Sanayinin öncü şehirlerinden Bursa, Türkiye ekonomisinin lokomotiflerin biri.
Buna karşın aynı zamanda yatırım anlamında ülkenin belki de en çok ihmal edilen, adeta üvey evlat muamelesi gören kenti…
Çarkların kesintisiz ve verimli dönmesi, Türkiye’nin büyüme hedeflerinin başarıya ulaşması noktasında şüphesiz ki hayati.
Sanayicinin omzuna yüklenen misyon hepimizin geleceği için hayli önemli.
Peki, konuyla ilgili tüm paydaşların üstlendiği sorumluluk ve vizyon ne kadar yeterli?
Bursa sanayisinin imkanlarını geliştirmek için yapılanlar tatmin edici mi?
Bu soruların yanıtı belli…
Gelin lojistik meselesini örneklendirelim.
Büyük Anadolu Lojistik Projesi içinde yer almasına rağmen 27 lojistik merkez arasında nedense yine göz ardı edilen Bursa’da hala bir lojistik merkezi oluşturulmuş değil…
Yükleme yapmak için farklı illere gidilmek zorunda kalınıyor.
Yok yere vakit ve para kaybediliyor…
İnsan da sormadan edemiyor:
Uluslararası ölçekte önemli şehirlerle rekabet eden kente bir lojistik merkez yatırımı bile çok mu görülüyor?
Türkiye’nin geleceğine yön verecek üretim merkezlerinin başında yer alan Bursa’nın; deniz, kara ve demir yolunun bir arada kullanılacağı, entegre taşımacılığa uygun lojistik merkez ihtiyacı karşılanmalı.
Dev ulaşım projelerinin göbeğindeki Bursa’da lojistik merkezin kurulması ile firmaların rekabet gücü artacak.
Ülke ekonomisine katkı daha yüksek oranda olacak.
ÇİP KRİZİ BURSA’YA İKİ MİLYAR DOLAR KAYBETTİRDİ
Ancak bu durum son dönemde değişti.
İkinciliği Kocaeli’ye kaptıran Bursa 3. sıraya geriledi.
Düşüşün nedenlerini sıralamak gerekirse…
Bursa, 17 OSB ile bugün Türkiye’de en fazla OSB’ye sahip şehir konumunda.
Ancak bu 17 OSB’nin toplam büyüklüğü 50 milyon metrekare.
Gaziantep OSB ise tek başına 43 milyon 250 bin metrekarelik alana sahip.
Türkiye’de gayri safi yurt içi hâsıla içinde imalat sanayinin payı yüzde 16 seviyesindeyken, Bursa’nın 800 milyar lirayı aşan ekonomik işlem hacmine ise sanayi katkısı yüzde 46 seviyesinde.
Bursa’nın 11 bin kilometrekarelik toplam yüz ölçümü içinde sanayi binde 8’lik sınırlı payına rağmen bu katkıyı veriyor.
Bursa sanayisinin dünya ile rekabetini sürdürebilmesine imkan yaratmak için sanayiciye yeni yatırım alanları açılması şart.
Bursa’nın binde 8 oranında olan sanayi alanları Kocaeli’de %1.4’ü geçti!
Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını sebebiyle özellikle otomotiv sektöründe yaşanan çip krizi de Bursa’nın ihracat rakamlarını olumsuz yönde etkiledi.
Otomotiv endüstrisinin Bursa ihracatına katkısı 2019 yılında 8.3 milyar dolarken 2021 yılında 6.7 milyar dolara geriledi.
Olası talep de dikkate alındığında Bursa’nın otomotiv endüstrisi nedeniyle kaybı 2 milyar dolar seviyesinde.
Bir diğer etken Ford Otosan oldu…
Şirket Gölcük’te bin 350 dönüm arazide kurulu fabrikası için 2 milyar Euro yatırım kararı aldı.
Bu yatırım kapsamında 2021 yılında kısmi olarak üretime başlandı.
İhracatta 2020 yılını Bursa’nın 600 milyon dolar gerisinde 3. büyük ihracatçı olarak tamamlayan Kocaeli, bu yatırımın katkısı ile 2021 yılının ilk 9 ayında Bursa’dan 1,6 milyar dolar daha fazla ihracat yapmayı başardı.
Bursa, tabiri caizse Kocaeli’nin yanı sıra Gaziantep’in de nefesini artık ensesinde hissediyor.
Gaziantep’te son dönemde sanayi alanında dikkat çeken ciddi atılımlar gerçekleştiriliyor.
Bu rekabet ülke ekonomisi adına elbette kıymetli.
Bursa’nın yarışta lider olması şehirdeki herkes için önemli.
Dolayısıyla kent yöneticileri seferberlik ruhu ile hareket etmeli.
Şehir ekonomik anlamda gerilememeli.
Ortak aklın rehberliğinde Bursa’nın yatırımlardan hak ettiği payı alması artık sağlanmalı.
Sanayiye yeni alanlar oluşturulmalı.