Olay Gazetesi Bursa

Yüzlerce sınıf karantinada

Eğitim-İş Bursa Şube Başkanı Yeliz Toy, Bursa’daki yüzlerce sınıfın karantinada olduğunu öne sürerek, “Karantinadaki sayılar her an değişiyor. Bir sınıf karantinadan çıkarken, diğeri karantinaya giriyor. Yeterince test yapılmamasına rağmen, Bursa’da yüzlerce sınıf karantinada diyebilirim” dedi. Toy, okullardaki pandemi tedbirlerinin de yetersiz olduğunu söyledi. Derslik ihtiyacına da değinen Toy, Bursa’da 2 bin dersliğe ihtiyaç olduğunu belirtti. […]

Eğitim-İş Bursa Şube Başkanı Yeliz Toy, Bursa’daki yüzlerce sınıfın karantinada olduğunu öne sürerek, “Karantinadaki sayılar her an değişiyor. Bir sınıf karantinadan çıkarken, diğeri karantinaya giriyor. Yeterince test yapılmamasına rağmen, Bursa’da yüzlerce sınıf karantinada diyebilirim” dedi. Toy, okullardaki pandemi tedbirlerinin de yetersiz olduğunu söyledi.

Derslik ihtiyacına da değinen Toy, Bursa’da 2 bin dersliğe ihtiyaç olduğunu belirtti. Merkez ilçeler ve uzak ilçeler arasında sınıf mevcutlarının farklılık gösterdiğini kaydeden Toy, “ Osmangazi, Yıldırım ve Nilüfer’de sınıf mevcudu 50 civarındayken, uzak ilçelerde mevcut azalıyor.  Özellikle Anadolu liselerinde sınıf mevcutları çok yüksek. Mesela Nilüfer’deki Anadolu liselerinde sınıf mevcudu ortalaması 45 civarında” diye konuştu.

Pazartesi Söyleşileri’ne konuk olan Eğitim-İş Bursa Şube Başkanı Yeliz Toy, Bursa eğitimiyle ilgili çarpıcı açıklamalar yaptı.

OKULLAR SALGINA TESLİM EDİLDİ

Kovid-19 sürecinde ve yüz yüze eğitimin başladığı dönemlerde Bursa’daki okulların genel durumuyla ilgili değerlendirmenizi alabilir miyiz?

Kovid- 19 pandemisi başladığında, yeterli tedbirler alınmadığı için  okullar 1,5 yıl kapalı kalmıştı. Ancak yüz yüze eğitim ve öğretime geçildikten sonra da yeterli tedbirler alınmadı.  Şu an okullarda salgına teslimiyet var. Salgınla ilgili en ufak önlemi okullarda göremezsiniz. Maske kullanımı öğretmenlerin çabasıyla söz konusu oluyor. Maske değişimi de olmuyor. Yani Milli Eğitim Bakanlığı süreci yönetemediği için okullar salgına teslim edildi.  Maalesef okullarda, sağlıklı ve güvenli bir eğitim yok.


“TELAFİ YAPILMADI”

Sizin de değindiğiniz gibi okullar pandemi döneminde uzun zaman kapalı kaldı. Yüz yüze öğrenimin yapılmadığı dönemin telafisi yapıldı mı?

Geriye dönük herhangi  bir telafi yok. Yaz tatilinde ‘Telafide ben de varım’ isimli bir pilot uygulama programı hayata geçirilecekti. Bursa da o pilot illerden biriydi. Ancak öğrenciler katılmayınca, uygulama iptal edildi. Bakanlık, öğrenci ve velileri ikna edemedi. Çünkü ne öğrencinin ne de velinin güveni vardı.

“BİR OKUL KARANTİNADAN ÇIKIYOR DİĞERİ GİRİYOR”

Bursa’da karantinadaki sınıf sayısı kaçtır? Bu konuda net bir bilgiye sahip misiniz?

Karantinadaki sayılar her an değişiyor. Bir sınıf karantinadan çıkarken, diğeri karantinaya giriyor.  Ancak Bursa’da yüzlerce sınıf karantinada diyebilirim. Karantinaya girmenin şartı sınıfta 2 pozitif vakanın tespit edilmesi. Ancak veliler çocuklarına test yaptırmadığı için öğrencilerin pozitif olup, olmadığı da bilinmiyor. Bu iş tamamen veliye bırakılmış durumda.  Grip veya soğuk algınlığıyla karışabilir Covid-19 vakaları. Yeterince test yapılmamasına rağmen, Bursa’da yüzlerce sınıf karantinada.

Bursa’da kaç okulda vaka görüldü?

Bursa’da tüm okullarda vaka görüldü. Vakanın  çıkmadığı okul yok. Öğretmenler, öğrenciler çalışanlardan vaka görülmeyen okulla karşılaşmadık. Çünkü önleyici tedbirler alınmadı.

 “OKULLARIN RİSK HARİTALARI ÇIKARILMADI”

Milli Eğitim Bakanlığı’nın pandemi tedbirlerini yeterli görüyor musunuz?

Bu konuda hiçbir bilimsel çalışma yapılmadı.  Okulların risk haritaları çıkarılmadı. Tek bir bilimsel çalışma olmadan, ‘sosyal mesafe ve maske’ uyarılarının olduğu tabelalarla okulları donattılar. Ancak 44 kişilik sınıfta sosyal mesafeyi koruyacak en ufak çözüm üretmediler.

“ÖĞRETMENLERİN AŞI ORANI ÇOK YÜKSEK”

Öğretmenlerdeki aşı oranı nedir?

Çok yüksek. Birinci doz aşılama oranı yüzde 93, ikinci doz yüzde 87. Antikor oluşan öğretmenlerin oranı yüzde 92.

“ALTINTAŞ’A NEDEN HAKSIZLIK YAPILDI?”

Bursa Milli Eğitim Müdürlüğü’nde baş döndürücü değişimlere tanık olduk. Son 2 ayda 2 kez milli eğitim müdürü değişti. Değişimlerin nedeni neydi sizce?

Biz bunu siyasi yapıların kavgası olarak görüyoruz. Hatta cemaatlerin kavgası da diyebiliriz. Bülent Altıntaş, sadece 35 gün görevde kalabildi. Onun görevden alınması, ders sürelerini 40 dakikadan 35 dakikaya indirmesi olarak gösterildi. Ancak ders sürelerini  indiren  6 milli eğitim müdürü sadece uyarıldı. Neden onlar uyarılırken görevden alınan Bülent Altıntaş’a haksızlık yapıldı? Ardından Bursa’yı tanımayan, bizim duyumlarımıza göre de Bursa’daki işleri düzelttikten sonra Milli Eğitim Bakanlığı’na geri dönecek Serkan Gür’ün ataması yapıldı.

“OKULLARIN KAPANMASI FIRSATA DÖNÜŞTÜRÜLEBİLİRDİ”

Bursa’da deprem nedeniyle bazı okullar yıkıldı. Bu okulların yerine yapılanlar oldu. Bursa’daki okulların depremselliğiyle ilgili neler söylersiniz?

Biz Milli Eğitim Müdürlüğü’nden rakamları istedik. Bize bugüne kadar 63 binanın güçlendirilmesinin tamamlandığını söylediler. 29 okulda da çalışmalar sürüyormuş. 11 okul da ihale aşamasında. Fakat bizim istediğimiz yanıtlar bunlar değil. Çünkü biz okulların tek tek isimlerini istedik.  Hangi okulların taşındığını ve öğrenci hareketleriyle ilgili bilgiler talep ettik.  Bize sadece bina sayıları verdiler. Ancak bir okulda birkaç bina olabiliyor. Bir de 1,5 yıl boyunca okullar kapalıyken neden yıkılan okullar yapılmadı.

“2 BİN DERSLİK AÇIĞIMIZ VAR”

Bursa’daki derslik açığı var mıdır? Varsa, kaçtır?

2 bin dersliğe acil ihtiyacımız var.

Ortalama sınıf mevcudumuz? 

Sınıf mevcudu ortalaması,  merkez ve uzak ilçelere göre çok değişiyor. Özellikle Osmangazi, Yıldırım ve Nilüfer’de sınıf mevcudu 50 civarındayken, uzak ilçelerde mevcut azalıyor.  Özellikle Anadolu liselerinde sınıf mevcutları çok yüksek. Mesela Nilüfer’deki Anadolu liselerinde sınıf mevcudu ortalaması 45 civarında.

 “YURT SORUNU GEÇİCİ OLARAK ÇÖZÜLDÜ”

Üniversite öğrencilerinin yurt sorunu, geçen aylarda gündeme gelmişti. Yurt sorunu çözüldü mü?

Bursa’da Büyükşehir Belediyesi ile geçici olarak çözüldü. Ayrıca turizm ve otelcilik uygulama otelleri, misafirhaneler ve yerel yönetimlerin

mekanlarıyla sorun geçici olarak çözüldü. Ancak kalıcı sorun tüm Türkiye’de sürüyor. En büyük sorunlardan biri de Kredi ve Yurtlar Kurumu’nun vakıf yurtlarına öğrenciler adına para yatırması. Bu nedenle vakıf yurtlarına vergi muafiyeti getirildi. Bu da Milli Eğitim Bakanlığı’nın vakıf görüntüsü  adı altındaki cemaat ve vakıflara teslim olduğunu gösteriyor.

Öğrenci burslarını yeterli buluyor musunuz? 

Öğrenci bursları 550 liradan 650 liraya çıkarıldı.   Burslar, yüksek enflasyona rağmen sadece 100 lira arttı. Oysa ÖSYM sınav ücretleri bile yüzde 30 zamlandı. Öğrenciler aldıkları bursları faiziyle ödüyorlar. Buna rağmen, eğitime ayrılan bütçe öğrenciye ulaşmıyor.  2002’de Milli Eğitim Bakanlığı’na bütçeden ayrılan pay yüzde 22 iken,  2022’de yüzde 11’e geriledi. Eğitime bütçe yüzde 50 azaldı. Yine Milli Eğitim Bakanlığı bütçesinden eğitim yatırımlarına ayrılan pay, yüzde 17,18’den yüzde 8,5’e geriledi. Oysa eğitime ayrılan pay sadece yüzde 1,5 artırılsaydı  Milli Eğitim Bakanlığı’nın açıkladığı, ihtiyaç duyulan 170 bin öğretmenin ataması yapılabilirdi.