Olay Gazetesi Bursa

30 kente ‘Süper Valiler’ geliyor!

TBMM alt komisyonunda, çok önemli yasa tasarıları görüşülüyor. Bu tasarılar, içinde onlarca maddenin yer aldığı, başta güvenlik olmak üzere, devletin birçok biriminde köklü değişiklikler yapmaya aday… Yakın zamanda, torba yasa olarak Meclis Genel Kurulu‘na gelecek tasarılar, yeni Büyükşehir Yasası’yla idare edilen kentleri de çok yakından ilgilendiriyor. Öyle ki bu kentlerdeki valiler, geniş yetkilerle donatılıyor.   ***   Sözünü […]

TBMM alt komisyonunda, çok önemli yasa tasarıları görüşülüyor.

Bu tasarılar, içinde onlarca maddenin yer aldığı, başta güvenlik olmak üzere, devletin birçok biriminde köklü değişiklikler yapmaya aday…

Yakın zamanda, torba yasa olarak Meclis Genel Kurulu‘na gelecek tasarılar, yeni Büyükşehir Yasası’yla idare edilen kentleri de çok yakından ilgilendiriyor.

Öyle ki bu kentlerdeki valiler, geniş yetkilerle donatılıyor.

 

***

 

Sözünü ettiğim tasarı, Büyükşehir Yasası’nın 28/A maddesini değiştiriyor…

Tasarı şu:

Bakanlıklar ve diğer merkezi idare kuruluşları, illerde yapacakları, her türlü yatırım, yapım, bakım, onarım ve yardım işlerini bu Başkanlık (Yatırım ve İzleme Koordinasyon Başkanlığı) aracılığıyla yapabilirler. Bu işler karşılığı yapılacak kaynak transferlerinin hangi aşamada, ne surette avans veya tahakkuk suretiyle yapılacağı, ihaleye çıkılmasında kaynağın saklanması yöntemi, avans karşılığı ödeneğin saklı tutulması, ödenek devri, aranacak belgeler ile bu kapsamdaki diğer esas ve usuller, İçişleri Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir. Bu madde kapsamında Başkanlık aracılığıyla yapılacak işlere ilişkin ödenekler, kamu kurum ve kuruluşlarının bütçelerinde ayrı tertiplerde izlenir, bu ödeneklerden diğer tertiplere aktarma yapılamaz ve başka amaçlarla kullanılamaz. Söz konusu tertiplerde yer alan ödeneklerden harcanmayan kısımlar, ertesi yıl bütçesinde devren ödenek kaydedilir.

Başkanlığın gelirleri şunlardır:

-İçişleri Bakanlığı bütçesinden yapılacak Hazine yardımları

-Kamu kurum ve kuruluşlarının yatırım ve hizmetleri için aktardıkları tutarlar

-Bağış ve yardımlar

-Diğer gelirler

Başkanlık, ilin ihtiyaçları çerçevesinde, gerektiğinde her türlü yatırım ve hizmetleri yerine getirebilir, bu amaçla, kamu kurum ve kuruluşlarıyla, diğer tüzel kişilerle ve sivil toplum kuruluşlarıyla işbirliği yapabilir ve ortak projeler yürütebilir”.

Başkanlığın personel ihtiyacı, İçişleri Bakanlığı kadrolarında görev yapan personelden karşılanır”.

 

***

 

Şu hatırlatmayı yapmakta fayda var:

Yeni Büyükşehir Yasası’yla birlikte, İl Özel İdareleri ve İl Genel Meclisleri kapandı, yerlerine Yatırım ve İzleme Koordinasyon Başkanlığı (YİKOB) kuruldu.

YİKOB‘lar da valiliklere bağlı birimler olarak hizmet veriyor.

 

***

 

Evet, tasarı, bu şekilde özetlenebilir.

Tasarı, içinde çok önemli değişiklikler getiriyor.

Çünkü geçmişte, valilik bütçeleri, İl Genel Meclisleri’nden geçiyordu.

Ancak, söz konusu tasarıyla birlikte, 30 kentin valisine, ilgili bakanlıklardan direkt bütçe gelecek ve valiler bu bütçeyi, kendilerine bağlı Yatırım ve İzleme Koordinasyon Başkanlığı eliyle kullanabilecek.

Hatta, ” avans karşılığı ödeneğin saklı tutulması” ifadesi, ‘örtülü ödenek‘ şeklinde yorumlanabilir.

 

***

 

Ancak tasarının en can alıcı bölümü şu gibi görünüyor:

Başkanlık, ilin ihtiyaçları çerçevesinde, gerektiğinde her türlü yatırım ve hizmetleri yerine getirebilir…”

Bu ifade çok önemli.

Çünkü büyükşehirlerde görev yapan valilere, bu maddeyle her türlü yatırım yapma yetkisi veriliyor.

Tam da bu nokta, “30 kentteki büyükşehir belediye başkanlarıyla valiler arasında bir yetki karmaşası yaşanmayacak mı?” veya “büyükşehir belediye başkanları bu yasayla baypas mı edilecek?” soruları akla gelebilir.

Çünkü tasarının bu bölümüyle, 30 kentteki valilere çok geniş yetkiler tanınıyor.

Doğrusu bu iki soru da çok yerinde.

 

***

 

Tasarının, alt komisyonda olduğunu hatırlatayım.

Yani önce alt komisyondan geçecek, ardından İçişleri Komisyonu’nda görüşülecek, oradan da Genel Kurul’a gelecek.

 

***

 

Kuşkusuz, bu tasarıya muhalefetin şiddetli itirazları olacak.

Nitekim, tasarı bu haliyle yasalaşırsa, Güneydoğu ve Doğu Anadolu’da HDP‘li, diğer bölgelerde de CHP‘li ve MHP‘li bazı büyükşehir belediye başkanlarının yetkileri tırpanlanıyor, valilere devrediliyor.

Kuşkusuz, AKP‘nin elinde olan büyükşehir belediyeleri de yasadan etkilenecek.

Ancak AKP‘li belediye başkanları, zaten valilerle uyum içinde çalışmıyor mu?

Yarın bu önemli konuya devam edeceğiz…

 

Pala’dan AKKM açıklaması

 

Bilindiği geçen hafta,  MHP İl Başkanlığı’nın Atatürk Kongre ve Kültür Merkezi‘nde “17-25 Aralık Yolsuzluk Haftası” konulu konferans düzenlemek istemişti.

Ancak konferansa önce izin verilmiş ardından da vazgeçilmişti.

MHP‘liler itirazlarını yüksek sesle dile getirince, o konferans AKKM’de yapıldı.

Konuyla ilgili bir açıklama da AKKM’nin yetkilisi Semih Pala‘dan geldi.

Pala, söyle demiş:

“Merinos AKKM’de, MHP İl Başkanlığı’nca eğitim konferansı olarak düzenlenen toplantı süresindeki gelişmeler, Semih Pala’nın şahsi tasarrufuna göre değil, Bursa’daki ilgili ve yetkililerin bilgisi ve onayıyla gerçekleştirilmiştir”.