Yazım üzerine Oyak Renault’dan yanıt geldi.
Gerçi açıklama, hem internet sitemizde, hem de dünkü gazetede yer aldı ancak okumayanlar için bir kez daha paylaşayım:
“Mustafa Bey merhaba. Covid-19 etkisiyle pazarlarda oluşan talep azalmasına ek olarak tüm otomotiv pazarını etkileyen elektronik bileşenleri tedarik sorunu nedenleriyle fabrikamızda 01 Mart-08 Mart 2021 tarihleri arasında üretime ara verdik. Oyak Renault Otomobil Fabrikaları olarak, çevik ve esnek üretim kabiliyetimiz pandemi dönemini ve dış kaynaklı krizleri en etkin şekilde yönetmemizi sağlamaktadır.”
***
Açıklamadan da anlaşılacağı üzere, Oyak Renault’da 7 bini aşkın personele bir hafta izin verilerek evlerine gönderildi.
Fabrikanın 8 Mart’ta üretime kaldığı yerden başlaması bekleniyor.
Ancak vardiya sayılarında azalma şimdilik söz konusu değilmiş.
Ayrıca şirket yetkilileri, fabrikada işlerin iyi gitmediği görüşüne de katılmadıklarını söylediler.
***
Oyak Renault’un açıklamasında, Avrupa pazarındaki talep daralmasından ve elektronik bileşenleri tedarik zincirinden kaynaklı sorunlardan bahsediliyor.
Kuşkusuz bu iki neden fabrikanın üretime ara vermesine yol açtı.
Ancak uzun vadede Oyak Renault’un Türkiye üretimiyle, yani Bursa’daki tesisleriyle ilgili çeşitli iddialar da konuşulmuyor değil.
Renault’un 5 yıl içinde Türkiye’den çıkacağı iddiasından söz ediyorum.
***
Bu kararın iki temel nedeni olduğu belirtiliyor.
Birincisi siyasi nedenler.
İkincisi de teknolojik gelişmeler.
Renault, 5 yılda hayata geçireceği gelecek vizyonunda 14 farklı modeli üreteceğini açıkladı.
Ayrıca Renault’un gelecek yatırımını elektrikli araçlara kaydıracağı da bir diğer iddia.
Peki bu iddiaların gerçeklik payı nedir?
***
Dün sektörün içinde olan sanayicilerle konuştum.
Renault’un Bursa’dan çekileceğine dönük iddianın gerçekçi olmadığını söylediler.
Evet, siyasi bir karar söz konusu olabilir.
Ancak Renault’un tesislerini kaydıracağı en ideal bölge olan Doğu Avrupa’da ciddi bir iş gücü sorunu var.
Bulgaristan, Romanya ve Çek Cumhuriyeti’nin iş gücü nüfusunun önemli bölümü, ekonomisi gelişmiş diğer AB ülkelerinde çalışmayı tercih ediyorlar.
***
Bir diğer alternarif üretim bölgesi de Fas ve Cezayir gibi Kuzey Afrika ülkeleri.
Evet, bu ülkeler ucuz ve yeterli iş gücüne sahipler.
Ancak Kuzey Afrika’da ciddi bir alt yapı sorunu var.
Kısa vadede değil ama mesela 10, 15 yıl sonra otomotiv devleri alt yapı yatırımlarını tamamladıkları Kuzey Afrika ülkelerinde üretim yapabilirler.
***
Özetle, Renault’un Bursa’dan çıkması çok olası görünmüyor.
Zaten Bursa, Renault’un en fazla kar yaptığı kentlerden biri.
Neden Bursa’yı terk etsinler?
İzinler sürecek mi?
Yani, personel 1 hafta izne çıkarıldı.
Peki izinler sürecek mi?
Hayır.
Şirketin aldığı böyle bir karar söz konusu değil.
Yani üretime 8 Mart’ta yeniden başlanması planlanıyor.
Çiğköfteci hadisesi
Yine sosyal medyaya düşen bir görüntü.
Yine yargının içine düştüğü derin çelişki.
Biz bu filmi daha önce defalarca izledik.
Sorularım şunlar:
Çiğköfteciye saldıran o adamın tutuksuz yargılanması yasalara uygunsa, neden sosyal medya tepkileri nedeniyle geri adım atıldı?
Yok eğer adamın yasal olararak tutuklu yargılanması gerekiyorsa, neden ilk başta serbest bırakıldı?
Ve en önemlisi…
Hukukçular artık yasalara göre mi, yoksa sosyal medyadaki tepkilere göre mi hareket ediyor?
Bunları biliyor muydunuz?
-Geçen yıl Bursa’daki tapu dairelerine 1,5 milyon vatandaş, yani iki kişiden biri girip işlem yapmış.
-Bursa’da, tarla, arazi ve konut gibi mülklere sahip olan kadınların sayısı 905 bin 623, erkek mülk sahibi sayısı ise 1 milyon 395 bin 475.
-Bursa’da 0 ile 24 yaş arasında 18 bin 927 kişinin taşınmazı var.