İnallar Yönetim Kurulu Başkanı Turgut İnal ile hem otomobil sektörünü hem de konut sektörünü konuştuk. Çip başta olmak üzere çeşitli nedenlerle otomobil piyasasının olumsuz etkilendiğini belirten İnal, ÖTV düzenlemesinin artık ihtiyaç değil zorunlu olduğunu söyledi. İnal, Kia marka araç satışında ve servis bölümünün müşteri memnuniyetinde Türkiye birincisi olduklarını kaydederek, “Geçmişten gelen tecrübemiz ve sektörün dinamiklerine hakim olmamız sebebiyle, hızlı aksiyon alarak bu krizlerden başarıyla çıktık” dedi.
Konut sektöründeki durgunluğa değinen İnal, konut kredisi faizlerinde düzenlemeye gidilmesi gerektiğini belirtti. Balat’ta yeni projelerinden de söz eden İnal, “Biz ailelerimizle nasıl bir sitede yaşamak isterdik sorusunun cevaplarını aradık ve İnallar Hayat projelerimiz ortaya çıktı. Sosyal tesisleriyle, yaşam çocuk oyun alanlarıyla, spor ve fitness salonlarıyla site sakinlerinin mutluluğunu ve huzurunu hedefliyoruz” diye konuştu. İnal Balat’ta yeni konut alanlarının kalmadığını da belirtti.
—————————
Otomotiv ve konut sektörüyle güncel ekonomik gelişmeleri konuştuğumuz söyleşide, İnallar’ın yeni proje ve yatırımları da konu başlıklarımız arasında yer aldı.
“DURGUNLUK OLSA DA OTOMOBİLE TALEP ARTACAKTIR”
İnallar olarak hem otomobil hem de konut sektöründe faaliyet gösteriyorsunuz. Önce otomobilden başlayalım. Sektör uzun zamandan bu yana hareketli. Çip krizi nedeniyle araç üretilmiyor ancak bir yandan da ekonomik koşullardan dolayı talep yetersizliği söz konusu. Özellikle ikinci el araçlarda ciddi bir durgunluk var. Otomobil sektörüyle ilgili genel bir değerlendirme yapar mısınız?
Otomotiv sektörü geçtiğimiz iki yılda pandemi ve çip krizi nedeniyle yeterince tedarik alamadı. Pandemi etkilerinin azalmasına rağmen çip krizi devam ediyor. Ancak ülkemizde bu olumsuzluklarla birlikte yüksek kur artışı, kredi faizlerinin artması ve buna ek olarak mevcut ÖTV sistemi nedeniyle araç sahibi olmak gittikçe zorlaşmaktadır. İkinci elde ise kur hareketliliğinden dolayı ciddi bir fiyat belirsizliği oluştu. Bu da talebi azalttı. Türkiye Avrupa ülkelerine kıyasla kişi başı otomobil sahipliği endeksinde son sıralarda. Zamanla bu durumun düzeleceğini Türkiye’nin genç ve dinamik nüfusunu düşündüğümüzde otomobile olan talebin artacağını öngörmekteyim.
“ÖTV GÜNCELLEMESİ ZORUNLU HALE GELDİ”
Sektörü hareketlendirmek için bir ÖTV düzenlemesi bekleniyor. ÖTV indirimi bekliyor musunuz?
Kur artışları, dünyadaki emtia ve lojistik fiyatlarının yükselmesi nedeniyle ülkemizde otomobil sahibi olmak oldukça zorlaştı. Mevcut ÖTV baremleri artık ihtiyacı karşılamaktan çok uzakta. Bu nedenle ÖTV barem düzenlemesinin ve güncellemesinin ihtiyaçtan çok bir zorunluluk olduğunu düşünüyorum.
Geçmiş yıllarda ÖTV düzenlemesi yapılsa da etkileri sınırlı kaldı. Nasıl bir ÖTV düzenlemesi yapılmalı?
Geçmiş yıllarda yapılan ÖTV düzenlemeleri pazarın durma noktasına geldiği anlarda yapıldı ve dönemsel olarak uygulandığından etkisi yeterince hissedilmedi. Sektördeki ÖTV düzenlemesinin, kalıcı ve ani kur değişikliklerinden etkilenmeyecek şekilde olması gerekiyor. Bu anlamda barem sistemi yerine her aracın TL bazında sabit bir ÖTV’si olması gerektiğini düşünüyorum.
İnallar Otomotiv, sektör koşullarından nasıl etkileniyor?
Otomotiv sektöründeki satış adetleri; pandemi, ekonomik şartlar, kredi faizleri, tedarik sıkıntısı, kur faktörü ve çeşitli diğer sebeplerden dolayı diğer tüm sektörlere nazaran oldukça değişkenlik göstermektedir. Bu da tüm diğer bayiler gibi bizlerin de uzun vadeli plan yapmasını zorlaştırmaktadır. Ancak biz, geçmişten gelen tecrübemiz ve sektörün dinamiklerine hakim olmamız sebebiyle, hızlı aksiyon alarak bu krizlerden başarıyla çıktık.
“SATIŞTA VE MÜŞTERİ MEMNUNİYETİNDE TÜRKİYE BİRİNCİSİ OLDUK”
2021 yılında ne kadar araç sattınız?
Biz İnallar olarak 6 markanın yetkili bayisiyiz. 2021 yılında 5 bin 682 sıfır, İnallar 2 makamız ile bin 221 ikinci el olmak üzere toplam 6 bin 903 adet araç satışı gerçekleştirdik. Bu arada 2021 yılında Kia markasında Türkiye satış birincisi ve servis tarafında müşteri memnuniyeti anlamında Türkiye birincisi olduk.
Gelelim konuta. Konut sektörü de pandemiden ve kur artşından dolayı olumsuz etkilendi. Kısıtlamaların kalkmasından sonra demir başta olmak üzere inşaat malzemelerinin ihracatı, maliyetleri ciddi şekilde artırdı. Bu da konut fiyatlarına yansıdı. Tüm bunları göz önünde bulundurarak konut sektörüyle ilgili genel bir değerlendirme yapar mısınız?
Pandeminin etkilerinin azalmasıyla beraber tüm dünyada ertelenen projelerden dolayı hammaddelere çok büyük bir talep oldu. Bu da sizin belirttiğiniz gibi demir başta olmak üzere sektördeki tüm girdilerin fiyatlarının artmasına neden oldu. İnşaat maliyetlerinde % 200’e kadar artışlar söz konusu. Bu durum hem üretimi hem de satışı olumsuz etkiledi. Buna ek olarak konut talebinin en önemli faktörü olan kredi faizlerinin de iki katına çıkmış olması sektördeki talebi olumsuz etkiledi.
“KONUT KREDİSİNDE DÜZENLEME OLMALI”
Konut fiyatları arttı ancak hem fiyatlardan hem de kredi faiz oranlarının yüksek olmasından dolayı otomobilde olduğu gibi konutta da bir talep daralması söz konusu. Sektör, bu açmazdan nasıl çıkabilir?
Devlet bankalarının geçtiğimiz yıllarda olduğu gibi konut kredi faizlerini tüketicinin satın almasını kolaylaştıracak şekilde düzenlemesi gerekmektedir.
Konut arzı daralmasından söz edebilir miyiz?
Şu an için bir arz daralması olmamakla birlikte talebin azalmasına bağlı olarak gelecekte arz konusunda da daralma bekliyoruz.
Tüm sektörlerde olduğu gibi inşaat sektöründe de normalin üzerinde bir artış söz konusu. Hepimiz buna alışmaya çalışıyoruz.
“DOĞANKÖY İMARA AÇILMALI”
Bursa’da kent Batı’ya doğru genişliyor. TÜİK’in son nüfus sayımı da bunu teyit etti. Nilüfer, artan nüfusuyla diğer ilçelerden çok net şekilde ayrışıyor. Ancak Nilüfer’de de konut arsasının yetersiz olduğu belirtiliyor. Yeni imar alanlarına ihtiyaç var mı?
Tüm şehirlerde yapılaşmanın Batı’ya doğru kayması bir gerçek. Nilüfer büyük bir ilçe. Doğanköy’ün imara açılması Nilüfer’de sıfır daire almak isteyen herkes için iyi bir haber olacaktır.
“KONUT PROJEMİZ BEKLENTİMİZİN ÜZERİNDE İLGİ GÖRDÜ”
İnallar olarak Balat’ta yeni bir projeye başladınız. İnallar Hayat 3. Hayat 3’ü soracağım ancak Hayat 1 ve Hayat 2’ye olan talep nasıldı?
Hayat 1 ve Hayat 2’ye talep bizim beklediğimizin de üzerindeydi. Bunu aile ve çocuk odaklı, sosyallik odaklı projeler geliştirmemize bağlayabiliriz. İnallar Hayat 3’te olduğu gibi bu projelerimizde de huzuru, sosyalliği, yeşili ve mutluluğu sunmayı hedeflemiştik. Aldığımız geri dönüşler ise bu hedeflerimizi başardığımızı kanıtlar nitelikte.
Hayat 3 projenizden söz eder misiniz? Nasıl bir proje olacak? Daire sayısı, fiyat aralığı, ödeme koşulları hakkında bilgi verir misiniz?
2014 yılında girdiğimiz inşaat sektöründe İnallar Hayat, İnallar Hayat 2 ve İnallar Cadde’den sonra İnallar Hayat 3 projemiz ile çalışmalarımıza devam ediyoruz. Biz ailelerimizle nasıl bir sitede yaşamak isterdik sorusunun cevaplarını aradık ve İnallar Hayat projelerimiz ortaya çıktı. Sosyal tesisleriyle, yaşam çocuk oyun alanlarıyla, spor ve fitness salonlarıyla site sakinlerinin mutluluğunu ve huzurunu hedefliyoruz. Bunun yanında sürdürülebilirlilik de ana hedeflerimiz arasında. Projemiz 7 dönüm üzerine kurulu. 5 blok ve 60 daireden oluşmaktadır. İnallar Hayat 3 projemizde yine geniş peyzaj alanlarımızla sakinlerimize bol yeşil alan sunuyoruz. Daha erken teslim etmeyi hedefliyoruz ancak şu an teslim tarihimiz Haziran 2023. Bu tarihe kadar vade olanakları sunabiliyoruz. Bizde ödeme koşulları müşterimizin ödeme olanaklarına göre şekillenmektedir.
“BALAT’TA YENİ ALAN KALMADI”
Balat’ın gelecek yıllardaki durumuyla ilgili öngörünüz nedir?
Balat’ta mevcut durumda yeni bir proje hayata geçirmek için bir alan kalmadı. Bunun sonrasında altyapı ve üstyapı çalışmalarının arttırılmasıyla Balat bölgesinde yaşayan herkesin mutluluğu arttırılabilir.
FOTOĞRAFLAR: BİRCAN ÖRSEL