Büyükşehir Belediyesi tarafından Çalışan Gazeteciler Günü dolayısıyla düzenlenen etkinliğin ardından Başkan Alinur Aktaş’la sohbet etme fırsatı bulduk.
Fethiye’den Merinos’taki Atatürk Kongre Kültür Merkezi’ne akşam trafiğinde 15 dakikada ulaşmamıza şaşırmıştık.
Zira normalde yoğunluğun pik yaptığı bir saatte yola çıkmıştık.
Buna karşın kısa sürede hedefimize vardık.
Peki, trafikteki akışkanlığın sebebi neydi?
Ulaşımı hayat pahalılığı, akaryakıt zamları mı rahatlattı yoksa vaka sayılarındaki artışın tetiklediği pandemi etkisi mi yükü hafifletti?
Başkan Aktaş, sorumuzu yanıtlarken söz konusu durumu kendisinin de gözlemlediğini kaydetti.
BURULAŞ Genel Müdürü Mehmet Kürşat Çapar’ı arayarak telefonun sesini dışarıya verdi ve şu soruyu yöneltti:
“Son günlerde trafikte bariz bir azalma var. Bir ulaşımcı olarak şahsi yorumunu alayım bu durumu neye bağlıyorsun?”
Çapar, “Gezme talebinde azalma var. Genel olarak insanlar akaryakıt pahalı diye trafiğe çıkmıyor gibi bir yorum yapılıyor ama oradaki asıl doğru yorum hedef noktadaki harcamalarla ilgili olabilir. Yoksa akaryakıttan dolayı olsa toplu taşımaya yönelir insanlar. Hareket isteğinde bir azalma var. Yani hafta sonu veya akşam bir yerde bir şey yemeye, içmeye giden kitle şu anda evinde ya da yakın mahallinde bulunuyor” dedi.
Toplu taşımada da azalma olduğunu öğrendik.
“Mesela sebep mazot olsa toplu taşımada gözle görülür bir artış olur hala biz 750 bin bandındayız. 10 günden beri biz 760 bini hiç görmedik bir miktar burada da azalma var” ifadelerini kullanan Çapar, “Üniversiteler online eğitime geçti. Onun da oluşturduğu bir etki var. Onun doğurmuş olduğu trafik ortadan kalkmış oldu. Normalleşme olsa 800 bini geçmemiz lazım” şeklinde konuştu.
Bu noktada Başkan Aktaş, “Üniversitede hareket olsa toplu ulaşımda günlük 850 bini rahat buluruz” görüşünü dile getirdi.
Çapar da sözlerini şöyle tamamladı:
“Cumartesi günü yine yoğun bir trafik vardı Bursa şehir içinde ama akşam trafiğinde ciddi bir rahatlama var. Benim kişisel gözlemim de o şekilde. Yandex gibi uygulamaların sıkışıklık göstergelerinde de bir iyileşme var. Hatta bizim otobüs seferlerinde de bir hızlanma mevcut. Örneğin yarım saatte attıkları bir turu 25 dakikada atabiliyorlar artık.”
Başkan Aktaş, Ulaşım Koordinasyon Şube Müdür Vekili Ferhat Arıkan’ı da aradı.
Arıkan, GPS üzerinden oransal veri olarak Bursa trafiğinde yüzde 20’ye yakın bir düşüş gözlendiğini kaydetti.
İstanbul’un yoğunluk haritasına baktığımızda da rutin trafikte kırmızı olan çoğu yerin yeşile döndüğünü görebiliyoruz.
Bu tablo, vaka sayılarındaki artışla, son ekonomik gelişmelerin insanları yeniden evde vakit geçirmeye yöneltmesinin eseri.
Yüzde 25 oranında yapılan zam tarifeleri bir lira artırdı.
Bursa’da doğu minibüslerinde 4 lira olan tarife 5 liraya öğrenci ücreti ise 3 lira 75 kuruşa yükseltildi.
Kısa hat içinse fiyat 3 lira 75 kuruştan, 4 lira 75 kuruşa çıktı.
Bursa Minibüsçüler Odası Başkanı Rafet Burgaz, zam kararının yılbaşında alındığını, bugünden itibaren de uygulamaya konulduğunu açıkladı.