an önce hayata geçirilmesi hemşehrilerimizin beklentilerindendir.”

Yukarıdaki oldukça önemli açıklamaları dün meclis kürsüsünde bir muhalefet partisi temsilcisi değil Cumhur İttifakı’nın ortağı MHP’nin Bursa Milletvekili Mustafa Hidayet Vahapoğlu yaptı.

Vahapoğlu’nun artık seçim havasına girilen bir atmosferde gelen çıkışının uyarı niteliği taşıdığı açık.

Şehrin finansman konusunda yerel imkanlarla sınırlandırılmaması gerektiğini söylemesi ise Ankara’ya Bursa daha fazla görmezden gelinmemeli mesajının net bir dışa vurumu.