Dünyada, yenilenebilir enerjiyi en fazla kullanan ilk 3 ülke hangileri dersiniz?
İlk sırada Almanya var.
İkinci sırada Birleşik Krallık yer alıyor.
Ve 3. sırada İsveç’in ismini görüyoruz.
Bu 3 ülkenin dünyanın en güçlü ekonomileri olduğunu hatırlatmama gerek yok.
Ancak bu üç ülkenin de yenilenebilir enerji kullanımı, toplam enerji ihtiyaçlarının yüzde 15’ini bile geçmiyor.
***
Ülkeler, yenilenebilir enerjiye büyük yatırımlar yapmaya başladı son yıllarda.
Bakın mesela sanayi devi Almanya, temiz enerjide dünya lideri oldu.
Almanya, özellikle İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra yaptığı sanayi hamlesi nedeniyle dünyada kömür ile enerji üreten ülkelerin başında yer alıyordu.
Ancak ilk kez 2019’da yenilenebilir enerji kaynaklarının üretimdeki payı termik ve nükleer santralleri geçti.
Nasıl yaptılar bunu?
Avrupa Birliği’nin yenilebilir enerji ve iklim eylem hedeflerini ciddiye alıp, yenilebilir enerjiye büyük yatırımlar yaptılar ve kömürden elde edilen enerji üretimini her geçen yıl azalttılar.
***
Türkiye’ye gelirsek…
4 mevsimi yaşayan coğrafyasıyla yenilenebilir enerjide biçilmiş kaftan olan Türkiye son yıllarda temiz enerjiye ciddi yatırımlar yaptı.
Öyle ki yenilenebilir enerji kapasitesi son 5 yılda yüzde 50 artttı.
2019’da en fazla yenilenebilir enerji kapasitesi oluşturan ülkeler arasında Avrupa’da 5’inci, dünyada ise 15’inci sırada yer aldı.
Türkiye’nin yenilenebilir enerji kaynaklarının elektrik üretimindeki payı 2019’da yüzde 44 seviyesinde gerçekleşti.
***
Bursa’da da durum Türkiye’den farklı değil.
Mesela Nilüfer Belediyesi’nin yenilenebilir enerji yatırımları…
Önce Brüksel’de Avrupa Komisyonu Merkezi’nde İklim Değişikliğine Uyuma Yönelik Başkanlar Sözleşmesi’ni imzalayarak işe koyuldular.
Sözleşmede 2020’ye kadar karbon emisyonu oranını yüzde 20, 2030’a kadar da yüzde 40 azaltmayı taahhüt ettiler.
Sözleşme tarihinden bu yana Nilüfer’de karbon emisyonu yüzde 16,20 azaldı.
Karbon emisyonu azaltma taahhüdü nasıl gerçekleşecek?
Yenilenebilir enerjiye yatırım yaparak, vatandaşı temiz enerjiye teşvik ederek elbette.
İlk ciddi adımlar atıldı.
Nilüfer Belediyesi, Güngören’de kendilerine ait arazide iki ayrı güneş enerji santrali kurmak için çalışmalara başladı.
Santrallerden biri 1 megawatt, diğeri 2 megawatt gücünde olacak.
1 megawatt’lık güneş enerji santrali hayata geçerse Nilüfer Belediyesi Halk Evi’nin elektrik ihtiyacının yüzde 75’i karşılanacak.
Diğer yandan Nilüfer Belediyesi’ne ait 12 kamu binasına güneş enerji santrali kurulmasına yönelik çalışmalar başlatıldı.
***
Yenilebilir enerji, hem ucuz, hem çevre dostu.
Yenilenebilir enerjide hala istenen seviyede olmadığımız söylenebilir.
Ancak bir yerden başlamak lazım.
Güneş tarlaları ve rüzgar türbinleriyle donatılmış bir kent temennisiyle yazıyı noktalayalım.
301 ölüme 20 yıl hapis
Soma Kömürleri A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı Can Gürkan 20 yıl hapis cezası aldı.
İki mühendise ise 12 yıl 6 ay ceza verildi.
Önceki gün bizim gazetenin yazı işlerindeki arkadaşlar, haberi mükemmel işlemiş ve kocası faciada ölen acılı kadının hakim kürsüsüne attığı ayakkabı ayrıntısını manşete taşımıştı:
‘Ayakkabı fırlatan karar’
Gerçekten de öyle…
Dile kolay tam 301 can Soma’da yok oldu.
301 dünya karardı, 301 anne evlat acısıyla kahroldu, yüzlerce çocuk yetim kaldı, adına ‘kaza’ denilen faciada.
Olayın siyasi sorumlularının veya bürokrasi ayağının hesap vermeyeceği çok önceden belli olmuştu ancak toplumsal vicdanı sızım sızım sızlatan facianın baş sorumlularına bu kadar düşük bir cezanın verilmesi de beklenmiyordu.
Maden ocağı, kocasına mezar olan acılı kadın da beklemediği için ayakkabısını hakim kürsüsüne attı.
O ayakkabı hakim kürsüsüne mi yoksa adalet sistemine mi atıldı, varın siz karar verin.
65 yaş üstü vatandaşların bedava yolculuk kartları neden blokeli?
Soruyu sormakla kalmıyorlar, Büyükşehir Belediyesi yetkililerinin de kulaklarını çınlatıyorlar.
Ancak bu işin Büyükşehir Belediyesi ile ilgisi yok.
Bedava kartları kullanıma kapatan İçişleri Bakanlığı.
Gerekçeleri de şu:
“Bedava seyahat kartı, yolcu sayısını tetikliyor. 65 yaş üstü vatandaş, ne de olsa bedava diye, aynı gün bir değil, 2 değil 3 kez bedava kartla yolculuk yapabiliyor, keyfi olarak. Bu da toplu taşımadaki yoğunluğu arttırıp, toplum sağlığını tehdit ediyor.”
Peki bedava kartlar ne zaman açılacak?
Belirlenmiş bir tarih yok ama açılmayacağına yönelik bir karar da yok.
Vatandaş hala toplu taşımadan uzak duruyor
Vaka sayısı azalıyor, vefat sayılarında ciddi düşüş var.
Ancak vatandaş toplu taşımayı hala tercih etmiyor.
Tercih etmeyince de trafik sıkışıklığı sona ermiyor.
Bursa’da son durum şu:
Toplu taşımayı tercih edenlerin sayısı 500 binlerde.
Pandemi öncesi 900 binlerdeydi.