Yaklaşık 20 yıl önce BESAŞ ekmeğin tadı lezzetsiz gelirdi bana.
Bayat bir tadın yanı sıra, göz zevkime de hitap etmeyen bu ekmeğin alıcısı sadece dar gelirli kesimdi.
Ancak BESAŞ’ın yıllar içinde geçirdiği evrim, üniversitelerde tez konusu olacak kadar dikkat çekici noktaya geldi.
Ve bugün artık sadece yoksulların değil, zengin sofralarının da baş tacı oldu Bursa’nın bu meşhur halk ekmeği.
Geçen hafta olay.com.tr’deki programımızda Osmanlı ekmeği çıkaracaklarını açıklayıp, ocak ayına kadar da zam yapmayacaklarını açıklayan BESAŞ Genel Müdürü Hakkı Gülşen’e, iade-i ziyaret yaptık gazeteci arkadaşım Yaman Kaya ile.
Gülşen çok ilginç şeyler söyledi.
Mesela BESAŞ’ın Mudanya Yolu’ndaki üretim merkezine akşam saatlerinde, son model Porsche, Lamborghini, Mercedes marka otomobiller yanaşıyormuş.
Birçoğu NOSAB ve Bursa OSB’de fabrika sahibi olan patronlar, akşam yemeği sofralarına taze BESAŞ ekmeğini koymak için, üşenmeden araçlarını park edip alışveriş yapıyorlarmış.
Yani bir zamanlar yoksulların şafak vakti kuyruğa girip aldıkları BESAŞ ekmeği, bugün fabrika sahiplerinin tükettiği besin oldu!
Ben, gelişim diye buna derim.
Ekmeğe zam BESAŞ’ta talebi artırmış
Geçen hafta Bursa’da ekmeğe zam geldi.
200 gram ekmek 2,5 lira ile 3 lira arasında satılıyor artık.
400 gram BESAŞ ekmeği ise hâlâ 2 lira.
Yani gramaj bakımından 2 ekmek arasında yüzde yüzü aşan bir fiyat farkı var.
İşte bu nedenle BESAŞ ekmeğe talep daha da artmış.
BESAŞ Genel Müdürü Hakkı Gülşen, günde ortalama 250 bin ekmek sattıklarını, ancak piyasa dengelerini bozmamak için bu rakamın üzerine çıkmadıklarını belirtti.
400 gramlık ekmek, 200 gramlık 2 beyaz ekmeğe eş değer olduğu için, BESAŞ ekmeğin 500 bin adet civarında tüketildiğini söyleyebiliriz.
Ayrıca BESAŞ’ta ‘sıfır iade’ sistemi varmış.
Yani sistem, tek bir ekmek bayide kalmayacak şekilde yürüyormuş.
BESAŞ ürünleri, Bursa’nın 550 noktasında satılıyor.
Geçen yıl yaklaşık bin kişi büfe açmak için başvuru yapmış.
Ancak BESAŞ, kriterleri tutan 15 başvuruya büfe açma izni vermiş.
Kalite kontrolden geçemeyen unlara iade
BESAŞ Genel Müdürü Hakkı Gülşen ile sohbetimiz sırasında, fabrika önüne 2 un kamyonu yanaştı.
Un sevkiyatı yapan kamyonlar, yükleme yapmadan önce kalite kontrolden geçiriliyormuş.
Yani BESAŞ’ın teknik personeli, rastgele seçtikleri 35-40 un çuvalını analiz ederek, kalite kontrolü gerçekleştiriyormuş.
Eğer unlar, ihale sözleşmesinde yer alan kalitede değilse, ürün geri çevriliyormuş.
Gülşen, halk sağlığını ilgilendirdiği için, kalite kontrol konusunda çok katı olduklarını söyledi.
Bulunamayan araçların fiyatları artıyor!
Bursa Oto Galericileri Odası Başkanı Hakan Yanık, sosyal medya hesabından son derece ilginç bir paylaşım yaptı.
Bazı araçların, 2 aydaki fiyat değişimlerini paylaşmış Yanık.
Mesela BMV 320i Sedan Sport Line marka aracın ekim ayı fiyatı 730 binden, kasım ayında 924 bin liraya, aralık ayında ise 1 milyon 92 bin liraya yükselmiş!
Bu aracın fiyatı sadece 2 ayda 362 bin lira artmış.
İşin garip tarafı fiyatların, araç bulunamadığı için yükseldiği söyleniyor.
Bir diğer ifadeyle bulunamayan araçların fiyatları artıyor!
Yani araç yok ama fiyat yükseldikçe yükseliyor.
Tam da bu noktada Yanık şunu sorguluyor:
“Eğer söylendiği gibi piyasada sıfır araç sıkıntısı olsaydı, bayi sahipleri satış yapamadıkları için iflas etmezler miydi? Siz hiçbir bayi sahibinin, ‘işler çok kötü, araç satamadığımız için personel çıkarmak zorunda kalıyoruz, böyle giderse batacağız’ diye şikâyet ettiklerini duydunuz mu?”