2011 yılında temeli atıldı.
3 bini aşkın dükkân yapılacaktı.
Ancak BESOB Sanayi Sitesi’nde bugüne kadar sadece 125 dükkân inşa edilebildi.
Önce projenin ilerlemediğini gören çok sayıda esnaf, ödedikleri parayı isteyip çıktı.
Bugüne kadar 700 esnaf parasını alıp, çıkmış.
Çok sayıda esnafın da çıkmak istediğini ancak para iadesi yapılmadığı için bunun mümkün olmadığını duyuyorum.
Mesela zamanında projeye karşı en sert muhalefeti yapan ve haklılığı yıllar sonra ortaya çıkan CHP’li Ali Nihat Irkörücü, BESOB yönetimindeki bazı dostlarından rica edip, esnaf tanıdıklarının paralarını kurtaran kişilerden sadece biri.
Sanayi sitesinde inşaat ilerlemeyince esnafın ardından proje ortağı TOKİ de çekildi.
Hal böyle olunca Erol Köse başkanlığında BESKOOP kuruldu.
Sıcak gelişmeye gelince…
Kestel Belediyesi, ilçe halkının talepleri doğrultusunda Sanayi Sitesi’nin arsasına konut inşa etmek için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’na başvurdu.
Arsa BESOB’dan, inşaat TOKİ’den…
TOKİ’nin yapacağı proje için 10 bin konutluk bir talep oluştu.
Ancak ilk etapta bin konut planlandı.
Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, projeye olumlu bakıyor.
Önceki gün BESOB Başkanı Arif Tak, BESKOOP Başkanı Eol Köse ve Kestel Belediye Başkanı Önder Tanır bir araya geldiler.
Görüşmenin konusu, konut projesiydi.
Görüşme olumsuz sonuçlanmamasına rağmen, TOKİ ile BESOB arasında bazı ihtilaflar var.
Önder Tanır, işte o ihtilafları çözmek için Bakan Kurum ile bir kez daha görüşecek.
Ve ihtilafın aşılması halinde konut inşaatına başlanacak.
Mağdur esnaf ne olacak?
Çünkü 2007’den itibaren bölgedeki araziler, köylüden satın alındı.
Ancak aradan 14 yıl geçmesine rağmen taahhüt edilen ‘dev proje’ ilerlemedi.
Sadece 125 dükkân teslim edildi hak sahiplerine.
Projenin henüz altyapısı bile tamamlanmış değil.
BESOB Başkanı Arif Tak, “Aman esnaf projeden çıkmasın, yakında inşaatlara başlayacağız” diyor.
Yolunda giden bir proje için söylenecek şeyler mi bunlar?
Tak’ın bu açıklaması, parasını kurtarmak isteyen esnafın projeden çıkmak istediğinin kanıtı değil midir?
Önemli bir soru da şu:
Eğer TOKİ, bu alana konut yaparsa, esnafın ödediği paralar ne olacak?
Mağdur esnaf, bizi de arayıp projenin akibetini veya parasını nasıl geri alacağını soruyor.
Esnafın 2008’de buraya para bağladığını düşünelim.
O yıl dolar kurunun ortalama fiyatı 1 lira 42 kuruş.
Bugün ise dolar 7 lira 20 kuruş.
Yani arada 5 kat fark var.
Esnaf, pul olan parasına mı yansın, yoksa yıllar önce sözü verilen dükkanlarının teslim edilip, edilmeyeceği sorusuyla mı kaygılansın?
Bitmeyen iki Bursa projesi
BESOB Sanayi Sitesi’nin temeli 2011’de, Bursa Hızlı Tren projesinin temeli 2012 yılında atıldı.
BESOB Sanayi Sitesi’nin temel atma törenini, dönemin Başbakan Yardımcısı Bülent Arınç gerçekleştirdi.
Bursa Hızlı Tren projesinin temel atma töreninde de Bülent Arınç vardı.
Önünde hiçbir hukuki engel olmamasına ve aradan geçen 10 yıla rağmen BESOB Sanayi Sitesi tamamlanamadı, daha doğrusu bir arpa boyu yol bile alınamadı.
Bursa Hızlı Tren Projesi de aradan geçen 9 yıla rağmen bitmiş değil.
Bakın BESOB Başkanı Arif Tak, 2011’deki temel atma töreninde ne demiş:
“Temelini attığımız projeyi 2 yılda bitirip esnaf ve sanatkârlarımıza anahtarlarını teslim etmeyi hedefliyoruz. Dükkânlar biter bitmez esnaf ve sanatkârlarımız hemen kenti terk edip, sanayi sitesine yerleşecekler. Proje bittiğinde şehir içinde imalat yapan işletme kalmayacak. Böylece Bursa kent merkezindeki sıkışıklık ve gürültü sorunu da bitecek. Bugüne çok zor geldik. Çeşitli engellerle karşılaştık. Ama nihayet bugün temeli atıyoruz.”
Tak, bugüne kadar engellerle karşılaştıklarını ancak artık projenin önünde hiçbir engel kalmadığını söylüyor.
2012 yılında temeli atılan Bursa Hızlı Tren projesinde ise Arınç, şunları söylemiş.
”Konforlu bir seyahat ile uzakları yakın etmek inşallah YHT ile mümkün olacak. Dolayısıyla Ankara, Eskişehir, Bilecik, İstanbul ve diğer bağlantılarımızın Bursa’nın en büyük ihtiyacı olan ulaşım konusundaki en önemli adımı saydığımız YHT’de başarılı bir noktadayız.”
Tak, BESOB Sanayi Sitesi’nin 2 yıl sonra tamamlanacağını söylemişti ama aradan 10 yıl geçti, 3 bin 500 dükkandan sadece 125’i yapıldı.
Bursa Hızlı Treni projesinin açılışında konuşan yetkililer 3 yıl sonra bu büyük ulaşım yatırımının biteceği sözünü verdi ama aradan 9 yıl geçti ve Bursalılar, “Kara tren gecikir, belki hiç gelmez” türküsünü mırıldanmaya devam ediyor.
İki proje ancak bu kadar birbirine benzeyebilir.