Olay Gazetesi Bursa

Şehir içi ulaşımda büyük değişim

Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, ulaşımda radikal adımlar atmaya hazırlanıyor. Başkan Altepe, ulaşımla ilgili yeni planlamalarını açıkladı: Tramvay yolunu araç trafiğine kapatmayı planlıyoruz. Bu uygulamaya her an geçebiliriz. Birkaç gün içinde, Garaj-Heykel arasındaki dolmuşların tamamını kaldırıyoruz. Çekirge’ye tramvay gelince, o güzergâhtaki dolmuşları da kaldıracağız. Kent merkezinde hiç dolmuş kalmayacak. Yıldırım’a tramvay getiriyoruz. Güzergâh, Kaplıkaya […]

Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, ulaşımda radikal adımlar atmaya hazırlanıyor.

Başkan Altepe, ulaşımla ilgili yeni planlamalarını açıkladı:

Tramvay yolunu araç trafiğine kapatmayı planlıyoruz. Bu uygulamaya her an geçebiliriz.

Birkaç gün içinde, Garaj-Heykel arasındaki dolmuşların tamamını kaldırıyoruz. Çekirge’ye tramvay gelince, o güzergâhtaki dolmuşları da kaldıracağız. Kent merkezinde hiç dolmuş kalmayacak.

Yıldırım’a tramvay getiriyoruz. Güzergâh, Kaplıkaya ile kent merkezi arası olacak.

 

Başkan Altepe, Atatürk Stadyumu ve İpekiş fabrikasının bulunduğu bölgenin termal tesis yapılmasıyla ilgili de konuştu.

Altepe, Kültürpark ile bütünleşecek termal tesiste son aşamaya geldiklerini belirterek, tesisin Bursa’ya değer katacağını söyledi.

Altepe, “Stadyumun yıkılması için gün sayıyoruz. Sadece kapalı tribün kalabilir. Gençlik ve Spor Bakanlığının çalışması biter bitmez stadyumu yıkacağız” dedi.

 

Pazar Söyleşisi’ne konuk olan Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe’yle şehir turumuza, Çekirge’deki konutunun önünden başlıyoruz.

Başkan Altepe, her sabah, konutunun alt tarafında bulunan Osmanlı döneminin ünlü İslam alimi, Ulucami imamlarından Süleyman Çelebi’nin türbesine uğramadan işe gitmiyormuş.

O gün de makam aracına geçmeden önce Süleyman Çelebi’nin türbesine uğradı ve dua okudu.

Altepe, “Biz aslında burada Süleyman Çelebi’nin misafiriyiz” diyerek, ünlü alime olan saygısını belirtiyor.

Türbenin ardından Başkan Altepe’yle makam aracındayız.

Bu aracı, diğerlerinden ayıran özellik, Büyükşehir flamasının olması ve camlarının filmle kapatılmamasıymış.

Bu nedenle Başkan Altepe, yolculuk boyunca halkı selamladı.

Araçta hemen gözüme, günlük gazeteler çarpıyor.

Altepe, “Araçta, en başta OLAY olmak üzere günlük gazeteleri okuyorum. Ancak, vatandaşı selamlamaktan dolayı sadece göz atabiliyorum. Sürekli, farklı güzergâhları kullanıyorum ki, geçtiğimiz yerlerin arazi incelemesini yapabileyim “ diyen Altepe, sayısız proje üretmenin çok çalışmaktan geçtiğini ve kendisinin de mesai kavramı tanımadan Bursa için çalıştığını vurguluyor.

“TRAMVAY YOLUNU ARAÇLARA KAPATMAYI PLANLIYORUZ”

 

Altıparmak’ın başındaki durakta tramvay bekliyoruz.

Yaklaşık 3 dakika sonra tramvay geleceği için, söyleşiye durakta devam ediyoruz.

Tramvay yolunu kullanan araçları soruyorum.

Bu konuda biraz doluymuş Altepe.

Bakın neler söyledi:

“Bu bir kültür ve alışkanlık meselesi. Amacımız T1 hattındaki yolu, tramvaylarla birlikte otomobillerin de kullanabilmesini sağlamaktı. Tersini yapmak çok kolaydı bizim için. Kapatırdık otomobillere yolu ve sadece tramvay geçerdi. Ama amacımız ilk etapta raylı sistem kültürünü yerleştirmek ve tramvayın trafik için yük olmadığını göstermekti. Ancak artık bu hattı istediğimiz kadar iyileştirebiliriz. Belli yerlerin girişine engel koyduğumuz zaman, küçük bir ayraçla artık buralara araç giremez. Sadece tramvaylar girebilir. Tramvay hattı rahatlar ama diğer yolun yükü biraz daha artar. Bunu her an hayata geçirebiliriz. Tramvayı hızlandırmak için bunu uygulayabiliriz.”

Başkan Altepe, tramvayı hızlandırmak için, T1 hattını tramvay dışındaki araçlara kapatmaktan söz ediyordu.

Bu önemli konuyu biraz daha detaylandırmak için “Planlamanız var mı?” diye soruyorum.

Var tabii böyle bir planlamamız. Vatandaş tramvaya binsin diye dolmuşları kaldırıyoruz. Ancak tramvay yolu, otomobiller tarafından kullanılınca, hızı azalıyor ve vatandaş sıkılabiliyor. Geçen gün, vatandaşın birinin önde el arabasıyla yürüdüğü, arkada da tramvayın olduğu bir görüntüye tanık olduk. Bu kabul edilebilecek bir görüntü değil. Adım adım tramvay yolunu kapatacağız ve tramvay hızlanacak” diyen Altepe, böylelikle tramvayın yolculuk süresinin yaklaşık 23 dakikaya düşeceğini söylüyor.
 

KESİNTİSİZ, KALİTELİ VE HESAPLI ULAŞIM

 

İpekböceği geliyor ve tramvaya biniyoruz.

Söyleşiye devam etmeden önce, yolculara tramvaydan memnuniyetini soruyorum.

Memnun olduklarını söylüyorlar ve bir yolcu, “SGK’da işim vardı. Dolmuşla gitsem, aktarma yapacak ve 4,5 lira verecektim. Tramvayla 1 lira 10 kuruş ödeyerek, istediğim yere ulaşacağım” diyor.

Altepe’nin sözleri, konuştuğumuz yolcunun sözlerini tamamlıyor:

“Yaşam kalitesi en yüksek şehir olan Bursa’nın ulaşımı da kalitelidir. Hem araçların konforu kaliteli hem de sistem kaliteli. Ayrıca çok hesaplı. Kestel’den 31 km uzaklıktaki Görükle’ye kesintisiz gidebiliyor ve sadece 2 lira 20 kuruş ödüyorsunuz. Geçmiş yıllarda bu mesafeyi katetmek için, 3-4 aktarma yapıp, en az 7 lira vermek zorundaydınız. Bu fiyatlarıyla, bu kadar kaliteli bir yolculuk, Türkiye’nin hiçbir yerinde yok. Bu da Bursa’nın farkı.”

Altepe, yabancı ülkelerdeki metro ve tramvay vagonlarını da incelediklerini hatırlatıyor.

Ve bu vagonları, sacları dökülmüş, başınızın tavana değecek kadar alçak olduğu kalitesiz imalatlar olarak nitelendiriyor.

 

YERLİ VAGONLA 2 STADYUM PARASI KÂR ETTİK”

 

Altepe, vagon üretimiyle ilgili sarsıcı rakamlar veriyor.

60 metro ve 12 tramvay vagonu yaptıran Büyükşehir Belediyesi’nin kasasından 1 milyar lira (1 katrilyon) çıkacakmış.

Başkan Altepe, bu paranın belediyenin kasasından çıkacağını özellikle vurguluyor.

Ardından ekliyor:

“Eğer eskiden olduğu gibi, vagonları ithal etseydik, 72 vagonda 440 milyon lira (440 trilyon) fazla para verecektik. Bu da 2 stadyum parası eder. Üstelik yerli vagon çok daha lüks ve kaliteli. Hem 440 milyon lira Türkiye’de kaldı hem de Bursalılar konforlu vagonlarda yolculuk yapıyorlar.”

 

YILDIRIM’A TRAMVAY GELİYOR

 

İpekböceği ile yolculuğumuz devam ediyor.

Kent Meydanı’ndayız.

Altepe’ye yeni ulaşım yatırımlarını soruyorum.

Sırada Yıldırım’ı tramvaya kavuşturmak varmış.

Altepe, önümüzdeki günlerde düzenleyeceği basın toplantısıyla detaylarını açıklayacağı yeni tramvay hattının, Kaplıkaya ile kent merkezi arasında olacağını anlatıyor.

 

HER DEĞİŞİM DİRENÇLE KARŞILANIR”

 

Kent merkezindeki tramvay hattı, çeşitli eleştirileri de beraberinde getirmişti.

Caddeyi daralttığı ve trafiği yoğunlaştırdığı iddiaları, bu eleştirilerin başında geliyordu.

Altepe eleştirilere ne diyor?

Yanıt:

“Tramvay, temiz, kesintisiz ve konforlu ulaşım demek. Dolmuşlar ortalama 1,5 yolcu taşıyor. Tramvay ise 300 yolcu kapasiteli. Tramvay olmasa, 300 yolcuyu 150 dolmuş taşımak zorunda kalacak. Bu da, trafiği daha çok sıkıştırmaz mı? Sistemi değiştirebiliyorsunuz ama insanları hemen değiştiremiyorsunuz. Yeni sistem getirdiğinizde halkın yüzde 99’u mutlu oluyor. Ama olumsuz etkilenen yüzde 1’lik kesimin sesi daha çok çıkıyor. Önemli değil. Önemli olan Bursa’nın ve Bursalıların menfaatidir. Bakın Bursa’nın nüfusu her yıl 50 bin kişi artıyor. 3 milyona yaklaşan Bursalılara dolmuşlar yetmez. Bir metro, tek seferde bin 100 yolcu taşıyor. O metro hattı olmasa, insanlar Kestel’den Görükle’ye kesintisiz gidebilirler miydi? Artık Bursa değişti. 10 yıl önce Bursa’nın araç sayısı, bugünkü araç sayısının yarısı kadardı. Yoğunluk arttı. Biz de buna göre ulaşım sistemini kurmalıyız.

MESAİ SAATLERİ DEĞİŞTİRİLSİN”


 

Özellikle sabah ve akşam saatlerinde Bursa trafiğinin sıkışık olduğunu Başkan Altepe de kabul ediyor.

Ancak, trafik sıkışıklığının önüne geçmek için, mesai saatlerinin değişmesi gerektiğini söylüyor.

Türkiye’de herkes aynı saatte evden çıkıyor. Oysa Avrupa ülkelerinde, sabah saat 4’te, 4,5 ve 5’te olmak üzere, ayrı saatlerde mesaiye başlanılıyor. İş çıkışları da farklı. Herkes aynı anda sokağa çıkarsa trafik yoğun olur” diyen Altepe, bazı özel işletmelerin mesai saatlerine düzenleme getirdiklerini ve bu konuda da adım attıklarını sözlerine ekliyor.

 

YÜZEN TAŞLAR HEYKELİ ELEŞTİRİLERİNE YANIT

 

Altepe’yle son olarak, Altıparmak’taki yüzen taşlar heykelini konuşuyoruz.

Daha doğrusu Başkan Altepe, heykele yönelik eleştirilere yanıt veriyor:

“Yüzen taşların ne olduğunu anlayamadılar. Bu heykel, büyük bir sanat eseridir. Dünyada ün yapmış 2 mimar, 11 ay boyunca Bursa’da ekibiyle birlikte çalıştı. Parmak kalınlığındaki su, küçük bir pompayla 3 tonluk kütleyi döndürüyor. Bu bir hesap işi, sanat işidir. Ve bu eseri, dünyada yapan çok az heykeltıraş ve mimar var. 1 milyon liralık maliyeti BTSO karşıladı. Bursa’ya özellik katan ve başka şehirde olmayan bu eserin değeri, gelecekte daha iyi anlaşılacak.

 

TERMAL TESİS KURULUYOR STADYUM YIKILIYOR

 

İpekböceği, Çarşamba’dan Altıparmak’a kıvrılırken, İpekiş fabrikasının önünden geçiyoruz.

Başkan Altepe, artık bu fabrikanın ekonomik ömrünü tamamladığını hatırlatıyor ve yıkılıp yerine termal tesis kurulacağını belirtiyor.

Altepe’nin verdiği bilgiye göre, bu çalışmayla ilgili son aşamaya gelinmiş ve İpekiş’in sahipleri termal tesisi işletecek firma arıyormuş.

Altepe, yeşillikler içinde yükselecek termal tesisin, Kültürpark ile bütünleşip bölgeye değer katacağını söylüyor.

Yolculuğumuzun son duraklarına geliyoruz artık.

Timsah Arena’nın yapımıyla atıl duruma düşen Atatürk Stadyumu’ndayız.

Başkan, çatıları çürümüş stadyumun önünden geçerken, biraz da kızgın bir ifadeyle, “Şimdi bu görüntünün neresi güzel?” diye soruyor.

Stadyumun yıkılması gerektiğini söyleyen Altepe, yeni stadyumu Bursa’ya meydan kazandırmak için yaptıklarını hatırlatıyor ve sözlerini söyle sürdürüyor:

Bursa’nın bir miting alanı yok. Metronun altından geçtiği Gökdere Meydanı uygun bir yer değil. Orada bir etkinlik olduğu zaman, Bursa felç oluyor. Üstelik şimdi oradan teleferik de geçecek. Belki kapalı tribün kalabilir ancak stadyumu yıkıp, Kültürpark ile bütünleşecek, yeşillikler içinde pırıl pırıl bir meydan kazandıracağız Bursa’ya.”

Stadyum ne zaman yıkılacak?

Altepe, “Gün sayıyoruz” diyor ve ekliyor:

Stadyumu Gençlik ve Spor Bakanlığı’na iade ettik onlar da çalışmalarını sürdüyorlar. Bana kalsa hemen bugün yıkılması lazım.”

 

DOLMUŞLAR KALKIYOR

 

Başkan Altepe’yle dolmuşları da konuşuyoruz.

Nitekim tramvayın seferlere başlamasıyla birlikte, dolmuşların kaldırılacağı beklentisi vardı.

Ancak hâlâ dolmuşlar çalışmaya devam ediyor.

Altepe, tramvayın çalışmaya başladığı gün bin 100 olan dolmuş sayısını 400’e indirdiklerini, bugün-yarın Garaj-Heykel arasındaki dolmuşları tamamen kaldıracaklarını, tramvayın Çekirge’den geçmeye başlayacağı gün ise bu güzergâhtaki dolmuşların da kalkacağını hatırlatıyor.

Yani, şehir merkezi tamamen dolmuşlardan temizlenecek.

Peki yeşil otobüsler?

Bir diğer ifadeyle özel halk otobüsleri…

Altepe, en fazla şikâyet aldıkları yeşil otobüslerin de bugüne kadar 110 tanesinin değiştiğini ve kaliteyi düşüren bu otobüsleri de değiştirmeye kararlı bir şekilde devam edeceklerini belirtiyor.