Müşteri ve çalışanların sağlığını korumak için uzun zamandır kapalı olan Mövenpick Hotel, 1 Temmuz’da kapılarını açıyor. Tavşan, yeniden hizmet verecekleri için heyecanlı olduklarını belirterek, “ Heyecanlıyız, hem misafirlerimizi hem işlerimizi çok özledik. Gelen telefonlar bizi sevindirdi. Demek ki misafirlerimiz de bizi özlemiş. 1 Temmuz’u sabırsızlıkla bekliyoruz” dedi.
————–
Pazartesi Söyleşileri’nin bu haftaki konuğu Mövenpick Hotel Termal Spa Genel Müdür Yardımcısı Ercan Tavşan.
Mövenpick Hotel 1 Temmuz’da kapılarını misafirlerine açacak.
Tavşan ile açılış öncesi oteli, pandemi sürecini, konaklama sektörünü ve Bursa turizmini konuştuk.
Pandemi günleriniz nasıl geçiyor?
Biz 1 Nisan 2020’de kapattık oteli. Önceliğimiz hem misafirlerimizin hem de çalışanlarımızın sağlığını korumaktı. Daha sonra gündemi takip ederek açılış evresine geçtik. 2020 eylül, ekim dönemlerine geldiğimizde ikinci dalga oldu ve açılmayı erteledik. Son olarak Ortadoğu ve Avrupa’da bilinirliği olan Mövenpick isim değişikliğiyle, 1 Temmuz’u açılış tarihi olarak belirledik.
Pandemi süreci tüm sektörleri olduğu gibi hizmet sektörünü de etkiledi. Genel olarak konaklama sektörü bu süreçten nasıl çıkıyor?
Tabii biz kapalı olsak da gündemi sürekli takip ettik. Hizmet sektörü bu süreçten çok ciddi etkilendi ve herkes seyahat kısıtlamasına geçince, bizim sektörümüz daha olumsuz etkilendi. Bununla beraber, kapıdan misafir girmeyince o tesislerin restoranları, spaları veya toplantı salonları da iş yapamadı.
“PANDEMİ ÖNCESİ MALİYETLERİ GÖREMİYORUZ”
Pandemi bir yanda bireylerin ekonomisini olumsuz etkilerken, diğer yanda sektörlerin girdi maliyetlerini arttırdı. Tüm bu gelişmeler otellerin oda ve restoran fiyatlarına nasıl yansıyacak?
Evet, tam da şu günlerde maliyet çalışmaları yapıyoruz. Pandemi öncesi maliyetleri göremiyoruz. Bunun da satış fiyatlarına yansımaları olacaktır. Piyasa ve satış dengeleri vardır. Bunu yaşayarak göreceğiz.
Sürecin sektör çalışanları üzerindeki etkisini de sormak isterim. Uzun zaman kapalı kalan işletmelerde istihdam edilen çalışanların durumu nasıl?
Bizim personelimiz kısa çalışmadaydı. Ama kapalı olduğumuz dönemde de açılma ihtimaline karşı dinamik durduk. Otelimiz Accor Grubu’nda olduğu için gruptan gelen bilgilendirmeler üzerinde çalıştık. Süreç çok olumsuz ama 14 ay sonra personeli motive etmeliyiz. Biz işletme olarak bu süreçte personeli online bilgilendirmelerle dinamik tutmaya çalıştık.
Pandemi sürecinde farklı sektöre geçiş yapan çalışanlar oldu. Sizin sektörden de farklı iş alanlarına gidenler oldu mu?
Bursa adına konuşayım, çok ciddi oranda sektör değişimleri göremedik. Ama alt kadroda çalışanlardan gidenler oldu.
Pandemiden sonra konaklama sektöründe neler değişecek?
Bence hem konaklama hem hizmet sektörü temmuz ayının sonu gibi hareketlenecek. İnsanlar çok sıkıldılar ve aşılama da hızlandı. Hem yurt içi hem de yurt dışı dolaşım hızı artacaktır. Yerli turiste hitap etmeyen bir bölgedeyiz ama eylül, ekim ayları ile beraber kış sezonu Uludağ’da yerli turistlerin sayısı artacaktır. Tabii pandemide yeni bir dalgalanma olmazsa.
Pandemi nedeniyle hizmette ne tür değişikler olacak?
Açık büfe uygulaması devam ediyor. Yeter ki mesafeyi koruyalım. Hazırlığımızı Bakanlığın kriterlerine göre yapıyoruz. Ama mevcut alanların kapasitesi düştü son genelgeyle. Aşılamayla kriterlerin esnetileceği ve eskiye dönüleceğini düşünüyorum.
“ULUSLARARASI MARKA MÖVENPİCK İLE ÇOK DAHA AVANTAJLIYIZ”
Mövenpick Oteli konuşalım. Öncelikle otelin ismi değişti. İsim değişikliğinin öyküsünü sizden dinleyelim.
Mövenpick, İsviçre asıllı daha sonra Fransız Accor Grubu ile satın alma sürecine geçen uluslararası, bilinirliği yüksek, özellikle Avrupa ve Ortadoğu bölgelerinde tanınan, 1948’de kurulmuş bir marka. Yiyecek ve içecek bölümü de olan dondurma, şarap çikolata ve kahve gibi ürünlere sahip uluslararası bir marka. Mövenpick’in ürünleri de bizde olacak. Bursa’da Mövenpick dondurması, kahvesi, şarabı ve çikolatası olan tek işletmeyiz. O yüzden kendimizi avantajlı görüyoruz. Misafirlerimizi bu tatlarla tanışmaya davet ediyoruz.
İsim dışında başka değişikler olacak mı?
Bizim yatırımımız zaten üst segment. Mövenpick’in kriterlerini de yerine getirdik. Otelde kırma, dökme olmadı zaten ihtiyacımız da yoktu. Ama markanın istediği standartları yerine getirerek 1 Temmuz’da hizmet vermeye başlıyoruz.
Otel uzun zamandır kapalı kaldı. Yeni döneme nasıl hazırlıklar yaptınız?
Heyecanlıyız, hem misafirlerimizi hem işlerimizi çok özledik. Gelen telefonlar bizi sevindirdi. Demek ki misafirlerimiz de bizi özlemiş. 1 Temmuz’u sabırsızlıkla bekliyoruz. Zaten farklı organizasyonlarımız da olacak. Restoranlarımıza ve diğer organizasyonlarımıza talepler var.
İlk günlerde ne kadarlık bir rezervasyon bekliyorsunuz?
Rezervasyon sürekli artıyor. Sayı vermek çok doğru olmaz ama günden güne rezervasyon artışı var.
“ESKİ GÜNLER YAKIN AMA MİSAFİRLERİMİZİ KONAKLATMALIYIZ”
Konaklama sektörü eski günlerine kavuşacak diyorsunuz yani
Evet kavuşacak, rakamlar güzel ama günübirlikçilerin sayısı fazla. Bursa’ya gelen günübirlikçilerin sayısını Teleferik A.Ş’den alıyoruz. Günübirlikçiler arasında farklı milliyetlerden misafirler var. Ama konaklama yapmıyorlar. Yine Büyükşehir Belediyesi Turizm Şube Müdürlüğü’nün verilerinden Bursa’nın tarihi, turistik yerlerini gezenlerin farklı milliyetlerden olduğunu görüyoruz. Bu durum, Bursa’nın İstanbul’a yakınlığından kaynaklanıyor.
Son zamanlarda sayıları artan günübirlikçiler hangi ülkelerden geliyor?
Son aldığımız istatistikler daha önce yoktu. Mesela Bursa’ya 2 otobüs Kolombiyalı yolcu geldiğini duyduk. Ama Turizm ve Kültür Bakanlığı’nın istatistiklerinde Kolombiyali turistlerin Bursa’da konaklamadığını gördük. Yüksek ihtimalle İstanbul’dan geldiler. Günübirlikçilerin en az 1 gece konaklamalarını sağlamalıyız.
Ne yapılabilir bunun için?
Biraz daha toplu hareket etmemiz lazım. Hanlar Bölgesi’nde güzel bir çalışmamız var. Hanlar Bölgesi, çoğu turistik bölgede olmayan bir değerimiz. Ortadoğu’dan gelen turistlerin alışkanlıkları bizden farklı. Geç kahvaltı yaparlar, akşam üzeri kenti dolaşırlar. Ama AVM’ler erkenden kapanıyor. Bu da bir dezavantaj. Misafirlerin gezmeye başladığı saatlerde işletmelerimiz kapanıyor. Buna bir çözüm bulunabilir.
Bursalılar daha çok, otellerin restoranları değil, tek restoranları tercih ediyorlar. Bu noktada otel işletmecilerinin pazarlama eksikliğinden söz edebilir miyiz?
Pazarlama eksikliği demeyelim buna. Bir kültür olabilir. Ama bizim otelin İtalyan Restoranı’nın çoğu müşterisi dışarıdan geliyor. Artık otellerde cep yakan fiyatlar yok. Oteller de cazip fiyat sunuyor müşterilerine. Bursalıları biraz daha otel restoranlarına davet edebiliriz.
Otel müşterisinin önemli bölümünü yabancıların oluşturduğunu biliyoruz. Ancak pandemi nedeniyle turist trafiği hayli azaldı. Bu durum sizi nasıl etkiliyor?
Yabancı turistler, dönemine ve mevsimine göre değişebiliyor. Hem iş hem de turistik amaçla olarak gelebiliyorlar. Geçen yıl tesisimizde Sağlıklı Yaşam Konsepti’ne farklı ülkeler ile farklı pazarlama stratejileri geliştirip, çalışmalarımızın meyvesini pandemi öncesi topladık. Rusya’nın yanı sıra Kırgızistan, Tacikistan gibi Türki Cumhuriyetlerden gelen misafirlerimiz oldu. Misafirlerimiz termal tesislerimizden yararlanıp, bir hafta 10 gün gibi uzun konaklamalar yaptılar. Bu zaman zarfında Bursa’yı dolu dolu yaşadılar. Bu konuda biraz daha bilinçlenip, o ülkelerde iyi tanıtım yaparak Bursa’ya gelişleri sağlayabiliriz. Biz tüm bunları yaptık ama pandemi bitince her şey bitti. Biraz zamana ihtiyacımız var. 4, 5 ay sonra çalışmalarımızın meyvelerini alırız.
Tam da ben bu konuya geliyordum. Bursa, sağlık turizmi bakımından potansiyeli olan bir kent. Mövenpick’in hizmet verdiği bölge de Bursa’nın kaplıcalarıyla ünlü bir semti. Otelin sağlık turizmi hizmetlerinden de söz eder misiniz?
Evet sağlık turizmi hem ülkemiz hem de kentimiz açısından önem kazandı. Biz de termal özelliği olan bir oteliz. Kış dönemlerinde hem yurt içinden hem de yurt dışından misafirlerimize hizmet veriyoruz. Hükümetin bu konuda desteği ve çalışmaları var. Toplantılara, seminerlere katılmayı düşünüyoruz. Sağlık turizmi bakımından iletişimimizi kuvvetlendirdik. Sadece bu segmentte çalışan, sağlık turizmine yönelik hizmet veren acenteler ve dernekler var. Bunlarla iletişime geçip, tanıtımımızı yaptık. Tesisimizdeki su kalitesini, suyumuzun faydalarını anlattık. Sağlık turizmine daha fazla yöneldik. Sağlık turizminin hem konaklama fiyatı yüksek hem de desteklerden dolayı ülkemiz için çok uygun. Önü açık bir alan.
Son olarak 2021’de Bursa turizminden beklentilerinizi sorarak söyleşiyi noktalayalım.
Bursa’ya gelen turist sayısı artıyor. Buna bağlı olarak şehirdeki tesis sayısı da artıyor. Bursa’ya çok farklı ülkelerden turistler geliyor. Günübirlik gelen misafirleri konaklatabilirsek, çok daha yüksek sayılara ulaşabiliriz. Misafirleri bir şekilde konaklatmalıyız.
FOTOĞRAFLAR: ÜNAL ÖZBAY